Jag tror knappast regionen äger och tillhandahåller ett privat nätverk till varenda vårdgivare. De allra flesta och säkerligen samtliga privata vårdgivare går via internet för att komma åt centrala system.W Weimik skrev:För mig är det en stor skillnad mellan en tjänst tillgänglig i ett lokalt nätverk som du är fysiskt ansluten till och en tjänst i ett nätverk som du är ansluten till via en Internet-anslutning i din laptop. I det senare fallet kan vem som helst med tillgång till din laptop även komma åt tjänsten. I det förra fallet krävs det att du faktiskt är fysiskt ansluten till nätverket, till exempel på en hälsocentral. En rysk hacker (för att ta en slumpmässig nationalitet) kan kanske få tillgång till din laptop men svårligen ta sig in på hälsocentralen.
Jag har ingen aning om hur det har lösts i Kronobergs region men förhoppningsvis på ett säkert sätt. Möjligheten beror rimligen även på journalsystemet, vilket är olika i olika regioner.
I Region Jönköping loggar man in via VPN på en dator tillhandahållen av regionen. Man behöver även ett kort med certifikat för inloggning.W Weimik skrev:För mig är det en stor skillnad mellan en tjänst tillgänglig i ett lokalt nätverk som du är fysiskt ansluten till och en tjänst i ett nätverk som du är ansluten till via en Internet-anslutning i din laptop. I det senare fallet kan vem som helst med tillgång till din laptop även komma åt tjänsten. I det förra fallet krävs det att du faktiskt är fysiskt ansluten till nätverket, till exempel på en hälsocentral. En rysk hacker (för att ta en slumpmässig nationalitet) kan kanske få tillgång till din laptop men svårligen ta sig in på hälsocentralen.
Jag har ingen aning om hur det har lösts i Kronobergs region men förhoppningsvis på ett säkert sätt. Möjligheten beror rimligen även på journalsystemet, vilket är olika i olika regioner.
Du behöver altså dator, kort, kod till kortet samt lösenord för kontot.
En rysk hacker kan lika gärna sitta på parkeringen utanför en VC och hacka via wifi, inte många datorer är anslutna med sladd idag.
Jo väldigt många är det fortfarande. Plattor och telefoner är det inte men en stor del av det vi traditionellt kallar ”en dator” har fortfarande nätverksanslutning via kabel.G gaidin skrev:
Sen har jag ingen aning om hur stor den delen är eller om det ens existerar statistik på sånt.
Jag beskrev mina erfarenheter från min arbetsplats.Alfredo skrev:
Där jag jobbar nu är de enda datorerna som är anslutna med sladd nya datorer som installeras via nätverk, på arbetsplatserna finns inga nätverksuttag alls.
Servrar har förståss sladd.
Statistik kan man få ut via sina admingränssnitt för nätverket.
Jag pratar om "global statistik" på hur stor andel av världens datorer som har kabel- respektive trådlös nätverksanslutning. 😀G gaidin skrev:
Du skrev: "inte många datorer är anslutna med sladd idag" och jag svarade "Jo väldigt många är det fortfarande" och jag är helt enkelt nyfiken på vem som har mest rätt. I mitt hem just nu är det fem traditionella datorer igång. Här har tre kabelanslutning och två (just nu) WiFi. Hos mig är alltså 60 procent av datorerna anslutna med kabel. (Nu räknar jag fysiskt järn och inte VMar.) På jobbet gissar jag att 90 procent är kabelanslutna men det är en ren gissning. Hur det ser ut globalt vet jag egentligen inte, men är som sagt lite nyfiken.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 411 inlägg
På min myndighet har vi inte haft stationära datorer sen 2011. Dockorna vi kopplar in de bärbara datorerna i hade fysiska nätverksuppkopplingar via sladd till 2015-2016 om jag inte minns fel. Sen dess är det enda som går över trådburet nätverk våra skrivare...Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 411 inlägg
Kan du lägga in en länk till dessa där du tycker att det blir tydligt att det finns juridiska hinder för detta? (Läsa journal på väg med ambulansen.)Satsuki skrev:
Vad skiljer att jag loggar in hemifrån eller att jag gör det från en vårdcentral? Det går över internet till en server på det lokala sjukhuset i vilket fall.W Weimik skrev:
Jag pratade om Region Jönköpings län.Alfredo skrev:
Jag pratar om "global statistik" på hur stor andel av världens datorer som har kabel- respektive trådlös nätverksanslutning. 😀
Du skrev: "inte många datorer är anslutna med sladd idag" och jag svarade "Jo väldigt många är det fortfarande" och jag är helt enkelt nyfiken på vem som har mest rätt. I mitt hem just nu är det fem traditionella datorer igång. Här har tre kabelanslutning och två (just nu) WiFi. Hos mig är alltså 60 procent av datorerna anslutna med kabel. (Nu räknar jag fysiskt järn och inte VMar.) På jobbet gissar jag att 90 procent är kabelanslutna men det är en ren gissning. Hur det ser ut globalt vet jag egentligen inte, men är som sagt lite nyfiken.
Poängen var att alla vårdcentraler och sjukhus har wifi och de flesta datorer i regionen ansluter till det wifit, det är alltså inte så att datorer endast är uppkopplade med sladd som någon skrev om i tråden.
Men spelar det någon roll hur stor del av serverar, stationära datorer och annan infrastruktur som är ansluten med kabel? Det intressanta är väl att i princip alla myndigheter och företag idag har trådlösa nätverk ("angripbara" utifrån) som täcker hela arbetsplatserna där enheter som används för det dagliga arbetet kopplar upp sig?Alfredo skrev:
Självklart har man också system och rutiner för att göra dessa trådlösa nätverk så säkra som möjligt.
Totalt sett är nog de flesta anslutna trådlöst.Alfredo skrev:
De flesta som köper dator idag köper bärbart. Stationära datorer blir mer och mer ovanliga och är väl mest köpta av entusiaster för t ex spel eller något som kräver mycket prestanda.
Hemma har jag bara en playstation trådat, allt annat är wifi.