4 789 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Värde av kvalitetsdokument?
Hej,
Jag och min sambo har blivit grundlurade av en firma. Vi skrev kontrakt på att de skulle bygga vårt badrum på övre plan och sätta in takfönster mm. I kontraktet står klar to tydligt att det "åligger entreprenör att kontrollera behörigheter samt att ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument från byggkeramikrådet skall överlämnas till oss för godkänd entreprenad".
Under resans gång har vi haft en del små bråk och de fick tex montera om takfönstret 3 hggr eftersom vvi lät besiktiga det. De fick 50% i förskott och vi skall betala 50% vid godkänd entreprenad. Vi hade förseningsvite som blev rättså mycket, 20% ca pga 8 veckors försening.....
Jag undrar om ni på formuet har någon ide om vad som är "skäligt" att göra i vårt fall. Det återstår ca 30.000 av totalt 145.000 att betala.
Vi har inte fått något kvalitetsdokument ännu och vi misstänkrer starkt att de inte kan leverera något då de inte hade behörighet!!! eller tydligen anlitade någon underentreprenör m,ed behörighet (vilket vi förutsatte) Arrrrggghhh.
Vi har försökt kolla det mesta under resans gång, men vi är inte behöriga plattsättare och vet att de gjort en del uppenbara fel som använt osb bakom våtrumsskivorna (ej i enlighet med branchregler tydligen...).
Är 30.000 ett "skäligt" avdrag? Jag tycker egentligen att vi borde kräva skadestånd, men vet att det är svårt i Sverige. Vi har totalt betalt ca 70.000 nu för badrummet (exkl möbler) men ink fönster och en "nu" vägg. Detta är ju väldigt billigt.......fas (som någon påpekade på forumet) är det ju inte billigt om vi får en icke-försäkringsbar sakda om 2 år och firman konkat!
Vad anse rni? är 30 tusen ett rimligt avdrag? De har ju blåst oss och kontraktet vi skirivt är väldigt tydligt. Självfallet har de skickat faktura trots att vi inte fått papper..........detta håller vi på att bestrida.
Bör vi anmäla detta någonstans? ARN?
Det är en "hus" firma vi anlitat som bygger hela hus. Jag vill inte ge ut namnet på dem innan vår entreprenad är klar (om den nu blir det?).
Jag och min sambo har blivit grundlurade av en firma. Vi skrev kontrakt på att de skulle bygga vårt badrum på övre plan och sätta in takfönster mm. I kontraktet står klar to tydligt att det "åligger entreprenör att kontrollera behörigheter samt att ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument från byggkeramikrådet skall överlämnas till oss för godkänd entreprenad".
Under resans gång har vi haft en del små bråk och de fick tex montera om takfönstret 3 hggr eftersom vvi lät besiktiga det. De fick 50% i förskott och vi skall betala 50% vid godkänd entreprenad. Vi hade förseningsvite som blev rättså mycket, 20% ca pga 8 veckors försening.....
Jag undrar om ni på formuet har någon ide om vad som är "skäligt" att göra i vårt fall. Det återstår ca 30.000 av totalt 145.000 att betala.
Vi har inte fått något kvalitetsdokument ännu och vi misstänkrer starkt att de inte kan leverera något då de inte hade behörighet!!! eller tydligen anlitade någon underentreprenör m,ed behörighet (vilket vi förutsatte) Arrrrggghhh.
Vi har försökt kolla det mesta under resans gång, men vi är inte behöriga plattsättare och vet att de gjort en del uppenbara fel som använt osb bakom våtrumsskivorna (ej i enlighet med branchregler tydligen...).
Är 30.000 ett "skäligt" avdrag? Jag tycker egentligen att vi borde kräva skadestånd, men vet att det är svårt i Sverige. Vi har totalt betalt ca 70.000 nu för badrummet (exkl möbler) men ink fönster och en "nu" vägg. Detta är ju väldigt billigt.......fas (som någon påpekade på forumet) är det ju inte billigt om vi får en icke-försäkringsbar sakda om 2 år och firman konkat!
Vad anse rni? är 30 tusen ett rimligt avdrag? De har ju blåst oss och kontraktet vi skirivt är väldigt tydligt. Självfallet har de skickat faktura trots att vi inte fått papper..........detta håller vi på att bestrida.
Bör vi anmäla detta någonstans? ARN?
Det är en "hus" firma vi anlitat som bygger hela hus. Jag vill inte ge ut namnet på dem innan vår entreprenad är klar (om den nu blir det?).
Redigerat:
Lägg ut namnet så jag kan få lägga dom på min lista.
30.000 låter väldigt lite i mina öron, men jag är nog för dåligt insatt för att kunna avgöra det.
30.000 låter väldigt lite i mina öron, men jag är nog för dåligt insatt för att kunna avgöra det.
Jo jag tänkre lägga ut en referens efter vi "avslutat" detta ärende. Bluff o båg......
jag tycker också att 30.000 är lite....men pga viten så är det beloppet som kvarstår. Å andra sidan är ju 70.000 relativt lite för det jobbet de har gjort. Fast vi vet ju inte vilken kvalitet jobbet har. Men de ahr monterat ett takfönster, byggt väggar och byggt badrum (inklusive allt amterial - möbler till badrummet).
Vi vet att de har cc30 i väggarna, rätt golvlutning, våtrumsskivor, Mira tätskikt, inga dolda rör skarvar mm mm . Men vi kan inte detaljavgöra om de byggt bra.........
jag tycker också att 30.000 är lite....men pga viten så är det beloppet som kvarstår. Å andra sidan är ju 70.000 relativt lite för det jobbet de har gjort. Fast vi vet ju inte vilken kvalitet jobbet har. Men de ahr monterat ett takfönster, byggt väggar och byggt badrum (inklusive allt amterial - möbler till badrummet).
Vi vet att de har cc30 i väggarna, rätt golvlutning, våtrumsskivor, Mira tätskikt, inga dolda rör skarvar mm mm . Men vi kan inte detaljavgöra om de byggt bra.........
Redigerat:
Jag kan bara säga att jag inte hade betalt dem sista 30' förränns allt/hela jobbet var klart, t.ex tills ni har besiktat och fått era papper så att ni kan försäkra ert badrum. Men det är bara så jag hade gjort...Man betalar/anlitar ju proffs för att det ska bli perfekt och för att man inte besitter all kunskap själv.
Jo, det stora problemet är ju att vi misstänker att d eint ekan leverera pappren. vi har efterfrågat dem men inte fått gensvar. Bara typ - de kommer med posten och så kommer fakturor men inga kvalitetsintyg.....anra skrev:Jag kan bara säga att jag inte hade betalt dem sista 30' förränns allt/hela jobbet var klart, t.ex tills ni har besiktat och fått era papper så att ni kan försäkra ert badrum. Men det är bara så jag hade gjort...Man betalar/anlitar ju proffs för att det ska bli perfekt och för att man inte besitter all kunskap själv.
Jag tror vi blivit blåsta!
Kvalitétsdokument kan alla leverera, dock med olika vikt i.
Enligt de som joabbar på bkr kan enbart behöriga företag utfärda deras kvalitetsdokument? enligt dem är det urkundsförfalsning annars.JohanOLinda skrev:
Vi har specat "ett kkvalitetsdokument med ISBN nrXXX från bkr", så det går inte att missta sig vilket.
Då är det lungt. Och det stämmer, endast behöriga kan ge dok. från dom. Och dom är serienummrerade.
Klicka här för att svara