7 231 läst ·
80 svar
7k läst
80 svar
Varför är batteridrivna verktyg bara märkta med spänning (V)?
Den har du ju indirekt på alla verktyg. Skruvdragare anger ju vridmoment som är det relevanta inte antalet W den drar. Momentet är ju dessutom lätt att testa för tillverkarna och gör det lätt att jämföra mellan olika märken.K Kvisthberg skrev:
Andra verktyg har ju andra värden som rpm för sågar, luftflöde för lövblåsar osv. osv. För vissa verktygssorter kan ju en effektmärkning vara något bättre än det som man anger men för de flesta så får du den relevanta informationen ändå.
Är man sen absolut tvungen att veta effektförbrukningen så är det ju åtminstone för skruvdragare busenkelt att konvertera Nm till W, till och med lättare än att lära sig 3:ans gångertabell som man behöver kunna för att konvertera 3Ah till Wh... 😉
Nu gällde väl frågan verktyget, inte batteriet?
Om man vill veta hur starkt ett verktyg är spänningen helt värdelös.
Men eftersom verktygets effekt oftast är rätt ointressant, (exempelvis skruvdragare, sticksåg, parkinson eller slipmus )kommer tillverkarna tydligen undan rätt enkelt.
Men nu när det blir allt vanligare med större förbrukare, (gräsklippare, kedjesågar, lövblåsare mm) så börjar det närma sig ett problem. om man vill jämföra olika maskiner
Vill man istället veta hur länge batteriet är man ganska hjälplös. Det enda som är någorlunda säkert är att ett 4Ah räcker ungefär dubbelt så så länge som ett 2Ah.
Sen beror livslängden på uttagen effekt också. Skruvar du 45mm-skruv håller batteriet längre rid än om du skruvar 180mm skruv
Om man kör en batteridriven cirkelsåg så blir det ännu värre. Då är det tveksamt om det överhuvudtaget går att köra med det lilla, eftersom det inte klarar lika högt strömuttag.
(större batteri-fler parallellkopplade celler-mindre inre motstånd-högre toppström)
Effekten beror alltså på vilket batteri du använder.
Dessutom får du ut färre Ws ur ett batteri ju högre ström du tar ut.
Så i praktiken är det ganska hopplöst att få till ett vettigt jämförelsetal för olika elmaskiner, ungefär som bränsleförbrukning i bilar. Fin siffra, men stämmer aldrig med min verklighet. Tills vidare får vi nog inse ett tillverkarna inte tycker att det är lönsamt att ta fram relevanta specifikationer, "If you can't convince them, confuse them!"
I verkligheten får vi nog fortsätta att välja maskiner som hittills; välj först batterifamilj, den verktyg (Jula-Ryobi.Bosch...) och sen se vad du har att välja på
Om man vill veta hur starkt ett verktyg är spänningen helt värdelös.
Men eftersom verktygets effekt oftast är rätt ointressant, (exempelvis skruvdragare, sticksåg, parkinson eller slipmus )kommer tillverkarna tydligen undan rätt enkelt.
Men nu när det blir allt vanligare med större förbrukare, (gräsklippare, kedjesågar, lövblåsare mm) så börjar det närma sig ett problem. om man vill jämföra olika maskiner
Vill man istället veta hur länge batteriet är man ganska hjälplös. Det enda som är någorlunda säkert är att ett 4Ah räcker ungefär dubbelt så så länge som ett 2Ah.
Sen beror livslängden på uttagen effekt också. Skruvar du 45mm-skruv håller batteriet längre rid än om du skruvar 180mm skruv
Om man kör en batteridriven cirkelsåg så blir det ännu värre. Då är det tveksamt om det överhuvudtaget går att köra med det lilla, eftersom det inte klarar lika högt strömuttag.
(större batteri-fler parallellkopplade celler-mindre inre motstånd-högre toppström)
Effekten beror alltså på vilket batteri du använder.
Dessutom får du ut färre Ws ur ett batteri ju högre ström du tar ut.
Så i praktiken är det ganska hopplöst att få till ett vettigt jämförelsetal för olika elmaskiner, ungefär som bränsleförbrukning i bilar. Fin siffra, men stämmer aldrig med min verklighet. Tills vidare får vi nog inse ett tillverkarna inte tycker att det är lönsamt att ta fram relevanta specifikationer, "If you can't convince them, confuse them!"
I verkligheten får vi nog fortsätta att välja maskiner som hittills; välj först batterifamilj, den verktyg (Jula-Ryobi.Bosch...) och sen se vad du har att välja på
Ja, ett 4Ah räcker dubbelt så länge dom ett 2Ah, om det är samma spänning.
Skälet till att jag startade denna tråd, var att jag skulle köpa en batteridriven sekatör, och inte hittade några jämförbara data. Jag tror fortfarande att en uppgiven uteffekt skulle kunna ge en hint om hur mycket de olika maskinerna orkar.
Sekatörer brukar marknadsföras med ett kapacitetsmått, och jag gissar att de även kan uppge hut många klipp per minut som en motordriven variant kan göra. En uppgiven uteffekt i W eller Nm/s, eller J/s eller vad det nu kan vara betyder inte så mycket för icke-ingenjörer, som gillar att teoretisera över allt.
En annan kommentar till @Daniel 109: Kom ihåg att det skall vara mellanslag mellan siffran och enheten. Se avsnitt 5.4.3 i SI-broschyren:
https://www.bipm.org/en/publications/si-brochure
En annan kommentar till @Daniel 109: Kom ihåg att det skall vara mellanslag mellan siffran och enheten. Se avsnitt 5.4.3 i SI-broschyren:
https://www.bipm.org/en/publications/si-brochure
Redigerat:
Nej!Janus82 skrev:
Nm kan antingen avse:
* Vridande moment då kraften 1 N verkar på 1 m
eller
* Arbete då något förflyttas 1 m med hjälp av kraften 1 N (Samma sak som 1 Joule).
Inget av dom går att omvandla till effekt utan ytterligare information om väg respektive tid.
Effektmärkning skiljer sig med varenda batteri som går att montera på maskinen. Vill man veta mer om respektive maskin, finns det utförliga instruktioner tillgängliga för alla.K Kvisthberg skrev:
Senaste 50 åren har det fungerat bra med Ah på märkningen av batterier, oavsett om det gäller uppladdningsbara 1.2V AAA batterier till fjärrkontrollen, 18V skruvdragare, 12V till bilar osv.
Vet inte riktigt varför du vill ändra på det nu. Rätt så vedertaget begrepp och förståelse för konceptet.
Visst, när Renault Clio var den dominerande elbilen diskuterades det förbrukning i Ah. Det skulle bli fullständigt ojämförbart när det finns bilar med alla möjliga batterispänningar. Nu pratar alla om kWh när det gäller förbrukning.
Att det också är en batteridriven produkt där olika modeller har olika batterispänning.
Nåväl, till skillnad från t ex ut/in effekt, energiinnehåll eller vridmoment, så så ger de enskilda värdena av driftspänning (V) eller strömintegral (Ah) ingen fysikaliskt användbar information var för sig.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag trodde att uteffekten var lika, oberoende av hur stort batteri man för tillfället stoppat i sin maskin, men hur länge den orkar gå var beroende av antal Ah i batteriet.S Sernando skrev:Effektmärkning skiljer sig med varenda batteri som går att montera på maskinen. Vill man veta mer om respektive maskin, finns det utförliga instruktioner tillgängliga för alla.
Senaste 50 åren har det fungerat bra med Ah på märkningen av batterier, oavsett om det gäller uppladdningsbara 1.2V AAA batterier till fjärrkontrollen, 18V skruvdragare, 12V till bilar osv.
Vet inte riktigt varför du vill ändra på det nu. Rätt så vedertaget begrepp och förståelse för konceptet.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i kraft på mina maskiner, beroende på vilket av mina batterier jag stoppat i. Förutsätter naturligtvis att batterierna är fullladdade.