K Kvisthberg skrev:
Jag trodde att uteffekten var lika, oberoende av hur stort batteri man för tillfället stoppat i sin maskin, men hur länge den orkar gå var beroende av antal Ah i batteriet.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i kraft på mina maskiner, beroende på vilket av mina batterier jag stoppat i. Förutsätter naturligtvis att batterierna är fullladdade.
På lite mer högpresterande maskiner är det skillnad i hur mycket maximal kraft man får beroende på batteristorlek just för att de större batterierna har fler celler parallellkopplade och därför kan leverera mer ström momentant..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det sista ni relaterar till handlar elektriskt om den egenskap batterier har som kallas den "inre resistansen".
Stora, ibland parallellkopplade celler ger lågt inre motstånd.
Skulle den inre resistansen vara exakt lika, så märker man ingen skillnad alls mellan batteriers olika Ah. Det enda är att det ena tar slut snabbare.
(Fast i praktiken så är små batterier ofta lite sämre på att avge ström)

• Gilla
ÅkeSun och 1 till
  • Laddar…
S
K Kvisthberg skrev:
Jag trodde att uteffekten var lika, oberoende av hur stort batteri man för tillfället stoppat i sin maskin, men hur länge den orkar gå var beroende av antal Ah i batteriet.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i kraft på mina maskiner, beroende på vilket av mina batterier jag stoppat i. Förutsätter naturligtvis att batterierna är fullladdade.
Det är för att du inte har använt dig av dina verktyg i närheten av maxprestenda, men det skiljer väldigt mycket i kraft för olika storlekar och innehåll i batterier. Finns massor med tester på Youtube, om du vill lära dig mer om batterier och prestanda för de olika varianterna det finns.

S
M MagHam skrev:
Det sista ni relaterar till handlar elektriskt om den egenskap batterier har som kallas den "inre resistansen".
Stora, ibland parallellkopplade celler ger lågt inre motstånd.
Skulle den inre resistansen vara exakt lika, så märker man ingen skillnad alls mellan batteriers olika Ah. Det enda är att det ena tar slut snabbare.
(Fast i praktiken så är små batterier ofta lite sämre på att avge ström)
Det skiljer väldigt mycket. Små batterier i Ah och samma uppbyggnad/batterimodell, överhettar snabbare och levererar lägre V än de i Ah större varianterna.

S Skopan skrev:
Vad jobbigt det måste vara att bo i USA där köksmaskinerna går på 110 V istället för 230 V. Då måste ju det ta dubbelt så lång tid att hacka och mixa, eller hur?😋
Fast spisen, tvättmaskin, AC, etc går ju på 240V i USA eftersom de tycker 120V är för klent (kräver för grova kablar). De har oftast 240V 1-fas från leverantören...

S Sernando skrev:
Det skiljer väldigt mycket. Små batterier i Ah och samma uppbyggnad/batterimodell, överhettar snabbare och levererar lägre V än de i Ah större varianterna.
Det finns inget som heter lägre V. Lika lite som kortare m.
Moderna batterityper har en tämligen låg inte resistans. Så de håller uppe spänningen även vid belastning.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Moderna batterityper har en tämligen låg inte resistans. Så de håller uppe spänningen även vid belastning.
Jag vet att spänning noteras U (är elingenjör i botten innan jag blev systemvetare).
Försökte göra det lite "populärvetenskapligt" och anknyta till trådens rubrik eftersom den var skriven i enheten Volt ;)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Du vet alltså inte att ett batteri som är på 20.6V i vila, sänks i V till många ggr under 18V vid användning. Moderna batterier har ett värde i V. Detta värde blir lägre, när maskinen används. Att de har en lägre inre resistans, innebär definitivt inte att de håller uppe spänningen vid belastning.

Du behöver heller inte vara så enormt petig i korrekta termer, men du verkar vilja vara en liten besserwisser. Dra upp elbilar i en tråd om verktygsbatterier och nu kan tydligen inte batterier inte visa något som heter lägre V.

Kom igen mannen. Ett värde på 17 V, är lägre än 20 V. Det blir lite fånigt när du petar i common sense of hur saker fungerar.

Snackar du om lägre meter också? Eller kanske m värde när du pratar om längd?

För mig är det här lika galet.
Att batteriets spänning är beroende av laddningsgraden har inget med batteriets kapacitet att göra. Det blir samma sak oavsett. Den inre resistansen är generellt sett låg på litiumjonbatterier. Det gör ingen större skillnad att använda ett batteri med högre kapacitet. Om man inte har en maskin som är för stor för batteriet.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det här är en språkfråga och ingenting annat. Alla som är det minsta införstådda i den verkliga faktan ser förbii denna petitess till ordval. För egentligen så implicerar "längre volt" att man jämför två värden varav den ena visar ett lägre värde, visaren går alltså alltså inte lika högt på mätaren.

Jag som har en bakgrund i statistik vrider mig i smärta varje gång folk blandar ihop skatta och uppskatta. Det är ett riktigt allvarligt språkfel som ändrar betydelsen från "gissa" till "tycka om". Tänk på det nästa gång du läser i tidningen att "Polisen som uppskattar att mannen har varit död i en vecka". Sjuka jävlar, det är sånt som de blir glada av tydligen....

Så välj vilka ord som du ska vara språkpolis kring. Vissa av oss har verkliga språkproblem att brottas med. 😢😆

• Gilla
  • Älska
Sernando och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör ingen större skillnad att använda ett batteri med högre kapacitet

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det där är bland de hungrigaste maskiner som existerar och det är knappast normal användning som påvisar skillnaden.

Janus82 Janus82 skrev:
Det här är en språkfråga och ingenting annat. Alla som är det minsta införstådda i den verkliga faktan ser förbii denna petitess till ordval. För egentligen så implicerar "längre volt" att man jämför två värden varav den ena visar ett lägre värde, visaren går alltså alltså inte lika högt på mätaren.

Jag som har en bakgrund i statistik vrider mig i smärta varje gång folk blandar ihop skatta och uppskatta. Det är ett riktigt allvarligt språkfel som ändrar betydelsen från "gissa" till "tycka om". Tänk på det nästa gång du läser i tidningen att "Polisen som uppskattar att mannen har varit död i en vecka". Sjuka jävlar, det är sånt som de blir glada av tydligen....

Så välj vilka ord som du ska vara språkpolis kring. Vissa av oss har verkliga språkproblem att brottas med. 😢😆
Är inte uppskatta ett synonym både till tycka om och aproximera?

S
D Daniel 109 skrev:

För mig är det här lika galet.
Att batteriets spänning är beroende av laddningsgraden har inget med batteriets kapacitet att göra. Det blir samma sak oavsett. Den inre resistansen är generellt sett låg på litiumjonbatterier. Det gör ingen större skillnad att använda ett batteri med högre kapacitet. Om man inte har en maskin som är för stor för batteriet.
Ett hus som är 20 meter högt, är lägre än ett hus som är 30 meter i höjd. Vad löjligt du är som fortsätter att peta i vedertagna begrepp, när man benämner V. Högspänning, - lågspänning, hög - låg, högre -lägre. Exakt alla fattar vad som menas, men du fortsätter med dina löjliga petitesser. Klassiskt för en besserwisser.

Att du inte har tillräcklig kunskap för hur mkt ström som går att plocka ur ett 2 Ah batteri kontra ett 5 Ah batteri, till en helt vanlig skruvdragare, är tydligt. Det finns väldigt många förbrukningstester på ex Youtube, så kan du lära dig mer om att det faktiskt är precis som jag säger.

Det gör en väldigt stor skillnad på att använda olika kapacitet eller uppbyggnad av ex 18V batterier till handhållna maskiner. Begriper verkligen inte hur du kan opponera dig emot detta. Du kan inte ha använt särskilt mkt maskiner, när du inte har insikt om att det har en både stor och vedertagen effekt på funktionen.

• Gilla
Janus82 och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Är inte uppskatta ett synonym både till tycka om och aproximera?
Egentligen inte. Det är ett missförstånd som kommer av att folk har blandat ihop orden utan att förstå skillnaden.

Fast nu förstår ju alla precis vad man menar även när man säger "uppskatta" i fel sammanhang. Och om alla uppfattar och tolkar ett ord på samma sätt så betyder det ju det som alla tror. Då blir jag bara en ensam galning som står och skriker att alla andra har fel och bara jag har rätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.