Vad handlar den här diskussionen om nu? Patienter med sekretessönskemål, ambulanssköterskemordet, eller wifi och myndigheters it-kompetenser?

Ang det första så har jag i mitt arbete stött på patienter med så sekretesspärrad journal att jag inte ens får tillgång att läsa de provsvar som tagits vid dagens akuta vårdbesök, eller läsa vad sjukköterskekollegan skrivit om patientens akuta besvär. Då är man helt i händerna på patienten, om denne inte ger ok att häva spärrarna.

Att ha it-lösningar för ambulanser är nog inte så lätt i verkligheten. I mitt arbete har jag flera gånger fått skicka mms eller whatsapp-meddelande på röntgenbilder eller ekg vid urakuta tillstånd där universitetssjukhus behöver komma åt informationen. Lösningar för att visa röntgen för andra sjukhus finns, men kräver en rad telefonsamtal och vöntetid på ofta uppåt en timma. Det håller inte i praktiken när det handlar om tex hjärnblödning eller enorm hjärtinfarkt som helst NU skulle ligga på operationsbordet redan. Så förvänta er inte att normala it-lösningar ska existera eller fungera inom sjukvården.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
stött på patienter med så sekretesspärrad journal att jag inte ens får tillgång att läsa de provsvar som
Jag förstår ärligt talat inte varför vårdpersonal skulle omfattas av sekretess. Vårdpersonal har väl ändå tystnadsplikt? Om man i sitt arbete inom vården får del av känslig information som rör andra individers hälsa är man, oavsett sekretessbestämmelser, genom denna tystnadsplikt förhindrad att föra denna information vidare?

Sekretesslagen är väl ändå en serie undantagsbestämmelser gentemot två huvudregler; yttrandefrihet samt den rätt för var och en att ta del av allmänna handlingar som följer av tryckfrihetsförordningen.

Det råder alltså inte, när det kommer till patientjournaler, yttrandefrihet eller rätt att ta del av dessa som allmän handling.

Men journaler borde ändå få cirkuleras inom kretsen vårdpersonal eftersom dessa har tystnadsplikt? (Om man har legitima skäl vill säga)

A
NPÖ

Vet många sjukhus har vägrat ta med NPÖ när man vill skydda patientjournaler så inget val finns för NPÖ, tex flera stora sjukhus saknar detta.

Alla kan läsa din journal, pga under fliken Uppmärksamhets information kan diagnoser vård mm journalförs rnl Socialstyrelsens skrift.

Det är ett skämt - du kan aldrig sekretessbeläggqdin patientjournal, även om du tror det och fullt i alla kryssval.

M Maijckel skrev:
Jag förstår ärligt talat inte varför vårdpersonal skulle omfattas av sekretess. Vårdpersonal har väl ändå tystnadsplikt?
Tycker du att det är rimligt om alla i Sverige som någon mening kan sägas vara "vårdpersonal" tar del av någons, kanske mycket känsliga, medicinska status? Ska all vårdpersonal få grotta i exempelvis en kändis sjukdomshistoria avseende sexuellt överförbara sjukdomar? Jag tycker inte det, utan jag tycker att enbart de som arbetar i avsikt att hjälpa mig, efter mitt medgivande, ska få ta del av medicinsk information om mig. Alltså ungefär som jag uppfattar att dagens regelverk ser ut.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du att det är rimligt om alla i Sverige som någon mening kan sägas vara "vårdpersonal" tar del av någons, kanske mycket känsliga, medicinska status? Ska all vårdpersonal få grotta i exempelvis en kändis sjukdomshistoria avseende sexuellt överförbara sjukdomar? Jag tycker inte det, utan jag tycker att enbart de som arbetar i avsikt att hjälpa mig, efter mitt medgivande, ska få ta del av medicinsk information om mig. Alltså ungefär som jag uppfattar att dagens regelverk ser ut.
"Legitima skäl" anser jag inte vara slö-surfande bland kändis-journaler på arbetstid...

Om däremot en kändis ringer på ambulans, så tycker jag att vårdpersonalen borde ha rätt att få reda på eventuell sjukdomshistoria innan man kommer fram oavsett form på medgivande. Det kan ju t.ex. handla om någon som hostar och blöder, och då borde man vilja veta vilka risker blodet för med sig så att man kan skydda sig på lämpligt sätt innan man rusar fram.

M Maijckel skrev:
"Legitima skäl" anser jag inte vara slö-surfande bland kändis-journaler på arbetstid...
"Legitima skäl" anförde du inom parentes i sista meningen. Jag läste ditt huvudbudskap som att "Jag förstår ärligt talat inte varför vårdpersonal skulle omfattas av sekretess". Alltså att ingen sekretess skulle behövas inom gruppen vårdpersonal utan att alla fritt skulle få ta del av allt.

Menar du att enbart vårdpersonal med legitima skäl ska få ta del av informationen är det väl ingen större skillnad mot idag?

Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att enbart vårdpersonal med legitima skäl ska få ta del av informationen är det väl ingen större skillnad mot idag?
Det är väl vad som utgör just "legitima skäl" som är anledningen till hela tråden.

• Gilla
Weimik
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
ag förstår ärligt talat inte varför vårdpersonal skulle omfattas av sekretess. Vårdpersonal har väl ändå tystnadsplikt
Av den enkla anledningen att det finns alltid folk som kan tycka det vara kul att sprida "pikanta" uppgifter.

Låt oss säga att DU är en person som vid upprepade tillfällen fått div. könssjukdomar och dessutom är en publikt känd person. Då finns det ALLTID nån som tycker det är kul att berätta nåt!

L lat skrev:
Av den enkla anledningen att det finns alltid folk som kan tycka det vara kul att sprida "pikanta" uppgifter.
Även om ingen skulle göra det utanför gruppen vårdpersonal, vilket i sig är tämligen osannolikt, vore redan en spridning inom gruppen vårdpersonal, en oacceptabelt stor spridning anser jag.

Det finns helt enkelt inget motiv till att all vårdpersonal ska ha tillgång till allt, men det finns väldigt starka motiv till varför det inte bör vara så.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Jag förstår ärligt talat inte varför vårdpersonal skulle omfattas av sekretess. Vårdpersonal har väl ändå tystnadsplikt? Om man i sitt arbete inom vården får del av känslig information som rör andra individers hälsa är man, oavsett sekretessbestämmelser, genom denna tystnadsplikt förhindrad att föra denna information vidare?

Sekretesslagen är väl ändå en serie undantagsbestämmelser gentemot två huvudregler; yttrandefrihet samt den rätt för var och en att ta del av allmänna handlingar som följer av tryckfrihetsförordningen.

Det råder alltså inte, när det kommer till patientjournaler, yttrandefrihet eller rätt att ta del av dessa som allmän handling.

Men journaler borde ändå få cirkuleras inom kretsen vårdpersonal eftersom dessa har tystnadsplikt? (Om man har legitima skäl vill säga)
Ja, det är märkligt. Vi har absolut tystnadsplikt. Ska nämnas att de som spärrar journaler i min erfarenhet uteslutande är patienter som ser sjukvårdsmedarbetare som sina fiender, dvs patienter som är missbrukare/knarkare i traditionell mening och människor med läkemedelsmissbruk och/eller psykisk sjukdom, ofta i kombination med kronisk värk.

• Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Ja, det är märkligt. Vi har absolut tystnadsplikt.
Som du mycket väl vet så finns det folk som tar olika hårt på det vid olika tillfällen.

Låt oss säga att en kvällstidningsjournalist, eller varför inte nån i nåt slaskforum får reda på att en viss partiledare synts på tex Södersjukhuset veneriska avd (vad den nu heter), du tror inte att risken är stor att det läcker lite ifrån journalen då?

Gå in & kolla på Flashback...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tycker det vore rimligt om närmare en miljon människor i Sverige helt fritt kunde frossa i allas sjukdomshistoria? Det tycker inte jag!

[länk]

[bild]
Varför inte?

Någon av dessa 900 000 personer kanske är expert på just din historik, och därmed kan dra slutsatser av din journal som kan leda till förebyggande insatser vilka kan förbättra din framtida hälsa.

Inom 5-10 år kanske t.o.m AI kan skanna igenom journaler och peka ut var särskilda, förebyggande insatser vore lämpligt.

V varpan1 skrev:
Ja, det är märkligt. Vi har absolut tystnadsplikt. Ska nämnas att de som spärrar journaler i min erfarenhet uteslutande är patienter som ser sjukvårdsmedarbetare som sina fiender, dvs patienter som är missbrukare/knarkare i traditionell mening och människor med läkemedelsmissbruk och/eller psykisk sjukdom, ofta i kombination med kronisk värk.
Jag tror att en hel del som spärrar sina journaler gör det för att de märker att viss vårdpersonal bemöter dem annorlunda på grund av psykisk sjukdom. Det är inte nödvändigtvis att se vårdpersonalen som fiender, utan mer ett krasst konstaterande.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tror att en hel del som spärrar sina journaler gör det för att de märker att viss vårdpersonal bemöter dem annorlunda på grund av psykisk sjukdom. Det är inte nödvändigtvis att se vårdpersonalen som fiender, utan mer ett krasst konstaterande.
Just ett sånt exempel där det vore BRA för personalen att kunna se och vara förvarnad om att patienten har en historia av psykisk sjukdom och kanske reagerar aggressivt i stressade situationer, t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.