11 832 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Våra erfarenheter av LB-hus
Det är ju inte så direkt att kontraktet är luddigt skrivet. Det är det första man ser om man bläddrar till sida 2, punkt för punkt vad för problem som man antingen löser själv eller som LB-hus löser för extra kostnad. Ser man att man är drabbad av många av dessa punkter så får man nog själv se till att skaffa sig information, och inte anta att det ingår, eller ännu värre tro att bara för att säljaren inte sagt något så slipper man betala.nybyggd skrev:
Själv gick jag och min säljare igenom punkt för punkt på den listan vad som gällde i mitt specifika fall och vilka kostnader som byggledaren hade räknat med på varje punkt som inte var uppfylld av sig själv. Detta borde givetvis varit en självklarhet, men här gäller det som sagt att ha tur med att hitta en bra säljare.
Edit: Ursäkta om jag är otrevlig nu, men att ge sig in i husbyggarsvängen och inte ha nån form av koll på i vilken storleksordning kostnader tillkommer tycker jag är naivt. 30 minuters slösurfande här på forumet så inser man ju snart att 50 000 räcket ungefär till att göra en hårdgjord yta stor nog att parkera 2 personbilar på. Och det skulle alltså räcka till allt det som sedan kom på räkningen? Vi pratar miljonbelopp i rullning här och jag hade aldrig gett mig in i den svängen om jag inte hade försökt skaffa mig så mycket kunskap som möjligt om vad det hela handlar om.
Redigerat:
Köper man med totalentreprenad så tror man att dom fixar sånt en annan inte kan något om. Men man borde få informationen om det kommer kosta mer. Helst då lite tidigare än samma dag som bygget börjar.
Inte kunde jag lista ut att tex.Uppställningsplats för mobilkran skulle kosta 85 000:- utöver entreprenad kontraket.
Inte kunde jag lista ut att tex.Uppställningsplats för mobilkran skulle kosta 85 000:- utöver entreprenad kontraket.
Allt det du skriver att du får betala extra för står det om i kontraktet. LB-hus säljer hus på totalentreprenad, inget annat. Däremot så tycker jag synd om dej och din familj, det var ju ingen rolig överraskning precis. Det låter ju som om det är HUTLÖSA priser du får betala för dessa arbeten.
fegga skrev:Köper man med totalentreprenad så tror man att dom fixar sånt en annan inte kan något om. Men man borde få informationen om det kommer kosta mer. Helst då lite tidigare än samma dag som bygget börjar.
§1 Omfattning.
I LB-hus AB:s åtagande ingår inte utan särskild kostnadsreglering arbeten och kostnader för....
d) att farbar bilväg ej finnes till montageplatsen godkänd för lastbil med 10/16 ton axel/boggitryck och 24m fordonslängd, samt att montageplatsen ej är åtkomlig för stomresning för standard arbetsmaskin i prisklass 16 tons mobilkran.
e) Att vatten och avloppsledningar samt elkraft finns vid tomgräns
Redan här borde du börjat dra öronen åt dig tycker jag. Fick du inte entreprenadkontraktet hemskickat till dig i god tid innan kontraktsskrivning så att du hann kolla upp sådana saker? Självklart ska du inte behöva gissa några kostnader.I LB-hus AB:s åtagande ingår inte utan särskild kostnadsreglering arbeten och kostnader för....
d) att farbar bilväg ej finnes till montageplatsen godkänd för lastbil med 10/16 ton axel/boggitryck och 24m fordonslängd, samt att montageplatsen ej är åtkomlig för stomresning för standard arbetsmaskin i prisklass 16 tons mobilkran.
e) Att vatten och avloppsledningar samt elkraft finns vid tomgräns
Du har helt rätt, kör man med totalentrepenad så fixar de allt man ber om och allt som de tvingas till även om man inte ber om det, men de gör de inte gratis och dessutom ser de till att tjäna pengar på det. Så det gäller verkligen att man har koll på kostnaderna, tyvärr.
För att inte bara låta gnällig, självklart tycker jag att du ska se till att din säljare/byggledare ska få sig en läxa. Som någon sa tidigare, skriv till huvudkontoret och klaga, du kommer inte att få nån kompensation för det men kanske gör du någon annan husspekulant en tjänst.
Redigerat:
Tycker nog att det är byggledaren som skall ha mest gnäll här..Min kostnader ökade från 130 000 som var säljarens uppskattning (utan att ha sett tomten) till 300 000 efter att byggledaren hade sagt sitt vid tomtbesiktningen. Och jag skall alltså bara höja huset samt anlägga avlopp. Helt klart har du haft otur med din säljare...men det kunde hänt hos precis vilket husföretag som helst...fegga skrev:
men hallå !!jhenrikj skrev:Det är ju inte så direkt att kontraktet är luddigt skrivet. Det är det första man ser om man bläddrar till sida 2, punkt för punkt vad för problem som man antingen löser själv eller som LB-hus löser för extra kostnad. Ser man att man är drabbad av många av dessa punkter så får man nog själv se till att skaffa sig information, och inte anta att det ingår, eller ännu värre tro att bara för att säljaren inte sagt något så slipper man betala.
Själv gick jag och min säljare igenom punkt för punkt på den listan vad som gällde i mitt specifika fall och vilka kostnader som byggledaren hade räknat med på varje punkt som inte var uppfylld av sig själv. Detta borde givetvis varit en självklarhet, men här gäller det som sagt att ha tur med att hitta en bra säljare.
Edit: Ursäkta om jag är otrevlig nu, men att ge sig in i husbyggarsvängen och inte ha nån form av koll på i vilken storleksordning kostnader tillkommer tycker jag är naivt. 30 minuters slösurfande här på forumet så inser man ju snart att 50 000 räcket ungefär till att göra en hårdgjord yta stor nog att parkera 2 personbilar på. Och det skulle alltså räcka till allt det som sedan kom på räkningen? Vi pratar miljonbelopp i rullning här och jag hade aldrig gett mig in i den svängen om jag inte hade försökt skaffa mig så mycket kunskap som möjligt om vad det hela handlar om.
det är ju innan avtal en säljare ska skrika till kunden som inte har en susning,att vi förutsättter farbar väg samt att tomten sluttar här kommer det kosta pengar.
det ska säljaren ju informera i kalkylen långt innan avtal skrivs.
detta står ju i konsument köplagen t,o,m
och köparen som anses sinte förstå litar ju på säljaren.
att sedan säjaren i sin iver 'glömmer' sätta upp 2-400,000 i sådan kostnad är en annan sak.
men dom skulle nog inte sålt till kunden då.
köparen t,om kanske köpt begagnat istället av kostnadskäl
Jag försvarar inte säljarens beteende, men jag anser även att skriver man på ett kontrakt som handlar om flera miljoner i pengar, så borde man nog se till att man vet vad man skriver på. Det är skillnad att gå och köpa en vara i en butik och anse sig lurad. Här får man ett kontrakt som man borde ha god tid på sig att granska och då anser jag fortfarande att man måste veta vad man skriver på.
jhenrikj,
visst är det så att man verkligen bör läsa kontraktet noga, som här sagts tidigare, helst låta jurist och kanske byggnadskunnig läsa det, se tomten o.s.v. Helt klart är det så.
men,
Om LB-hus inte har det juridiska ansvaret här, som ni konstaterar, så har de ett moraliskt ansvar. Som tydligen inte betyder ett skvatt för vissa, de lämnar gladeligen en familj på pottan lagom till jul. Det upprör mig!
Men inte bara i byggsvängen, utan överallt i samhället, handlar det mer o mer om att roffa åt sig, inget personligt ansvar.
Hederlöst tycker jag.
visst är det så att man verkligen bör läsa kontraktet noga, som här sagts tidigare, helst låta jurist och kanske byggnadskunnig läsa det, se tomten o.s.v. Helt klart är det så.
men,
Om LB-hus inte har det juridiska ansvaret här, som ni konstaterar, så har de ett moraliskt ansvar. Som tydligen inte betyder ett skvatt för vissa, de lämnar gladeligen en familj på pottan lagom till jul. Det upprör mig!
Men inte bara i byggsvängen, utan överallt i samhället, handlar det mer o mer om att roffa åt sig, inget personligt ansvar.
Hederlöst tycker jag.
Har pratat med marknadschefen om våran situation(se tidigare inlägg) och han sa:
Medger dock att vi till viss del har brustit i vår egen arbetsprocess i detta ärende för att kunna ge er ett så korrekt pris, samt presentera arbetets omfattning, mycket tidigare. Dessa markarbeten är ju en förutsättning för att kunna resa ett hus på tomten.
Jag vill därför erbjuda er en kompensation som jag hoppas ni finner glädje i trots det inträffade.
Antingen en kaffemaskin som är Siemens absoluta flaggskepp, eller 15 000 kr i presentkort till Möbelbutiken Svenssons i Lammhult som vi har ett samarbete med
Och säljaren kommer att stå för omlastningen.
Hade känts bättre om man fått rabatt på huset eller något tillval istället, vilket vi fortfarande förhandlar om.
Så se upp för oseriösa säljare och se till att ev. tomt kostnader är inräknade i produktionskalkylen.
Medger dock att vi till viss del har brustit i vår egen arbetsprocess i detta ärende för att kunna ge er ett så korrekt pris, samt presentera arbetets omfattning, mycket tidigare. Dessa markarbeten är ju en förutsättning för att kunna resa ett hus på tomten.
Jag vill därför erbjuda er en kompensation som jag hoppas ni finner glädje i trots det inträffade.
Antingen en kaffemaskin som är Siemens absoluta flaggskepp, eller 15 000 kr i presentkort till Möbelbutiken Svenssons i Lammhult som vi har ett samarbete med
Och säljaren kommer att stå för omlastningen.
Hade känts bättre om man fått rabatt på huset eller något tillval istället, vilket vi fortfarande förhandlar om.
Så se upp för oseriösa säljare och se till att ev. tomt kostnader är inräknade i produktionskalkylen.
Redigerat:
Fegga,
Kaffemaskin eller presentkort på Lammhults...
Är ni med i Villaägarnas riksförbund nu? Där kan man rådgöra gratis med en jurist. Även om ni tydligen skulle ha sett detta i kontraktet, så är det intressant att höra vad de säger.
Jag tycker nästan att säljarens fel moralmässigt är så stort att man skulle kunna upphäva ett kontrakt. Men tyvärr är det väl inte så juridiskt.
Ni fick ju en produktionskostnadskalkyl innan ni bestämde er, inte sant?
Jag undrar hur mkt den får slå fel jämfört med slutlig kostnad. Kolla detta.
Känner med er.
Kaffemaskin eller presentkort på Lammhults...
Är ni med i Villaägarnas riksförbund nu? Där kan man rådgöra gratis med en jurist. Även om ni tydligen skulle ha sett detta i kontraktet, så är det intressant att höra vad de säger.
Jag tycker nästan att säljarens fel moralmässigt är så stort att man skulle kunna upphäva ett kontrakt. Men tyvärr är det väl inte så juridiskt.
Ni fick ju en produktionskostnadskalkyl innan ni bestämde er, inte sant?
Jag undrar hur mkt den får slå fel jämfört med slutlig kostnad. Kolla detta.
Känner med er.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden