ricebridge ricebridge skrev:
I Arbetarbladet idag kan man läsa om ett pensionärspar som trycker på den ömma punkten att de måste byta telefon vartannat år för att kunna betala sina räkningar. Apparna uppdateras så ofta och mycket att telefonerna snabbt blir obsoleta, trots att de i övrigt fungerar felfritt.
Just det äldre paret har inte råd att köpa nya telefoner ständigt och jämt — så hur ska de kunna sköta sin ekonomi?
Det är en fråga jag också ställer mig.
Varför använder dom inte en dator? Jag köpte förra året en beg Toshiba 13 tum proffsdator för 3000 och den funkar utmärkt. Kommer gå i många år till.

Alla mina datorer är beg proffsutrustning. De håller mycket högre kvalitet och går att meka med själv. Gör alla jobb själv på våra datorer. Man lär sig genom att skippa TV och surfa på diverse sidor i stället.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan intressant sak är mjukvaruuppdateringar, speciellt när vi får allt fler uppkopplade prylar.

Mobiltelefoner har ju idag ofta väldigt kort livslängd med avseende på mjukvaruuppdateringar, man får ett par under första året och sedan skiter tillverkaren i det. Det funkar eftersom mobiler byts relativt ofta.
Kan ni tänka er detta med vitvaror? Eller bilen?
Gjorde en uppdatering på firma luren från samsung, brukar ladda den på måndag morgon på väg in till jobbet tidigare laddadeden från ca10% på den sträckan upp till ca30% , efter uppdatering gnäller den om fel laddkable fast det är en samsung orginalkabel och kommer upp till CA 20%. Knappas t att betrakta som en uppdatering :dizzy:

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har lagat en torktumlare vars överhettningsskydd inte gick att återställa. Med ett tunt borr och sedan ett gem i hålet så fungerade den igen. Att byta överhettningsskyddet skulle ha kostat nästan lika mycket som en ny torktumlare då utkörning mm snabbt drar iväg i tid.
Finns och köp på nätet nya för ca 200kr

MultiMan
P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
Jag kör på en HP laptop som kostade 4500kr 2007 (rea Dustin). Uppdaterad till W10 och en SSD. Underbar 1680x1050-skärm i 16:10 och allt fungerar fortfarande.

Många Apple-ägare gillar att odla den myten du just återgav.

• Gilla
Åkeson1 och 4 till
  • Laddar…
5
Haha jösses om du visste hur många Pc's som har stått på dygnet runt i minst 10 år :crysmile:
Tom 15 år(y)

• Gilla
Gimp och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Så är det i Sverige med
Med erfarenhet från fordonsbranschen, du är inte i närheten av Lemon law i Sverige.

Redigerat:
ricebridge ricebridge skrev:
I det här fallet var det visst bankens app som krävde Android 7. Men skit samma, det visar ändå på behovet av reglering.
Aha, det tänkte jag inte på. Ja då är det lite snopet.

Då är det troligen billigare att byta bank än att byta telefon...

• Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Då är det troligen billigare att byta bank än att byta telefon...
Fast vad gör du när alla banker använder samma skit och vänder sig enbart för windows mac android public?

Just detta är ju också orsaken till att exempelvis Huawei inte kommer att ha en chans utan Googles tillägg till Android.

Just när det gäller datorer så går dom lite mot strömmen jämfört med trådens ämne. För typ 15 år sen var man mer eller mindre tvungen att byta datorn eller alla vitala delar med 2-3 års intervall. I dag är det inga problem att sitta med en 7 år gammal dator och bedriva sin vanliga surf, ordbehandling, bokföring, whatever.

Dock kräver fler och fler banker och andra myndighets-/betaltjänster att man använder mobilt bankid, så man klarar sig inte utan en någorlunda modern mobiltelefon.
Men, som vi redan konstaterat så behöver inte heller den bytas vart annat år för bankid's skull.

• Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Just när det gäller datorer så går dom lite mot strömmen jämfört med trådens ämne. För typ 15 år sen var man mer eller mindre tvungen att byta datorn eller alla vitala delar med 2-3 års intervall. I dag är det inga problem att sitta med en 7 år gammal dator och bedriva sin vanliga surf, ordbehandling, bokföring, whatever.

Dock kräver fler och fler banker och andra myndighets-/betaltjänster att man använder mobilt bankid, så man klarar sig inte utan en någorlunda modern mobiltelefon.
Men, som vi redan konstaterat så behöver inte heller den bytas vart annat år för bankid's skull.
Mobilt BankId kräver bankid på kort för att skapas så alla banker lär erbjuda bankid på kort. Och skatteverket erbjuder inloggning m ed bankid på kort.

Mobilt BankId är djävulens konspiration för att underlätta bedrägerier och borde förbjudas.

Vilka banker är det som kräver mobilt bankkid? Har aldrig varit med om att visa/mc inte fungerat med BankId dosa när jag skall betala.

Jag har två kort (kreditkort+betalkort) som enbart har den sekundära verifieringen via mobilt bankid.

kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Mobilt BankId kräver bankid på kort för att skapas så alla banker lär erbjuda bankid på kort. Och skatteverket erbjuder inloggning m ed bankid på kort.

Mobilt BankId är djävulens konspiration för att underlätta bedrägerier och borde förbjudas.

Vilka banker är det som kräver mobilt bankkid? Har aldrig varit med om att visa/mc inte fungerat med BankId dosa när jag skall betala.
Håller med dig till viss del och där kan vi räkna in swish, eböcker, ebrevlåda (menar inte vanliga eposten kommer bara ej ihåg vad namnet var).

Vi ska göra mer och mer jobb själva sedan tvingas vi en gengäld byta teknik jämt.
Tvingas gör man på ett eller annat sätt, de få som vill klara sig utan tekniken tvingas sedan betala flerdubbelt i service avgifter.

Nu har vi tack och lov inte lika illa i Sverige på den här punkten som t ex i Finland.
Jag hoppas vi aldrig hamnar där heller!

Förlåt att jag jämför nu andra länder även i den här tråden. Men denna gången var det nåt som är skit i vårat grannland ;)

I Sverige är vi ju vana kunna ringa utan extra avgifter tom många företag kör helt fria nummer! I Finland du ska ringa bilservice får du betala extra avgift. Boka hotell extra avgift. Felanmäla nåt extra avgift.......

När det gäller tjänster i Sverige så behövs ju bankid på flera ställen. Stort sett överallt.
Det enda du idag gör med bankdosa är dina bankärenden.

Redigerat:
MultiMan
Mobilt BankID är en av de bästa moderna uppfinningarna som kommit fram för identitetsverifiering, så där ska vi vara stolta. Underlättar internetlivet oerhört. Bara jobba mot att eliminera alla säkerhetsluckor och de är redan långt på väg genom krav på positionering samt skanning av QR-kod på lokala datorn om man loggar in där.

• Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.