41 529 läst ·
446 svar
42k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Ajo, när det gäller automotive segmentet är det verkligen så. Det ska vara tillräckligt bra för att klara ganske hårda emc och miljökrav, men samtidigt prispressade då de går i stor volym.C cpalm skrev:Det brukar sägas att det är mycket svårare att konstruera en sak så att den håller "lagom" länge än något som håller i decennier.
Det är ju viktigt att prylen inte går sönder för tidigt, eller att man får dålig "yield" i produktionen.
Läggs nog väldigt mycket pengar och omsorg på detta i konstruktionsfasen.
Själv försöker jag numera köpa proffsgrejor i allt fler sammanhang. Finns i princip inga konsumentprodukter kvar med vettig kvalitet.
När det gäller aerospace och mil produkter måste man ta i rätt ordentligt för att få den kvalité som krävs. Det finns ju flygplan som är över 40år som fortfarande är i drift.
Ja, lagstiftning är nog enda sättet att få det att fungera, då alltför många konsumenter bara ser till prislappen. De företag som då tillverkar bättre prylar, men till högre pris får då se kunderna gå till en konkurrent...
Historiskt har bilars funktionalitet varit sådan att om inte ett mjukvarufel hittats på 3-4 år så klarar det bilens livslängd. Därav har man inte behövt uppdatera mer än ett par år. När nu smartphone, navigering, kamera och autonomi kommit ändras nog detta. Hur gamla bilar ska gå att äga utan att ruineras av reparationer eller vara odugliga pga obsolet funktionalitet får framtiden utvisa. Jag tror på att antingen köra på typ en v70n eller liknande generation bil utan massa elektronik eller byta bil vart tredje år...13th Marine skrev:
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
För en tid sedan lossnade den lilla detaljen som stänger sjöljmedelsluckan i diskmaskinen, skulle beställa en ny men den kostade 1200:- jag sa att det var inte en ny maskin jag ville ha
Numera använder jag alltiett piller i maskinen
Numera använder jag alltiett piller i maskinen
Ja, ett minimum på fem års garanti för allt som inte är rena förbrukningsprodukter skulle vara en bra början...P Paxman skrev:Jag tror att just garantier är vägen att gå. Alla varor kan ju inte ha lika lång garanti, men om vi tar kapellstropparna som exempel igen, så skulle man kunna kräva att tillverkaren garanterar att de håller i fem år vid normal användning. Visst, det skulle innebära ett högre pris än Julas skräpstroppar, men om skräpstropparna inte ens finns att köpa så tvingas ju vi konsumenter betala för kvalitén. Många konsumenter skulle säkert knorra, men skulle de få klart för sig att det högre priset garanterar att nya stroppar inte behöver köpas var tionde månad skulle nog de flesta ändå acceptera det högre priset.
En sak jag tror kommer underlätta för detta är digitala kvitton. En del handlare har ju som affärsidé att sälja skräp väldigt billigt eftersom de vet att kunderna oftast inte hittar kvitton. Lidl är ett bra exempel. De säljer ju en del verktyg som är så undermålig kvalité att de inte ens går att använda första gången. Jag sparar alltid kvittot om jag chansar på något där, men de allra flesta suckar nog djupt och bara slänger den där billiga enhandstvingen som gick sönder vid första klämmet eftersom det är för jobbigt att leta upp kvittot och åka tillbaka med den till Lidl.
I Arbetarbladet idag kan man läsa om ett pensionärspar som trycker på den ömma punkten att de måste byta telefon vartannat år för att kunna betala sina räkningar. Apparna uppdateras så ofta och mycket att telefonerna snabbt blir obsoleta, trots att de i övrigt fungerar felfritt.
Just det äldre paret har inte råd att köpa nya telefoner ständigt och jämt — så hur ska de kunna sköta sin ekonomi?
Det är en fråga jag också ställer mig.
Just det äldre paret har inte råd att köpa nya telefoner ständigt och jämt — så hur ska de kunna sköta sin ekonomi?
Detta är verkligen ett reellt problem. Vartannat år är nog en överdrift, men även om det handlar om fem år så är det illa nog. Många äldre har ju svårt med nya grejer också, så ett nytt operativsystem i telefonen eller på datorn kan vara förödande. Här är dock Mac enastående iom att man alltid känner igen sig, även om det tillkommit många nya funktioner i den nya versionen.ricebridge skrev:
I Arbetarbladet idag kan man läsa om ett pensionärspar som trycker på den ömma punkten att de måste byta telefon vartannat år för att kunna betala sina räkningar. Apparna uppdateras så ofta och mycket att telefonerna snabbt blir obsoleta, trots att de i övrigt fungerar felfritt.
Svärfar låter ofta snålheten bedra visheten så han envisas med PC. Han får alltid stora problem när det kommer uppdateringar av Windows och ringer mig. Jag som inte haft PC sen början av 00-talet är totalt vilse eftersom det är så mycket som förändrats i OS. Han borde följt rådet vi gav honom och skaffat en Mac istället, då hade han känt igen sig och kunnat få hjälp av alla runt honom som kör Apple-produkter de gånger han gått vilse.
När det gäller att app-stödet försvinner vet jag dock inte ifall ansvaret ligger på apputvecklaren eller på operativsystemutvecklaren.