1 057 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Våran badrumsrenovering
Tänkte att det kunde vara kul att lägga upp lite bilder här allt eftersom arbetet fortskrider. Jag är ingen hantverkare själv, så förhoppningsvis kan jag få lite tips av er på vägen. 
Vi kommer att ta hjälp med el, en stor del av vvs-arbetet och golvet (flytspackling & mattläggning).
Innan vi började så hade vi en duschhörna direkt innanför dörren till vänster och ett handfat innanför det.
Till höger hade vi en bastu vi inte använt en enda gång (drygt två år sedan vi flyttade in).

Efter ganska många timmars rivande så ser det ut såhär.
Ventilation installerades för ett år sedan, med frånluftsventilen ska flyttas närmare tak/dusch.
Vi har tänkt att ha duschen där den var innan rivningen och en toalett där handfatet satt.

Här ser man in där bastun var.
Vi ska ha ett litet badkar längst in och förhoppningsvis handfatet på innerväggen till höger.
För att det inte ska bli för lågt att stå vid ett handfat under snedtaket så vill jag ha bort så mycket som möjligt av golv & tak innan jag börjar bygga upp badrummet.

När jag rev bort det sista lagret (masonit) i taket så upptäckte jag att det var lite av trät som ruttnat.
Jag stod med fönstret i ryggen när jag tog kortet.

Här kommer ett par bilder utifrån också.

Takkupan är lite lägre är taknocken på huset.

Är det något jag ska tänka på innan jag river ner innertaket för att ersätta det ruttna trät?
Inne i huset kan man krypa upp på vinden, här är det sågspån med någon isolering utrullad ovanpå, men man kommer inte längre fram än till murstocken.
Kan man anta att det är även är sågspån i takkupans tak?
Tror nu att det är sågspån innanför panelen i snedtaket?
Kan jag riva ner det för att se att allt är okej och sedan isolera efter någon modernare metod?
Vi kommer att ta hjälp med el, en stor del av vvs-arbetet och golvet (flytspackling & mattläggning).
Innan vi började så hade vi en duschhörna direkt innanför dörren till vänster och ett handfat innanför det.
Till höger hade vi en bastu vi inte använt en enda gång (drygt två år sedan vi flyttade in).

Efter ganska många timmars rivande så ser det ut såhär.
Ventilation installerades för ett år sedan, med frånluftsventilen ska flyttas närmare tak/dusch.
Vi har tänkt att ha duschen där den var innan rivningen och en toalett där handfatet satt.
Här ser man in där bastun var.
Vi ska ha ett litet badkar längst in och förhoppningsvis handfatet på innerväggen till höger.
För att det inte ska bli för lågt att stå vid ett handfat under snedtaket så vill jag ha bort så mycket som möjligt av golv & tak innan jag börjar bygga upp badrummet.
När jag rev bort det sista lagret (masonit) i taket så upptäckte jag att det var lite av trät som ruttnat.
Jag stod med fönstret i ryggen när jag tog kortet.
Här kommer ett par bilder utifrån också.
Takkupan är lite lägre är taknocken på huset.
Är det något jag ska tänka på innan jag river ner innertaket för att ersätta det ruttna trät?
Inne i huset kan man krypa upp på vinden, här är det sågspån med någon isolering utrullad ovanpå, men man kommer inte längre fram än till murstocken.
Kan man anta att det är även är sågspån i takkupans tak?
Tror nu att det är sågspån innanför panelen i snedtaket?
Kan jag riva ner det för att se att allt är okej och sedan isolera efter någon modernare metod?
Ser ut att vara ganska så tunnt mellan snevägg/yttertak. Ska ni isolera takkupan så kolla upp SPU-isolering. Fick nys om de nyligen och ska själv använda de hemma där snetaket inte tillåter så tjock isolering.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
När hantverkare skyller på varandra
Hantverkare -
Badrumsrenovering i sommarstuga - massor av fuktskador!
Fritidshus -
Vilka fallgropar ska man undvika vid badrumsrenovering?
Badrum -
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
Styrräntan blir kvar på nuvarande nivå en tid till
Artikelkommentarer