12 095 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Varför behövs nollan i ett 3 fas CEE uttag?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Alltså detta var ju riktigt kul! d^_^b Jag som hade tänkt lägga mig... tar nog och stannar uppe ett tag till. 
//Patrik
//Patrik
Forumtroll?Guderian skrev:
Jaja, i vilket fall har mycke_nu helt rätt.
Till TS.
Det finns säkert mycket att skriva om 3-fas CEE, men två saker är väl mest viktiga.
1. Det är faktiskt helt förbjudet att inte koppla in nollan i ett 3-fas (5-poligt) CEE-uttag.
(Och skälen är strax uppenbara)
Däremot kan man strunta i att koppla in nollan i handsken som sitter till en maskin, om maskinen ändå inte har/behöver nolla.
2. Sitter det ingen nolla inkopplad så kommer dels vissa maskiner inte fungera, dels kommer vissa maskiner gå sönder. Dels så pajar man en massa 230V-utrustning i vissa lägen. Byggcentralsgrejen tidigare nämnd, t.ex.
Anledningen är:
Tänk dig att du har inkopplat en 230V 2300W enfas värmefläkt på L1 (L1, L2 L3 = de tre olika faserna)
Sen har du din skruvdragarladdare inkopplad på L2, den drar 23W.
Så länge nollan är inkopplad så funkar det bra.
L1 -> byggfläkt -> nolla
L2 -> laddare -> nolla
Men lossnar nollan, eller aldrig varit inkopplad, då blir det plötsligt så här:
L1 -> byggfläkt -> laddare -> L2 (för byggfläkten och laddaren sitter ihop i nollan i byggcentralen)
Sen är det 400V mellan L1 och L2. samt att motståndet i byggfläkten är väldigt lågt = 23ohm
motståndet i laddaren = 2300 ohm.
Då kommer laddaren att få 400V*(1-23/2300) = 396V. Vilket med största sannolikhet dödar den direkt.
Ok ok, nu är jag med. Jag fattade nog inte att vi pratade om en byggcentral i "fläkten och stereo'n" exemplet. Självklart är dom ju kopplade intern via nollan i den.
Tack även Mikael_L för din klarläggning.
Tack även Mikael_L för din klarläggning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Och byggcentral var ju bara ett exempel, det skulle även kunna röra sig t.ex. om en TIG-svets, styrelektroniken går på 230V och drar väldigt lite jämfört med transformatorlindningarna.Vix Fix skrev:
Eller säg att man kopplar in en byggbod osv osv...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
jag har stängt av Användare Guderian.
Klicka här för att svara