9 551 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Värdeminskning Svenska kraftnät
Ja läget hade varit helt annorlunda för oss om det inte hade stått en här tidigare.A Ahlsells-listpriser skrev:
Jag får se de positiva
Alla våra altaner är åt andra hållet.
Kanske skall få ersättning
Kommer några meter längre bort både i höjd och sidled
Skall vara tystare
Tornet kanske kan sägas vara estetiskt snyggare än de gamla rostiga även om större
Ja, den nya ledningen är bättre för alla som bor en liten bit från den även om den är högre. Genom att placera faserna i en triangel släcker magnetfälten ut varandra bättre och med fler linor blir den tystare förutsatt att det är samma spänning som tidigare.B Bonafluff skrev:
Men ledningen hamnar ju rakt över er tomt. Att den inte gick att flytta 20-30 meter bort från er är otroligt.
Det är hus på bägge sidor men våra är lite närmare kanske. Huset jag bor i de första röda är 60m från ledningen och mitt torp är 33.H HenrikHuslöse skrev:Ja, den nya ledningen är bättre för alla som bor en liten bit från den även om den är högre. Genom att placera faserna i en triangel släcker magnetfälten ut varandra bättre och med fler linor blir den tystare förutsatt att det är samma spänning som tidigare.
Men ledningen hamnar ju rakt över er tomt. Att den inte gick att flytta 20-30 meter bort från er är otroligt.
Men ingen av ledningen står på min mark utan den slutar vid vägen man ser. Och ja det stämmer att det fortfarande är 400kv
Väldigt iögonfallande. Kontakta en seriös värdetingsman.B Bonafluff skrev:Svenska kraftnät bygger en ny ledning utanför mig. Det har gått en ledning där tidigare och man ersätter den med en ny på ungefär samma plats. Tornen är högre och placeringen är lite värre för mig med tanke på de kommer mitt i uppfarten. Tidigare låg de i linje med min lada och jag brydde mig inte så mycket.
SvK hade hit någon gubbe som tog bilder innan och pratade om att de skulle vara en värdeminskning på 6 procent eller mer för de ska bli något.
Vad tycker ni? Är de här mycket värre och jag kan räkna med det är över 6 procent. Har svårt tänka mig någon annan bor närmare ledningen än mig. Jag äger alla byggnader på bilden på en och samma fastighet
Jag skulle nog säga att även om tornet är "mycket större och uppseendeväckande" nu så skulle jag säga att värdeminskningen redan skedde när stora kraftledningsgatan och gamla tornet låg där det låg.
De som bryr sig om kraftledningar och inte köper pga det hade inte köpt med gamla tornet heller.
De som bryr sig om kraftledningar och inte köper pga det hade inte köpt med gamla tornet heller.
Ledningsgatan verkar ju ha funnits där sen iaf 60talet enligt lantmäteriet:
Och även om man tidigare kanske kunnat "gömma" ledningen enklare med fina fotovinklar tror jag att det hade påverkat många köpare ändå att den är där den är.
Men som sagt. Ta dit tre mäklare som får göra tre skriftliga bankvärderingar och använd dem som underlag för din talan. Det skadar ju inte
Dock skulle det bästa ha varit om de var där före och efter nya stolpen så du hade en före och eftervärdering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och även om man tidigare kanske kunnat "gömma" ledningen enklare med fina fotovinklar tror jag att det hade påverkat många köpare ändå att den är där den är.
Men som sagt. Ta dit tre mäklare som får göra tre skriftliga bankvärderingar och använd dem som underlag för din talan. Det skadar ju inte
Dock skulle det bästa ha varit om de var där före och efter nya stolpen så du hade en före och eftervärdering.
Innan är ju försent nu tyvärr. Ja de ska ha byggt den här på 50-60 talet när farfar var liten. Torpet och ladan är 100+ år. Men bostadshuset är byggt 74. Jag får väl vänta och se vad SvK mäklaren säger?Appendix skrev:
[bild]
Menar ändå att dom gör ju ändå en värdering trots det vet de varit en ledning där innan. + Denna är större och kanske lite mer olyckligt placerat. Skulle det bli 8% så är det ju pengar jag får. Ska inte sälja huset oavsett så mig gör det inte jättemycket den är där.
En annan grej. Koncencion för den gamla gick ut och det är en ny som denna säts upp på.Appendix skrev:
[bild]
Har funderat mycket på
Hade det varit samma som de bygger på så kan jag väl mer köpa logicen att det har ju stått en där tidigare så denna bara påverkar xxx..
Men här är det ju en ny koncencion och det är la inte helt självklart man skall tänka på de sättet då? Har koncenccionen gått ut så har den ju gått ut. När man gjorde upp med farfars far så skulle den väl stå 60 år då. Nu har man sökt en ny för ytterligare xx år . Borde inte mäklaren då med den logiken egentligen värdera utifrån det inte funnits någon där innan?
Här kan man läsa om att det är en ny https://www.svk.se/utveckling-av-kr...essionen-att-bygga-ledningen-ager-laga-kraft/
Kollar man detta dokument från vattenfall är det ett skapligt utrymme dom vill ha för sin ledningsgata i säkerhet för driftstörningar.
https://www.vattenfalleldistributio.../samrad/vitafors/vitafors-samradsunderlag.pdf
https://www.vattenfalleldistributio.../samrad/vitafors/vitafors-samradsunderlag.pdf
Enligt SVK är ditt hus utav riksintresse. Det bör innebära att bygga inom 100m är svårare än utanför. Att då när man gör om dra den nya ledningen närmare än 100m känns konstigt.
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...ort-omrade-ar-riksintresse-vid-luftledningar/
Byggnad som har el i sig och är närmare än 50m måste anmälas till svenska kraftnät. Att dom då själva drar en ledning ~30m bort känns udda.
https://www.svk.se/sakerhet-och-ber...tion---elsakerhet-vid-kabel-och-kraftledning/
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...ort-omrade-ar-riksintresse-vid-luftledningar/
Byggnad som har el i sig och är närmare än 50m måste anmälas till svenska kraftnät. Att dom då själva drar en ledning ~30m bort känns udda.
https://www.svk.se/sakerhet-och-ber...tion---elsakerhet-vid-kabel-och-kraftledning/
De har skett lite ombyggnationer av lokalnätet för få det up to date. Vi fick någon ny trafo som skulle göra det säkrare vid överslag. Tråkigt men man bor där man bor liksom 😳
Purre skrev:
Enligt SVK är ditt hus utav riksintresse. Det bör innebära att bygga inom 100m är svårare än utanför. Att då när man gör om dra den nya ledningen närmare än 100m känns konstigt.
[länk]
[länk]