useless useless skrev:
Min 5 år gamla Sony Z3 compact går alldeles utmärkt att köra bankid och bankens app på.
Det visar sig också vara olika systemkrav för olika bankers appar.

• Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
I Arbetarbladet idag kan man läsa om ett pensionärspar som trycker på den ömma punkten att de måste byta telefon vartannat år för att kunna betala sina räkningar. Apparna uppdateras så ofta och mycket att telefonerna snabbt blir obsoleta, trots att de i övrigt fungerar felfritt.
Just det äldre paret har inte råd att köpa nya telefoner ständigt och jämt — så hur ska de kunna sköta sin ekonomi?
Det är en fråga jag också ställer mig.
SÅ kan man göra: jag har inte smartphone utan en gammal knapplur. Inga appar för de behövs inte. All ekonomi sköts via hemmadatorn. Den kanske behövas bytas var femte år för mindre pengar.
Varför måste man ha ekonomin i telefonen? Kontrollbehov?

• Gilla
1
  • Laddar…
Felpost

J JohanLun skrev:
Vet inte om jag helt håller med, visst har Apple något längre livstidscykler för sina "operativsystem" - de funkar helt enkelt längre, men å andra sidan så är de ganska fula med många saker. Tex har jag för mig det var Netflix som jag inte kunde hjälpa morsan installera på sin "padda", på nätet läste jag att det inte gick om man inte installerat den innan en viss uppdatering av iOS, paddan var för gammal för den iOS. MEN en väg runt var att installera netflix på samma konto på en nyare iOS, så den fanns "köpt" i iTunes, då gick den att installera på den gamla. Likaså verkar Apple krångla med minnet, om jag förstått rätt så har du en gammal enhet med lite minne så begränsar det de nya enheterna du köper map molnlagring. Kombinerat med att Apple-grejjor kostar 2-3 ggr mer för motsvarande HW i Win eller Android och många av Apples prylar är mycket ömtåligare än motsvarande konkurrenter så tycker jag de prisar ut sig mot iallafall pensionärer. Sen ser jag både pensionärer och skolbarn sitta med iPhones som kostar 8.000 och förstår inte riktigt hur det går till, men kanske är det de i arbetsför ålder som byter telefon 1 gång om året på jobbets bekostnad och ger den gamla luren till sina släktingar?

Jag tror att map elektronik så designas den inte rent HW-mässigt så ofta för att åldras i förtid, däremot sparar man nog in på mycket om man tror den klarar 5 års normal livslängd. Vad gäller mjukvara verkar det som sagt ofta som att man lägger in funktioner som förstör äldre HW eller skiter i att uppdatera OS för äldre HW. Visst kan det vara av lathet eller att man inte vill lägga resurser på det. Samsung verkar bara uppdatera sina flaggskepps-modeller mer än 1 år. Haft några billiga samsung-mobiler och de har blivit dumpade mycket tidigt - medan flaggskeppen hålls vid liv betydligt längre...

Jag har en Google Nexus/ASUS platta som var jättetrevlig när den kom men som i princip "brickades" när de uppdaterade den, när jag rootade den och installerade en ny Android version gick den använda igen - men detta var min första surfplatta så den är antik, men för tex Netflix funkar den fortfarande bra efter rootningen.
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).

• Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, att arbetskostnaden här är stor är också ett problem.
Skulle kunna åtgärdas med tillgängligt felsöknings och reparationsmaterial från tillverkaren så att man kan fixa det själv.
Men nu sitter jag bara och drömmer :cry:
Intressant. Upmarket-stereon som min mamma köpte 1978 och som jag fortfarande har kvar levererades med kopplingsschema. Och det slog ju inte ut vare sig det märket eller audioindustrin.
Tvärtom tänker man att det märket är ovanligt bra, och väljer det igen när man ska köpa något annat.

• Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som produktutvecklare i ca 30 år.

Den verklighet jag befunnit mig i är den diametralt motsatta. Det spenderas massor med pengar och arbetstid på att få ned mängden fel.
Och vi pressar våra underleverantörer på att de skall hålla ned såväl FIT som MTTBF. Och div andra livslängsmått. De blir pressade till teknologins ytterkant.

Men verkligheten är ganska brutal. Och produkterna komplexa. Vilket gör att det är närmast hopplöst att hålla ned felfrekvensen. Det är snarare ett under att det blir så bra som det blir.

Ett exempel. Vi fick returer med en del konstiga fel. De var intermittenta och svåra att återskapa. Efter mycket arbete kunde vi se sprickor i kislet på en komponent. Vid vissa temperaturer ledde det till att kontakt bröts för vissa ledare och konstiga fel uppstod.
Därefter åkte vår komponentleverantör på mycket arbete med att spåra orsaken. I slutändan visade det sig att en underleverantör i flera led inte enligt process bytt ett sågblad som används för att såga kislet, varvid mikrosprickor uppstått vid sågning. När produkten kom ut i användning expanderade sprickorna pga temperaturvariationer och felfunktion till slut uppstod.
Någon maskinoperatör var lat eller okunnig eller glömsk och detta blev resultatet. Den här typen av fel går inte testa fram eftersom sprickorna här inte vuxit när de går ut till kund.

Det spenderas enorma summor för att hålla ned mängden fel i produkter som säljs. Kunderna får betala detta. En relevant fråga är hur mycket mer kunderna vill betala för att få ned felhalten ytterligare. Dubbla priset?

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
Äntligen börjar detta lyftas upp!

Så irriterande med när man bygger in fel t ex inbyggda batterier, vi vet alla att det är den här delen som slits mest.

Så genomskinligt också...köpte min Moto G5 standardmodellen just för att den var en av det få som hade löstagbar batteri.
Pro modellen som i sig hade haft mer kapacitet hade inbyggd så jag sket i att köpa den så där förlorade dom lite pengar av en kund.

Diverse andra mobiler samma visa.
Man har pimpat mobilen med x antal minne och annan kapacitet på de med inbyggd batteri.
Där du kan byta batteri har luren mycket lite kapacitet övrigt.

En annan sak är mjukvaruuppdateringar.
Man dödar saker med att inte uppdatera och släpper supporten allt för fort.

Mycket glad detta börjar uppmärksammas, då det är all annan klimattjat hela tiden om jordens resurser hit o dit.
Medans Apple, Samsung o co kör sitt race....

J
P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
Jag upplever att datorerna inte åldras lika fort längre, iallafall inte om man inte spelar spel på dem... Jag skriver detta på en 5 år gammal laptop som kostade ca 5-6.000 har jag för mig. Har uppgraderat Windows, gratis. Datorn känns fortfarande OK att jobba på, inte mycket sämre på surf och ordbehandling än den dator jag har på jobbet som är en normal laptop som byts vartannat år.

Fördelen att köra ekonomin via en telefon kan jag tänka mig är att man slipper ha fiber eller ADSL. Att få till internetdelning från mobilen till datorn klarar inte alla pensionärer (eller ens vanliga yrkesverksamma medelålders) av.

En 10-15 år gammal bil känns hopplöst omodern när man jämför med en modern bil som kan hålla avstånd, styra och parkera själv, har backkamera, kan få fram navigation och media via mobilen eller har det inbyggt. Väghållning, bränsleförbrukning och komfort behöver inte alls vara sämre i den gamla bilen. Beroende på användare, vissa gillar inte dessa funktioner, så kan den gamla bilen funka lika bra. Och alla moderna bilar har ju inte dessa funktioner (än).

Det trista med moderna bilar är att det troligen inte kommer gå att köra bilen om någon elektronisk del som funktionsmässigt gått att klara sig utan går sönder efter 8-10 år. Om delen går att frambringa behöver den kodas in, kommer kosta en förmögenhet sett till vad hela bilen kostar. Jag önskar man byggde bilarna så att man kunde klippa sladdarna till (eller iallafall programmera ur) valfri enhet som inte är väsentlig för bilens säkerhet eller avgasrening och den skulle fungera OK utan denna del.

• Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min 5 år gamla Sony Z3 compact går alldeles utmärkt att köra bankid och bankens app på.
5 år verkar mer rimligt.

Jag tittade snabbt och ser en mobiltelefon (ny) som kostar ca 550 inkl frakt som borde fungera. Utslaget på 3 år så blir det 15 kr i månaden.
Jag ser inte att ha mobilt bankid borde vara oöverstiglig.

Kempa_swe
Erik_Hansson skrev:
Många av produkterna från Wish fungerar inte över huvud taget och är rena bedrägerier. Det är väl inte riktigt samma grej som relativt billiga prylar på Jula, även om sånt även finns där då och då.
Har köpt en hel del med sensorer,bluetooth moduler, arduino, fräsar (till trä), mycket grejor till kamera, akvarie tillbehör mm mm och allt har funkat. Det enda som inte har funkat var en så kallad katt skrämma med ultraljud, testade den här inne först och våra innekatter reagerade inte ens. Men allt annat har funkat perfekt, men så väljer jag inte de allra billigaste varorna där.

Är folk verkligen så märkestrogna att de köper samma märke för att ersätta prylar de inte är nöjda med? Jag försöker tom undvika originaldelar till bilen. Om en del inte håller måttet vill jag väl inte ha en precis likadan igen? Då är det bättre att prova något nytt. Ofta mycket billigare också. Min bil är 19 år gammal och min nyaste dator är 13 år gammal. Fungerar rätt bra med Linux. Har byggt ut minnet från 1 GB till 3 GB (ej original fast det är inget fel på det gamla). Hade en större hårddiskkrash för ca 8 år sedan men det gick att ordna genom att stänga av en 16 GB partition av totalt ca 100 GB. Har funkat sen dess. Bilen fick underkänt på senaste besiktningen eftersom bakre nummerskylt var utsliten. Jag behövde dock inte återbesiktiga om jag lovade att byta. Kostade 90 kr inkl frakt från myndigheten vad de nu heter. Vet inte om det är samma tillverkare. Den gamla skylten var i plast och den nya i plåt.

• Gilla
Kempa_swe och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Är folk verkligen så märkestrogna att de köper samma märke för att ersätta prylar de inte är nöjda med?
Är det någon som påstått det?

kisumisu
C cbrolin skrev:
Är folk verkligen så märkestrogna att de köper samma märke för att ersätta prylar de inte är nöjda med? Jag försöker tom undvika originaldelar till bilen. Om en del inte håller måttet vill jag väl inte ha en precis likadan igen? Då är det bättre att prova något nytt. Ofta mycket billigare också. Min bil är 19 år gammal och min nyaste dator är 13 år gammal. Fungerar rätt bra med Linux. Har byggt ut minnet från 1 GB till 3 GB (ej original fast det är inget fel på det gamla). Hade en större hårddiskkrash för ca 8 år sedan men det gick att ordna genom att stänga av en 16 GB partition av totalt ca 100 GB. Har funkat sen dess. Bilen fick underkänt på senaste besiktningen eftersom bakre nummerskylt var utsliten. Jag behövde dock inte återbesiktiga om jag lovade att byta. Kostade 90 kr inkl frakt från myndigheten vad de nu heter. Vet inte om det är samma tillverkare. Den gamla skylten var i plast och den nya i plåt.
Tyvärr är väl folk märkestrogna.

Annars skulle ju bolag som Apple, Samsung, LG etc vara redan i konkurs.
Var även jag delvis märkestrogen med Sony Ericsson. Men jag var det pga bra kamera och hållbar telefon. Blev dock att jag bytte 2009 till Nokia N900 som hade redan då 32GB inbyggd minne. Den luren dödades dock av att de mesta gjordes till Android och Apple sedan var ju kameran skit i den luren.
Bytte då till en xperia som jag faktist använde i hela 6år...bytte batteri 2 gånger har fortfarande dessa lurar som extra telefoner.

Det som var skit i xperian var det dåliga inbyggda minnet.

Köpte då troget en z6 pro.
Men den luren var bara skit.
Kameran var inte så mycket bättre som jag förväntade mig, dålig ljudkvalite, luren överhettades, batteriet inbyggd... Tillslut sprack skärmen det var väl förvisså mitt eget fel.

Sedan blev det Moto G5 standardedition.
Märks ingen större skillnad fast det ska vara sämre kamera.
Men nu är det gengäld också bytbar batteri och riktig dualsim med riktig menar jag att man behöver inte offra sd minnes platsen om man vill köra dubbla sim.
Går att köra adopted storage, då luren har bara 16gb minne går nästan alla appar enkelt flytta över till sd kort.

Det klarar inte jobbets Samsung telefon som har enbart 8Gb minne dvs med andra ord gjort med flit att luren ska bytas. Då nästan dom interna apparna tar redan upp internminnet.

Redigerat:
Skrivare är något som säljs för att tillverkarna ska få sälja bläckpatroner. :oops:
Det är på bläckpatronerna tillverkarna tjänar pengar. Priset på skrivare är allt för pressat.

Min föra skrivare funkade jättebra i flera år. Äh, tänkte jag, nu är den så gammal. Jag köper piratbläck. Funkade inte, funkade inte ens när jag stoppade i en originalpatron igen. Printern var felfri innan patronen tog slut.
Jag vill påstå att det är svårt att göra en sådan programvarubugg.

blackarrow blackarrow skrev:
Är det någon som provat en modulär smarttelefon?
[bild]
Tex Fairphone , ser ut som vilken smartphone som helst, fast med lätt utbytbara reservdelar.
Enligt testerna var den klumpig, men det kan man förvänta sig då den var gjord med utbytbara delar och skruvmejsel ingick.
Nu kommer Fairphone3

Vill man gå ett steg till i att tänka på miljön tecknar man tex ett ETCMobil Toksurfabonnemang där 20kr av månadsavgiften går till installation av solceller för att klimatkompensera för telefonens strömförbrukning.
Jag hade en av dom första Fairphone 2. Den var kanske någon mm tjockare än de flesta andra telefonerna, men caset täckte hörnen på skärmen bra, så man behövde inget extra skal. Som man kanske kunde vänta sig av ett nytt modulärt koncept så led tyvärr dom första telefonerna av många barnsjukdomar. Men fairphone jobbade verkligen hårt för att hitta och åtgärda fel, var frikostiga med garantiärenden tycker jag. Jag brukar säga att det var första telefonen jag haft som fungerat bättre och bättre! :) En utmaning dom haft med att släppa nya android-versioner är att övertala chiptillverkarna att supporta med firmware till vad dom tycker är gamla chip. En smart liten detalj var deras felsökningsapp för att diagnostisera vissa hårdvarufel. Jag tycker 3an ser spännande ut, nice med NFC avsaknaden var främsta anledningen att jag sålde. Jag tror och hoppas dom lärt sig mycket från 2an.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.