11 832 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Våra erfarenheter av LB-hus
Jag tror att den sista meningen där är det stora problemet för många...att säljarna är just säljare. De hussäljare jag har varit i kontakt med har jag varit noga att påpeka vad jag sysslar med på dagarna och man märker direkt en attitydförändring när de förstår att den här killen är inte riktigt lika lättlurad som många andra...och så är det ju i alla säljbrancher...som kund måste du se till att kunna lika mycket eller mer än säljaren så att det är du som hamnar i överläge.Evi skrev:Du har helt rätt Flindra, och det är jättebra att du fäster uppmärksamheten på det här! Vad jag menade var, att LB-HUS ofta hävdar sin P-märkning som orsak till t.ex högre pris i vissa fall, o.s.v, man kan gömma brister bakom denna garanti av P-märkning. Inte medvetet gömma brister, men brister kan uppstå i ett mer slutet system också, och då vara svårare att upptäcka. En totalentreprenad kan också locka oss köpare till en falsk trygghet, vi litar på och överlämnar allt till husleverantörer. Men vi är fortfarande byggherre och måste granska kontrakt, ritningar o.s.v.
Jag hoppas LB-HUS ser inläggen här, jag hoppas ännu fler klagar på dessa brister i deras kontrakt, och väljer andra husleverantörer om bristerna kvarstår. Kundbortfall kan vara effektivt för att uppnå förändringar.
Det finns ju som sagt fler som har totalentreprenad, Myresjöhus t.ex. I vårt fall föll det med dem p.g.a att säljaren inte var helt rak.
Önskar er lycka till,
Evi,Evi skrev:
När jag granskade deras kontrakt var detta för ca tre år sedan. Det kan ha ändrats och jag har inte alla punkter i minnet eller mina ändringskrav framför mig. Direkt kan jag dock erinnra mig om följande:
- LB-hus förbehöll sig rätten i kontraktet att överlåta detta till extern part. Detta innebär i praktiken att jag kan skriva kontrakt med dem på måndag och på tisdag säljer dom vidare till Nisse Snickare AB på hörnan. Ganska allvarligt i mina ögon. Om nu dom vill överlåta avtalet till extern part vill jag som köpare givetvis vara med i denna process om vem som skall bygga mitt hus.
- I kontraktet stod det att LB-hus skulle "besiktiga huset 2 veckor innan tillträdet". Vad händer om huset dom inte är färdigt vid detta tillfälle? Kan LB i så fall besiktiga huset utan att det är klart? Enligt kontraktet har dom iaf rätt till detta ifall man skriver under en sådan formulering.
En slutbesiktning skall alltid ske EFTER att entreprenaden är slutförd. Detta enligt (den tvingande) Konsumenttjänstlagen, paragraf 53.
- Enligt Konsumenttjänstlagen §54 skall konsumenten utse besiktningsman. Inte GARBO. Solklart.
- Det fanns tvetydigheter kring tidpunkt gällande avrop. Om jag inte minns fel skulle avropet vara giltigt först när LB-hus bekräftat detta. Dock fanns aldrig någon tidsfrist på bekräftan. Med andra ord kan man alltså ha gjort ett avrop men inte fått en bekräftelse och därför riskerar veckorna (och pengarna) att rinna iväg utan att man har ett godkänt avrop. Bygget blir försenat.
Detta var alltså några exempel som jag minns på rak arm, fanns givetvis ett antal andra tveksamheter. Sedan skulle jag inte vilja säga att LB-Hus är värre än någon annan, det finns andra kolsupare. Jag har inte läst särskilt många standardkontrakt från andra husleverantörer eftersom det faktiskt är ganska tråkigt.
Det som är viktigt är dock att man är medveten om VAD man skriver under och att husleverantören är villig att göra ändringar i kontraktet så att man kan mötas. Det finns alldeles för många som bara skriver under utan att läsa en stavelse. I just mitt fall var VD helt oresonlig (och ganska otrevlig) vilket gjorde att dom tappade en affär.
Redigerat:
Men som någon skrev i tråden kanske de förlorade affärerna få huslevernatörerna på andra tankar men då måste man som spekulant våga vara rak nog att tala om anledningen till att man inte väljer att gå vidare med just dem.
Jag orkade inte vara tydlig och helt ärlig när jag skippade Anebyhus och deras säljare i södra Stockholm vilket är synd.
Jag orkade inte vara tydlig och helt ärlig när jag skippade Anebyhus och deras säljare i södra Stockholm vilket är synd.
Ja, det får man ju hoppas!JBa skrev:Men som någon skrev i tråden kanske de förlorade affärerna få huslevernatörerna på andra tankar men då måste man som spekulant våga vara rak nog att tala om anledningen till att man inte väljer att gå vidare med just dem.
I vårt fall har vi varit raka och ärliga mot LB-hus, men det beror kanske framför allt på
att säljaren varit så himla bra hela tiden så det kändes riktigt tråkigt av den anledningen
att behöva säga nej till LB-hus. Å andra sidan kan man ju inte välja ett husföretag bara
för att säljaren var schysst liksom. Det är så många bitar som måste klaffa.
Måste ge er en eloge flindra som anlitade en jurist för att granska kontraktet.flindra skrev:Ja, det får man ju hoppas!
I vårt fall har vi varit raka och ärliga mot LB-hus, men det beror kanske framför allt på
att säljaren varit så himla bra hela tiden så det kändes riktigt tråkigt av den anledningen
att behöva säga nej till LB-hus. Å andra sidan kan man ju inte välja ett husföretag bara
för att säljaren var schysst liksom. Det är så många bitar som måste klaffa.
Denna lilla summa som detta kostar kan man ha igen flera gånger än om man i blindo skriver på något tokigt och hamnar i en knipa om något skulle gå fel i entreprenaden. Oavsett vad säljare lovar och bedyrar är det vad som står i själva kontraktet som gäller ifall det skulle bli en rättstvist. Då håller det inte att komma med "men säljaren sa..."
Angående trevliga säljare hamnade vi också i samma situationen när vi var tvungna att tack nej till en kanontrevlig och schysst säljare i annat husföretag. Kändes tungt att lämna beskedet om att vi gått vidare med annat företag men det är ju som sagt inte för säljarens skulle som man bygger.
Redigerat:
Hej.
Jag har byggt LB-hus och haft en GARBO-besiktningsman, dock blev vi rekommenderade och hade möjligheten att välja själva. Konstigt var bara att besiktningsmannen även var byggledare och därmed besiktigade sitt eget arbete. Vi gjorde vissa delar själva och enligt direktiv från byggledaren/besiktningsmannen. Det slutade med fuktskada pga läckande tvättmaskin där fukten gick in i väggen och ut i köksgolvet, då vi inte fått instruktionen att dra upp fuktspärr och klinker en bit upp på väggen i tvättstugan. Där började strulet och ingen ville ta på sig kostnaden. Varken rörmokaren som installerat tvättmaskinen fel, eller besiktningsmannen som gett fel direktiv samt godkänt vårt arbete. Det slutade med en del på försäkringen, en del som bestod i gratis arbete från bolagets sida och en del som bestod i att vi fick köpa till nytt golv till köket. Men själva LB-hus har jag absolut inget att klaga på. Alla tider och kalkyler mm stämde till punkt och pricka.
Jag har byggt LB-hus och haft en GARBO-besiktningsman, dock blev vi rekommenderade och hade möjligheten att välja själva. Konstigt var bara att besiktningsmannen även var byggledare och därmed besiktigade sitt eget arbete. Vi gjorde vissa delar själva och enligt direktiv från byggledaren/besiktningsmannen. Det slutade med fuktskada pga läckande tvättmaskin där fukten gick in i väggen och ut i köksgolvet, då vi inte fått instruktionen att dra upp fuktspärr och klinker en bit upp på väggen i tvättstugan. Där började strulet och ingen ville ta på sig kostnaden. Varken rörmokaren som installerat tvättmaskinen fel, eller besiktningsmannen som gett fel direktiv samt godkänt vårt arbete. Det slutade med en del på försäkringen, en del som bestod i gratis arbete från bolagets sida och en del som bestod i att vi fick köpa till nytt golv till köket. Men själva LB-hus har jag absolut inget att klaga på. Alla tider och kalkyler mm stämde till punkt och pricka.
jag vill inte verka otrevlig på något sätt...men för mig är en tvättstuga ett våtrum och det bör inte vara någon skillnad i konstruktionen på fuktspärren där jämfört med i en dusch. Att göra på något annat sätt känns på något sätt naivt. Jag vet själv hur otroligt mycket extra arbete vi i betongindustrin får göra nu för att motverka fuktproblem som inte ens fanns på kartan för 3 år sedan. Det är först de senaste 2-3 åren som folk början inse hur viktigt det är att undvika fukt och byggfukt i en konstruktion till varje pris.skånegård skrev:Hej.
Bra att Marlene tar upp detta i sin blogg, blir än mer synligt.
Det finns ju artiklar o tips om totalentreprenad här på Byggahus, råd att anlita jurist före kontraktsskrivning o.s.v.
Det är klart att säljaren inte är avgörande för val av husleverantör.
Det finns ju artiklar o tips om totalentreprenad här på Byggahus, råd att anlita jurist före kontraktsskrivning o.s.v.
Det är klart att säljaren inte är avgörande för val av husleverantör.
Du är inte på något sätt otrevlig och idag hade jag inte ens funderat på att göra på något annat sätt än att fuktspärra rejält, men då var jag inte så bevandrad i tvättstugor och litade helt och fullt på att någon som arbetar som besiktningsman ska kunna både regler och att förutse risker för fel. Och han gav fel direktiv samt godkände att det INTE var fuktspärr upp på väggen. Att en lekman gör fel är inte så konstigt, speciellt då man fått ett klart direktiv från en yrkesman! Jag tycker skuggan faller tyngst på yrkesmannen. Och märkligt att någon som inte har bättre koll rekommenderas av LB-hus och GARBO. Men ju äldre man blir desto mer lär man sig att det inte någonsin går att lita på någon annan människa, vilket yrke och rekommendationer de än har. Och bolaget som avfuktade huset tjänade ju pengar på misstaget!jhenrikj skrev:jag vill inte verka otrevlig på något sätt...men för mig är en tvättstuga ett våtrum och det bör inte vara någon skillnad i konstruktionen på fuktspärren där jämfört med i en dusch. Att göra på något annat sätt känns på något sätt naivt. Jag vet själv hur otroligt mycket extra arbete vi i betongindustrin får göra nu för att motverka fuktproblem som inte ens fanns på kartan för 3 år sedan. Det är först de senaste 2-3 åren som folk början inse hur viktigt det är att undvika fukt och byggfukt i en konstruktion till varje pris.
Produkter som diskuteras: "avfuktade"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medvetenhet om vad fukt orsakar var tyvärr inte stor förr, och med förr menar jag bara några år tillbaka i tiden, tyvärr.skånegård skrev:Du är inte på något sätt otrevlig och idag hade jag inte ens funderat på att göra på något annat sätt än att fuktspärra rejält, men då var jag inte så bevandrad i tvättstugor och litade helt och fullt på att någon som arbetar som besiktningsman ska kunna både regler och att förutse risker för fel. Och han gav fel direktiv samt godkände att det INTE var fuktspärr upp på väggen. Att en lekman gör fel är inte så konstigt, speciellt då man fått ett klart direktiv från en yrkesman! Jag tycker skuggan faller tyngst på yrkesmannen. Och märkligt att någon som inte har bättre koll rekommenderas av LB-hus och GARBO. Men ju äldre man blir desto mer lär man sig att det inte någonsin går att lita på någon annan människa, vilket yrke och rekommendationer de än har. Och bolaget som avfuktade huset tjänade ju pengar på misstaget!Men som sagt, själva LB-hus har jag för övrigt inget ont att säga om.
Det är trist att höra men sådana här tvister inträffar väl emellanåt med i princip alla husföretag. Vårt hus kommer vara klart i slutet av januari och det klart att vi kommer vara extra uppmärksamma efter vad vi läst i denna tråd.
Dock har allt flytit smidigt för oss, de problem som vi stött på har lösts på ett i våra ögon bra sätt. Vi har även en bra KA som håller ögonen öppna.
Ni som haft problem och skrivit i tråden, har era KA inte kunnat hjälpa er på något vis?
Dock har allt flytit smidigt för oss, de problem som vi stött på har lösts på ett i våra ögon bra sätt. Vi har även en bra KA som håller ögonen öppna.
Ni som haft problem och skrivit i tråden, har era KA inte kunnat hjälpa er på något vis?
Vi byggde en Ugglan 159 för 2 år sedan. Vi är väldigt nöjda med huset och det kändes som man fick en bra standard till ett bra pris.
Jag kan däremot hålla med Koffa att deras entreprenad chef inte är speciellt trevlig. Vi ringde en del till honom under bygget och vissa gånger var han väldigt otrevlig.
Men de ska ha cred för de har gjort vid precis ALLT som vi har klagat på. En del saker var bara bagateller men betalar man 3 miljoner för ett hus då ska det vara bra också!
Vi ska ha två års besiktning på onsdag och det ska bli intressant och se vad de säger då. Men det är väl besiktningsmannen som avgör denna gången vad som ska göras vid och inte. Men nu är det sista chansen att få saker vidgjorda.
Jag kan däremot hålla med Koffa att deras entreprenad chef inte är speciellt trevlig. Vi ringde en del till honom under bygget och vissa gånger var han väldigt otrevlig.
Men de ska ha cred för de har gjort vid precis ALLT som vi har klagat på. En del saker var bara bagateller men betalar man 3 miljoner för ett hus då ska det vara bra också!
Vi ska ha två års besiktning på onsdag och det ska bli intressant och se vad de säger då. Men det är väl besiktningsmannen som avgör denna gången vad som ska göras vid och inte. Men nu är det sista chansen att få saker vidgjorda.
Vi har bott i vårt nybyggda hus ca 4 mån, och fortfarande har inte husleverantören/byggledaren sett till att alla i slutbesiktningen noterade punkter är åtgärdade. Dessutom har det tillkommit en del fel som vi har upptäckt efterhand. Det är uppenbart att den summa som besiktningsmannen bestämde att vi kunde hålla inne med den var alldeles för låg. Under slutbesiktningen reagerade både jag och min man på att Garbos besiktningsman ivrigt påpekade små skönhetsfel som att det var någon liten skavank på ett hörn/tak, men de stora bristerna viftade han bort. Det som skulle kosta mycket att åtgärda där fick vi inte mycket gehör, och det kändes lång väg att denna besiktningsman "satt i knäet" på hustillverkaren. Under besiktningen kunde vi dessutom notera att de var mycket tjänis och visste en del om varandra. Vår KA har vi heller inte haft mycket glädje av utan även där fick jag känslan av att han glatt inkasserade arvodet på ca 15000 kr, men speciellt många synpunkter på bygget hade han inte. Husbyggnadsmarkanden är en sjuk marknad med en hel del vänskapskorruption i andra ledet. Då menar jag just det faktum att KA/besiktningsmän är måna om många uppdrag=cash, och därför håller sig på god fot med husföretagen. Jag håller med om att vi husbyggare ska se till att välja våra egna besiktningsmän. Det gjorde tyvärr inte vi vilket jag ångrar idag.
Ja, jag måste säga att erfarenheten att bygga hus, kontakter med olika byggföretag , har gjort mig förundrad. Det är verkligen en djungel. Är man dessutom kvinna vänder de sig ibland hellre till mannen. Gammalmodig gubb-bransch.
Här i tråden är det just nu LB-hus som får på nöten. Välbehövlig kritik. Men våra erfarenheter från den husleverantör som byggde vårt nuvarande hus, Eksjöhus, är inte heller strålande, även om vi gillar huset. Sluttande golv, felaktigt lagd klinkers som spricker, fel slags färg i våtrum. Och då var det svårt att få hjälp, eftersom det inte var totalentreprenad, o man hänvisades till enskilde hantverkarfirman.
Jaja,..
Här i tråden är det just nu LB-hus som får på nöten. Välbehövlig kritik. Men våra erfarenheter från den husleverantör som byggde vårt nuvarande hus, Eksjöhus, är inte heller strålande, även om vi gillar huset. Sluttande golv, felaktigt lagd klinkers som spricker, fel slags färg i våtrum. Och då var det svårt att få hjälp, eftersom det inte var totalentreprenad, o man hänvisades till enskilde hantverkarfirman.
Jaja,..