G
Reva seglen för nu är du ute och seglar

Haha Alltså detta var ju riktigt kul! d^_^b Jag som hade tänkt lägga mig... tar nog och stannar uppe ett tag till. :P

//Patrik

Mikael_L
Guderian skrev:
Reva seglen för nu är du ute och seglar
Forumtroll?

Jaja, i vilket fall har mycke_nu helt rätt.

Till TS.
Det finns säkert mycket att skriva om 3-fas CEE, men två saker är väl mest viktiga.
1. Det är faktiskt helt förbjudet att inte koppla in nollan i ett 3-fas (5-poligt) CEE-uttag.
(Och skälen är strax uppenbara)
Däremot kan man strunta i att koppla in nollan i handsken som sitter till en maskin, om maskinen ändå inte har/behöver nolla.
2. Sitter det ingen nolla inkopplad så kommer dels vissa maskiner inte fungera, dels kommer vissa maskiner gå sönder. Dels så pajar man en massa 230V-utrustning i vissa lägen. Byggcentralsgrejen tidigare nämnd, t.ex.

Anledningen är:
Tänk dig att du har inkopplat en 230V 2300W enfas värmefläkt på L1 (L1, L2 L3 = de tre olika faserna)
Sen har du din skruvdragarladdare inkopplad på L2, den drar 23W.

Så länge nollan är inkopplad så funkar det bra.
L1 -> byggfläkt -> nolla
L2 -> laddare -> nolla

Men lossnar nollan, eller aldrig varit inkopplad, då blir det plötsligt så här:
L1 -> byggfläkt -> laddare -> L2 (för byggfläkten och laddaren sitter ihop i nollan i byggcentralen)
Sen är det 400V mellan L1 och L2. samt att motståndet i byggfläkten är väldigt lågt = 23ohm
motståndet i laddaren = 2300 ohm.
Då kommer laddaren att få 400V*(1-23/2300) = 396V. Vilket med största sannolikhet dödar den direkt.

• Gilla
Happazappa och 1 till
  • Laddar…
Ok ok, nu är jag med. Jag fattade nog inte att vi pratade om en byggcentral i "fläkten och stereo'n" exemplet. Självklart är dom ju kopplade intern via nollan i den.

Tack även Mikael_L för din klarläggning.

Mikael_L
Vix Fix skrev:
Ok ok, nu är jag med. Jag fattade nog inte att vi pratade om en byggcentral i "fläkten och stereo'n" exemplet. Självklart är dom ju kopplade intern via nollan i den.
Och byggcentral var ju bara ett exempel, det skulle även kunna röra sig t.ex. om en TIG-svets, styrelektroniken går på 230V och drar väldigt lite jämfört med transformatorlindningarna.
Eller säg att man kopplar in en byggbod osv osv...

jag har stängt av Användare Guderian.

hempularen skrev:
jag har stängt av användare guderian.

tack!

Förutom styrelektronik å sånt i maskiner så används 230V såklart till arbetsbelysning i en del maskiner...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.