Jag skall så småningom ta i bruk min Solberga träsvarv som har stått i lager i några år. Det finns en dubb men den saknar lager och jag inser att sådant har blivit gammalmodigt. Dessutom är morsekonan skadad på den.
Därför tänkte jag satsa på en modern kullagerdubb. Med treans morsekona som passar i dubbdockan.
Är det någon skillnad på kullagerdubbar för träsvarvning och metallsvarvning? De kullagerdubbarna som finns att köpa lokalt är tänkta för metallsvarvar.
Därför tänkte jag satsa på en modern kullagerdubb. Med treans morsekona som passar i dubbdockan.
Är det någon skillnad på kullagerdubbar för träsvarvning och metallsvarvning? De kullagerdubbarna som finns att köpa lokalt är tänkta för metallsvarvar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Kan väl inte vara någon jättestor skillnad men metalldubbar är ju för 60⁰ dubbborr medans trävarianterna verkar ha friare design med spetsen som inte alla kräver specialborr. Jag gissar att gamla dubbar för metall inte riktigt håller rätt kapslingsklass för att hålla slipdamm borta från lagerna heller men det är nog inte så allvarligt.
Redigerat:
enligt gammal visdom är det en fast dubb som används till träsvarvning vilken man smörjer med fett vid behov (ofta).H heimlaga skrev:
kan bero på att träsvarvning sker vid högre varvtal än maxvarv vid metallsvarvning och det då inte fungerar med kullagrat
din dubb är ju skadad, men en mekanisk verkstad kanske kan fixa till den eller göra så många du behöver utan att det kostar stålet
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Jag vet inte jag behövde googla för att se hur dom kunde se ut, det kanske är ett modernt påhitt jag har alltså ingen egen erfarenhet av sånna.
Jag har svarvat lite trä med min kullagerdubb i metallsvarven och det har då funkat men det kräver då en liten förborrning.
Jag har svarvat lite trä med min kullagerdubb i metallsvarven och det har då funkat men det kräver då en liten förborrning.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Jag tror inte varvtalet är anledningen utan jag tror det är kostnadskalkylen som helt enkelt inte går ihop för dom flesta, kostnad vs nyttan helt enkelt.
En modern "märkes"dubb för metall är speccad till 5000-7000rpm och kostar ett gäng tusenlappar.
Tittar man på industriella(cnc) träsvarvar så har dom också kullagrade varianter men säkert där också i orimliga priser.
En modern "märkes"dubb för metall är speccad till 5000-7000rpm och kostar ett gäng tusenlappar.
Tittar man på industriella(cnc) träsvarvar så har dom också kullagrade varianter men säkert där också i orimliga priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En billig kinesisk kullagerdubb för metallsvarv skulle väl kosta kring 60 euro.
Jag skulle ha fått en rysk kullagerdubb (som kom över gränsen före kriget började) för 20 euro i somras om jag skulle ha varit på alerten.
Jag skulle ha fått en rysk kullagerdubb (som kom över gränsen före kriget började) för 20 euro i somras om jag skulle ha varit på alerten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
60 euro låter lite mycket fast det är väl där jag landar också inkl frakt om man inte köper via amazon där verkar ungefär hälften av det räcka för mig, i dina skor skulle jag skamlöst köpa en sån där jag hittade den billigast och/eller enklast.
Klicka här för att svara