28 669 läst ·
93 svar
29k läst
93 svar
Varför och hur vattenläcka? Snälla hjälp mig förstååå!!!
Är det en gummifog? Är det inte en tunn kabel? Oavsett det så hjälper det inte mycket med en fog i den horisontella skarven om de vertikala skarvarna är helt öppna.
Jag har aldrig sett en sådan väggkonstruktion tidigare på en privatbostad. Är det lättbetongelement? Hur tjocka är de? Vad finns under?
Jag gissar att problemet är att dörren dels sitter för långt ut, dels saknar överbleck. Sen är hela montaget katastrof i övrigt. Har de använt innedörrlister ute?
Troligen behöver du TS ta dit en riktig byggare för att rätta till det där. Frågan är väl hur du hittar en duktig sådan...
Jag har aldrig sett en sådan väggkonstruktion tidigare på en privatbostad. Är det lättbetongelement? Hur tjocka är de? Vad finns under?
Jag gissar att problemet är att dörren dels sitter för långt ut, dels saknar överbleck. Sen är hela montaget katastrof i övrigt. Har de använt innedörrlister ute?
Troligen behöver du TS ta dit en riktig byggare för att rätta till det där. Frågan är väl hur du hittar en duktig sådan...
Dörren verkar vara amatörmässigt monterad, har man verkligen satt innerfoder på utsidan? Det ser dessutom ut som det överliggande fodret inte ligger plant, vilket gör att vatten kan tränga in uppifrån.
En ytterdörr bör också sitta en bit indragen i fasaden för att få bättre skydd.
Det kan även vara så att taket läcker. Det kan du enkelt kontrollera genom att hälla lite vatten på det, och om det dessutom har backlutning märker du det direkt.
En ytterdörr bör också sitta en bit indragen i fasaden för att få bättre skydd.
Det kan även vara så att taket läcker. Det kan du enkelt kontrollera genom att hälla lite vatten på det, och om det dessutom har backlutning märker du det direkt.
Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.
Skämtar du? De senaste dagarna har det nästan regnat horisontellt i stora delar av landet, och taket bygger inte många decimeter utanför till höger och vänster om dörren. Men hade regnat kommit rakt uppifrån så stämmer det du säger såklartA AG A skrev:Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.
Sen kan du säkert ha rätt i att det även finns problem högre upp, känns inte osannolikt om det varit samma snickare
Jag tycker att det ser ut som att det runnit vatten mellan fasad och taket. Men kanske är något annat som gör dessa ränder och vad sol ser ut som droppar på dörren.A AG A skrev:Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man på bilderna inifrån så ser det ut som att vattnet kommer in ovan karmen, så det verkar väldigt logiskt.Walle85 skrev:
Ja det är helt katastroftommib skrev:
Är det en gummifog? Är det inte en tunn kabel? Oavsett det så hjälper det inte mycket med en fog i den horisontella skarven om de vertikala skarvarna är helt öppna.
Taket ligger bara an mot putsen(har monterat flera av dessa tak) så vatten tar sig in bakom när fasaden blöts ner ordentligt. Hade man tagit sig tid att fräsa in taket eller ett bleck ovan taket hade säkert det hållit det tätt mot den annars helt felaktiga dörrmonteringen. Vilket flera redan sagt.A AG A skrev:Det gissas väldigt vilt nu. Men dörren må vara hur amatörmässigt, eller innerdörrslikt installerad som helst. Men med det taket ska inget vatten kunna komma in över dörren. Läckaget måste alltså sitta högre upp. I skarven en bit ovanför taket är det ju också något som inte är rätt. Med absolut största sannolikhet är det en gummilist som ska täta skarvarna i fasadskivorna. Se till att få den på plats igen, så kommer det nästan helt garanterat att bli tätt. Väggen har nog klarat sig, då det troligen bara runnit på utsidan av vindpappen. Men listerna runt dörren, på insidan bör tas bort, då drevningen (isolering runt dörren) är blöt och måste bytas. Alltihopa är ett lagom helgjobb för en amatör.
Löser man det inte själv tar försäkring troligt golv(ytskikt inne). Minus ev ålderavdrag.
Själva dörren och tak m.m bryr de sig inte om.
Fuktmätning i parkett men det finns även fukt under och beroende på konstruktion så olika stor insats. Bara kämpa på !
Ja, funderar på att mura igen, fasadtyp: putsfasad tror jag. Konstruktionsritning ska jag se om jag kan få tag på det. En annan fråga, kan man låta slipa hela gavelsidan för att sedan mura med nytt murbruk och måla, samtidigt då mura igen dörrhålet, kan man göra detta under denna årstid eller bör man vänta till våren?tommib skrev:
Taket är som en svag halvmåne utåt. Jag tror det bara upplevs luta mot fasaden på bild. Men det spelar ju ingen roll nu egentligenJ Jansson69 skrev: