Vi har en nybyggd villa på en ca 700kvm stor fastighet. På vår baksida direkt i tomtgräns ligger en ca 12 meter hög bergknalle som tillhör grannen. Grannen har en väldigt stor fastighet och detta område ligger minst 100 meter från hans hus. Han bryr sig inte om denna bit av fastigheten och har sagt att vi kan nyttja marken som vi vill så länge han bor kvar. Nu är vi ändå sugna på att köpa en bit av denna mark, dels för att det inte ska vara några oklarheter, men också för att ingen i framtiden ska kunna köpa och slå upp ett hus i vår omedelbara närhet. Innan vi tar upp detta med grannen vill vi dock fundera på vad som är ett rimligt kvadratmeterpris vilket vi inte tycker är helt lätt.
Tomten vi byggde huset på köpte vi för ca 3500kr/kvm, men det var då på beredd mark som var enkel att bebygga. Det vi vill köpa en en sluttande bergsida (brant så att man knappt kan klättra upp för den). Det känns inte rimligt att värdera den marken på samma sätt då den inte går att sälja för bebyggelse, så är det någon som har förslag hur man kan resonera?
Tomten vi byggde huset på köpte vi för ca 3500kr/kvm, men det var då på beredd mark som var enkel att bebygga. Det vi vill köpa en en sluttande bergsida (brant så att man knappt kan klättra upp för den). Det känns inte rimligt att värdera den marken på samma sätt då den inte går att sälja för bebyggelse, så är det någon som har förslag hur man kan resonera?
Lite svårt att få ihop kombinationen av berg man knappt kan gå uppför och oron för framtida hus på den marken. Är det även mark uppepå berget ni vill köpa loss blir det mer begripligt, men samtidigt kanske mycket dyrare.
Det är väldigt svårt att få en uppfattning om lutningen på bilderna, men det krävs hyffsat unga ben för att ta sig upp. Vi tänker också att ju längre bort vi äger marken desto längre bort hamnar hur som helst ett eventuellt framtida bygge.Hep skrev:
Hej
Ungefär hur stor yta är det som du skulle vilja köpa? Och tänker du göra något med berget eller låta det vara?
Nästan oavsett vad du erbjuder för pris för marken så blir den största utgiften det Lantmäteriet tar för avstyckningen. Kan ju vara värt att kolla upp den ungefärliga summan innan du presenterar erbjudandet för grannen.
Ungefär hur stor yta är det som du skulle vilja köpa? Och tänker du göra något med berget eller låta det vara?
Nästan oavsett vad du erbjuder för pris för marken så blir den största utgiften det Lantmäteriet tar för avstyckningen. Kan ju vara värt att kolla upp den ungefärliga summan innan du presenterar erbjudandet för grannen.
Vi har pratat om mellan 150-450kvm beroende på prissättning, så om de vill ha samma kvm-pris som ursprungliga tomten handlar det om mellan 0.5-1.5 miljon. Enligt overifierad uppgift ska Lantmäteriet kosta i storleksordningen 60-70kkr...Pjosk75 skrev:
Hej
Vi tänkte inte göra något med berget annat än att kanske sätta någon mindre stödmur och plantera växter.
Om du erbjuder 1 miljon för att köpa berg av grannen så anar jag att denne kommer bli överlycklig. Men jag antar att det är mer än vad du är beredd att betala.
Det var för övrigt en hyggligt dyr mark hos dig. Mina föräldrars fritidshus med 4000 m2 skulle alltså kosta 14 miljoner 😮.
Hur som så blir Lantmäteriets avgifter kanske den lägsta utgiften i köpet då.
Det var för övrigt en hyggligt dyr mark hos dig. Mina föräldrars fritidshus med 4000 m2 skulle alltså kosta 14 miljoner 😮.
Det är en gammal lantbruksfastighet som ärvts i generationer, och nu har de sålt av mark för bostäder i några år för samma pris som vi betalade. Vi pratar många tomter à 2.5 miljoner. Jag tror inte de är i behov av pengar ärligt talat 😄Pjosk75 skrev:
Om du erbjuder 1 miljon för att köpa berg av grannen så anar jag att denne kommer bli överlycklig. Men jag antar att det är mer än vad du är beredd att betala.
Ja, de kommer inte sälja för att de behöver, men däremot för att de är väldigt trevliga människor som inser att de själva har noll nytta av denna yta. De har redan signalerat att de är villiga att avyttra en bit mark, men vi ska träffas om några veckor och diskutera exakt hur mycket vi är intresserade av. Då lär vi även diskutera prissättning.F fribygg skrev:
Jag tycker ni (ev.) börjar i fel ände.
Hur mycket är det värt för er att säkerställa tillgång till marken/utsikt/ingen annan bygger något där?
Det intressanta är väl inte vad det blir för kvadratmeterpris utan vad det blir för totalt pris när det hela är i hamn.
Är det för er värt 500k, dra av beräknad kostnad för lantmäteriet så har ni siffran vad ni är beredda att betala grannen. Sedan läggs rimligtvis första budet något under detta för att ha lite förhandlingsutrymme uppåt.
Är det så att det för er är helt ovärderligt att köpa marken, då är det förstås rimligt att istället börja fundera i de banorna ni gör nu, vad det är värt för grannen, men då vore ju det enklaste att helt enkelt fråga vad de ska ha för markplätten.
Hur mycket är det värt för er att säkerställa tillgång till marken/utsikt/ingen annan bygger något där?
Det intressanta är väl inte vad det blir för kvadratmeterpris utan vad det blir för totalt pris när det hela är i hamn.
Är det för er värt 500k, dra av beräknad kostnad för lantmäteriet så har ni siffran vad ni är beredda att betala grannen. Sedan läggs rimligtvis första budet något under detta för att ha lite förhandlingsutrymme uppåt.
Är det så att det för er är helt ovärderligt att köpa marken, då är det förstås rimligt att istället börja fundera i de banorna ni gör nu, vad det är värt för grannen, men då vore ju det enklaste att helt enkelt fråga vad de ska ha för markplätten.
Det kan vara känsligt det där med att sälja mark. Antagligen är den ärvd i generationer, och att då vara den som drar ner istället för att bygga upp tar emot för många. Vi har samma sits, där det inte är några problem att ”använd så länge ni vill” men där köpa är helt uteslutet. Om ni har råd och verkligen vill ha marken hade jag nog tagit i ordentligt 
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
För att få en uppfattning om rimligt värde så skulle jag föreslå att du tittar på tidigare föärsäljningar i liknande någorlunda nära områden. Försök jämföra färsäljningar där tomtstorleken diffar ungefär lika mycket som du vill öka din tomt med.
Gissningsvis bör ett rimligtr pris vara väldigt mycket lägre än 3500 / kvm. Det du i första hand betalar för är byggrätten. Jag skulle gissa att ett objektivt värde snarare är 2 - 400/kvm. Men du får kanske betala lite mer om du vill köpa något som egentligen inte är till salu.
Men risken för ett bygge där kan nog finnas. Vi var och tittade på ett sådant hus för en del år sedan, samma dag som vi lyckades köpa vårt nuvarande hus. Det var byggt på en bergsbrant som var ca 20m hög. man hade byggt en 20m hög stödmur i tomtgränsen mot huset nedanför. Och fått till en terassplatform att bygga ett sutterängus på. Om man stod däruppe så kunde man titta rakt ned i skorstenen på huset nedanför. Hela tomten bestod av husplatformen, en parekringsruta och ca 20 kvm gräsmatta på en upphöjd bergknalle.
Gissningsvis bör ett rimligtr pris vara väldigt mycket lägre än 3500 / kvm. Det du i första hand betalar för är byggrätten. Jag skulle gissa att ett objektivt värde snarare är 2 - 400/kvm. Men du får kanske betala lite mer om du vill köpa något som egentligen inte är till salu.
Men risken för ett bygge där kan nog finnas. Vi var och tittade på ett sådant hus för en del år sedan, samma dag som vi lyckades köpa vårt nuvarande hus. Det var byggt på en bergsbrant som var ca 20m hög. man hade byggt en 20m hög stödmur i tomtgränsen mot huset nedanför. Och fått till en terassplatform att bygga ett sutterängus på. Om man stod däruppe så kunde man titta rakt ned i skorstenen på huset nedanför. Hela tomten bestod av husplatformen, en parekringsruta och ca 20 kvm gräsmatta på en upphöjd bergknalle.
Redigerat: