tommib
Är det en gummifog? Är det inte en tunn kabel? Oavsett det så hjälper det inte mycket med en fog i den horisontella skarven om de vertikala skarvarna är helt öppna.

Jag har aldrig sett en sådan väggkonstruktion tidigare på en privatbostad. Är det lättbetongelement? Hur tjocka är de? Vad finns under?

Jag gissar att problemet är att dörren dels sitter för långt ut, dels saknar överbleck. Sen är hela montaget katastrof i övrigt. Har de använt innedörrlister ute?

Troligen behöver du TS ta dit en riktig byggare för att rätta till det där. Frågan är väl hur du hittar en duktig sådan...

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Börja med att riva bort taket då det ser ut att luta inåt på dina bilder sen är dom som påpekats tidigare att dörren sitter för långt ut i ett lättbetonghus.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Finns det övervåning?
Finns det fönster ovanför?

Försök att ta bort listen mellan karmen och innertaket så att det dels får lufta och torka, dels kan det gå att se vart ifrån vattnet kommer.

B BH40 skrev:
Hej!
Bor i radhus och förre ägaren lät sätta i en ytterdörr på gavel sidan. Den är helt genomblött och det droppar in vatten från taket, vad kan detta bero på och vad kan göra åt det?
Det är en putsad fasad så montage bör likna denna (lånad bild bilfd från medlem arn83)
Putsad fasad med vit dörr, sett rakt framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
I
Dörren verkar vara amatörmässigt monterad, har man verkligen satt innerfoder på utsidan? Det ser dessutom ut som det överliggande fodret inte ligger plant, vilket gör att vatten kan tränga in uppifrån.

En ytterdörr bör också sitta en bit indragen i fasaden för att få bättre skydd.

Det kan även vara så att taket läcker. Det kan du enkelt kontrollera genom att hälla lite vatten på det, och om det dessutom har backlutning märker du det direkt.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.

• Gilla
BH40
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.
Skämtar du? De senaste dagarna har det nästan regnat horisontellt i stora delar av landet, och taket bygger inte många decimeter utanför till höger och vänster om dörren. Men hade regnat kommit rakt uppifrån så stämmer det du säger såklart

Sen kan du säkert ha rätt i att det även finns problem högre upp, känns inte osannolikt om det varit samma snickare

• Gilla
BH40
  • Laddar…
100% Felmonterad dörr bör demonteras och monterade på nytt av yrkeskunnande

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Walle85
A AG A skrev:
Jag tycker att det ser ut som att det runnit vatten mellan fasad och taket. Men kanske är något annat som gör dessa ränder och vad sol ser ut som droppar på dörren.
Fasad med misstänkta vattenränder ovanför en dörr, markerat med blå cirklar.
Skapa konto

• Gilla
Jimman2 och 3 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag tycker att det ser ut som att det runnit vatten mellan fasad och taket. Men kanske är något annat som gör dessa ränder och vad sol ser ut som droppar på dörren.
[bild]
Tittar man på bilderna inifrån så ser det ut som att vattnet kommer in ovan karmen, så det verkar väldigt logiskt.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J
Sedan är ytskiktet skadat på fasaden, är det lättbetongselement med puts på?
Sedan det som har nämnts innan att taket lutar in mot väggen är väl sådär..

• Skadad fasad på ett hus med synliga skador i ytskiktet av puts.
    Skapa konto
  • Gilla
BH40
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är det en gummifog? Är det inte en tunn kabel? Oavsett det så hjälper det inte mycket med en fog i den horisontella skarven om de vertikala skarvarna är helt öppna.

Jag har aldrig sett en sådan väggkonstruktion tidigare på en privatbostad. Är det lättbetongelement? Hur tjocka är de? Vad finns under?

Jag gissar att problemet är att dörren dels sitter för långt ut, dels saknar överbleck. Sen är hela montaget katastrof i övrigt. Har de använt innedörrlister ute?

Troligen behöver du TS ta dit en riktig byggare för att rätta till det där. Frågan är väl hur du hittar en duktig sådan...
Ja det är helt katastrof :( blir så less. Tack snälla för ditt svar, jag har ingen aning om hur tjock lättbetonget är men det ska vara blå betong har jag fått till mig. Det är inomhus lister och ja…katastrof. Tusen tack för att du tog dig tid att skriva.

• Ledsen
AMR74
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Taket ligger bara an mot putsen(har monterat flera av dessa tak) så vatten tar sig in bakom när fasaden blöts ner ordentligt. Hade man tagit sig tid att fräsa in taket eller ett bleck ovan taket hade säkert det hållit det tätt mot den annars helt felaktiga dörrmonteringen. Vilket flera redan sagt.

Löser man det inte själv tar försäkring troligt golv(ytskikt inne). Minus ev ålderavdrag.
Själva dörren och tak m.m bryr de sig inte om.

Fuktmätning i parkett men det finns även fukt under och beroende på konstruktion så olika stor insats. Bara kämpa på !

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Mura? Vad är det för fasadtyp?

Jag håller med övriga, dörren är felmonterad. Som sagt bilder imorgon i dagsljus. Måttsatt ritning, allra helst en konstruktionsritning av väggen hjälper också.
Ja, funderar på att mura igen, fasadtyp: putsfasad tror jag. Konstruktionsritning ska jag se om jag kan få tag på det. En annan fråga, kan man låta slipa hela gavelsidan för att sedan mura med nytt murbruk och måla, samtidigt då mura igen dörrhålet, kan man göra detta under denna årstid eller bör man vänta till våren?

A
J Jansson69 skrev:
Sedan är ytskiktet skadat på fasaden, är det lättbetongselement med puts på?
Sedan det som har nämnts innan att taket lutar in mot väggen är väl sådär..
Taket är som en svag halvmåne utåt. Jag tror det bara upplevs luta mot fasaden på bild. Men det spelar ju ingen roll nu egentligen

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.