I LB-hus betalningsplaner står det att man betalar de sista 10% efter godkänd slutbesiktning. Där är väl bara att sätta hårt mot hårt. En godkänd slutbesiktning innebär att det inte finns något mer att åtgärda, och 10% på ca 2 miljoner blir ju en del pengar man kan hålla inne tills dess att allt är åtgärdat. Sen ska man givetvis ha en egen besiktningsman, och själv vara med på besiktningen, men det här gäller ju alla husföretag.

Och,
jag måste ändå tillägga att just kontakt, få svar på frågor, noggrann redogörelse, där har ändå LB-hus varit bättre än de andra. Vår säljare har tagit reda på allt vi frågat om, .Det har varit snabba, klara besked. Det har ändå gjort den här resan till en angenäm sådan, så långt.

koffa skrev:
jhenrikj
En godkänd slutbesiktning innebär att besiktningsmannen godkänner entreprenaden.
Det gör han även om det finns anmärkningar om inte dessa är så allvarliga att man inte kan flytta in i huset.
Sen anger han en summa som anmärkningarna motsvarar ( oftast alldeles för låg).

Så 10% kan man inte hålla bara pga några anmärkningar.
Alltså man kan ju göra det , men inte med stöd av kontraktet.
Gäller att vara bra tummis med besiktningsmannen då....eller ha bra jurister i stöd när kontraktet skrivs...som tur är har jag tillgång till det senare....

Precis..

Även där måste jag säga att LB-hus säljare varit bättre: han har aldrig behandlat mig o mina frågor annorlunda, för att jag är frun i huset.. Han har vänt sig till oss båda. Läste en artikel för ett tag sedan om en bilhandlare som nyss gått i pension och han hade sålt massor av bilar i sina dar. Han sa att hemligheten nog var att han tyckte mer om människorna än bilarna. Tänkvärt. Tänker ibland att vår hussäljare och andra får inblick i många människors liv när de är med i ett husbygge. Inte sällan har familjemedlemmarna olika mening, ekonomi kan spetsa till det.

Håller man inne med 10 % lär man inte få nycklarna till huset. :-)
Vi hade en del anmärkningar på vårt hus men det var mest av mindre karaktär.
De kom och gjorde vid precis allt vi klagade på och lite till. Däremot hände det att man fick påminna de både en och två gånger ibland.
Det är mycket man inte ser på besiktningen utan man behöver bo i huset ett tag.
De hände att de lovade att komma en viss dag och sen gjorde de inte det.
Ett tips till alla här är att maila en lista på sånt man upptäcker efter besiktningen och vill ha vidgjort. Kanske påminna de nångång....Så ska det nog bli bra! :-)

Vi hade fördelen att det byggdes många LB-hus i vårt område så var det några problem var det bara att haffa nån av byggledarna som körde här förbi nästan dagligen.
Har som sagt mest positiva erfarenheter av LB-hus. Gäller dock oavsett vilka man bygger med att ha tur med vilka hanverkare man får.
Vår granne har byggt ett trivselhus på 220 kvadrat. Där stod de och putsade och målade i ösregn i mitten på november. Det fick målas om i våras.

Vi bygger ett ugglan 159. Man kan ju påverka en del själv också. Jag hänger på bygget varje dag, och är delaktig i ALLT som görs med huset. Förövrigt så ska min kvalitetsansvariga vara med och slutbesiktiga huset. Det många gör fel är att de just snålar in på VEM som är kvalitetsansvarig på sitt oftast DYRA bygge. Jag har hört exempel på när betalningen varit en back öl och några tusingar i handen, och då brukar man få vad man betalar för. Så mitt råd är att ta in en konsult med "rätt" kompetens, och inte snåla på detta.
Jag är övertygad om att byggaren i huset känner ett större ansvar och inte gör ett halvdant arbete om man är delaktig och frågvis/påstridig under byggets gång, än om man inte är det.
Ofta så tror folk att totalentreprenad = hämta nyckeln och flytta in principen.

man får hålla inne med så mycket som skadan kostar att åtgärda efter slutbesiktning eller avdrag på den kostnaden
OCH KOM IHÅG det som inte står i besiktningspappret finns inte så alla skador man ser på besiktningen måste besiktningsmannen anteckna
Förövrigt bygger vi med LB och är nöjda hittils bra säljare bra byggledare så inget att klaga på än men det är inte igång än
Ett tips är att läsa konsumentköplagen och BBR BBF och lite sådana grejor för att veta vad man har för rättigheter.....

Vi fick en trevlig julklapp av LB-hus i Linköping.
En smäll på käften skulle man kunna säga eller närmare sagt en pris chock.
Vi hade byggstartsmöte samma dag som dom började gräva på tomten, men säljarn hade visst glömt
att räkna med 411 563:- som det skulle kosta att förbereda tomten.
Visst hade han tagit till 50000:- extra i kalkylen men det är ju inte ens i närheten av vad det kostade
- extra serviceledning 108 000:-
- omlastning 20 000:-
- väg till huset 99 000:-
- Uppställningsplats för mobilkran 85 000:-
- Höjning av hus 99 000:-
Det är en skaft tomt vi köpt och det borde räcka med att titta på tomtkartan för att se att det kommer kosta mer för en erfaren säljare.
Men han har också varit ute och tittat på tomten med oss, så vi kan inte förstå hur han missat detta.
Vi har konfronterat säljaren, och han säger bara att det är olyckligt han han missat detta men att det inte finns något att göra.
Borde nog klassas som en glädjekalkyl.

fegga skrev:
Vi fick en trevlig julklapp av LB-hus i Linköping.
En smäll på käften skulle man kunna säga eller närmare sagt en pris chock.
Vi hade byggstartsmöte samma dag som dom började gräva på tomten, men säljarn hade visst glömt
att räkna med 411 563:- som det skulle kosta att förbereda tomten.
Visst hade han tagit till 50000:- extra i kalkylen men det är ju inte ens i närheten av vad det kostade
- extra serviceledning 108 000:-
- omlastning 20 000:-
- väg till huset 99 000:-
- Uppställningsplats för mobilkran 85 000:-
- Höjning av hus 99 000:-
Det är en skaft tomt vi köpt och det borde räcka med att titta på tomtkartan för att se att det kommer kosta mer för en erfaren säljare.
Men han har också varit ute och tittat på tomten med oss, så vi kan inte förstå hur han missat detta.
Vi har konfronterat säljaren, och han säger bara att det är olyckligt han han missat detta men att det inte finns något att göra.
Borde nog klassas som en glädjekalkyl.
Verkar på mig som om ni har varit slarviga när ni läst entreprenadkontraktet..det står klart och tydligt på första sidan att allt det där du nämner kommer att kosta extra. Ja, glädjekalkyl kan det nog kallas men nog borde ni ha fattat själv att det kommer att bli dyrt om ni inte hade med allt det där i produktionskalkylen. Jag klarar mig undan de flesta av dina kostnader men jag har höjning av hus 150 000:- (jag ska höja det 60 cm utöver det som ingår i priset på huset. Samt omlastning 20 000. Var inte byggledaren med när ni besiktigade tomten?

Klart vi visste om att det skulle kosta extra men han tog ju till 50000:-
En annan har ju ingen aning om vad det kostar.
Litade för mycket på säljaren helt enkelt
Och säljaren och byggledaren har varit ute och sätt tomten innan vi skrev på något kontrakt, men att det skulle gå på sådana summer till vad det ingen som sa något om.

fegga skrev:
Klart vi visste om att det skulle kosta extra men han tog ju till 50000:-
En annan har ju ingen aning om vad det kostar.
Litade för mycket på säljaren helt enkelt
Och säljaren och byggledaren har varit ute och sätt tomten innan vi skrev på något kontrakt, men att det skulle gå på sådana summer till vad det ingen som sa något om.
Kan bara hålla med om att det är oerhört slarvigt av säljare och byggledare. När min byggledare hade mätt upp höjder och sånt med laser så konstaterade han att om de tvingas köpa alla massor till fullpris, så kommer det att kosta nånstans mellan 100 000 och 120 000 att höja mitt hus, så han bad mig räkna med 150 000. Samma sak när det gällde min avloppsanläggning. Han beräknade kostnaden till mellan 50 000 och 80 000, men bad mig återigen för säkerhets skull räkna med 150 000. Så även om de nu har glömt något så borde det finnas lite luft i kalkylen.

När jag började fundera på det här med att bygga hus så verkade den vanliga uppfattningen här vara att utöver hus+tomt så borde det kosta ca 300 000 extra med anslutningsavgifter och andra byråkratiska kostnader...Jag har en kostnad för hus+ tomt för 2,1 miljoner...totalkostnad på 2,8 så utöver markarbeten så har jag ca 500 000 i tillkommande kostnader, något som känns som om det är det man får räkna med, kostar att ligga på topp ;=)

Precis som i alla andra branscher så gäller det att få tag i en säljare/byggledare som sätter kunden före sig själv. För mig känns det som om jag har haft turen att hitta en sådan (han lyckades t.o.m. förhandla bort öppningskostnaden för omprojektering när vi ville ändra en hel del i badrummet på vårat classichus).

Om det var en total produktionskalkyl ni fick, så borde de där kostnaderna varit med. Även om det står i entreprenadkontrakt att det kan tillkomma. Säljaren har ett ansvar där. Ni har grundat ert val, era beräkningar på den kalkylen. Vet o förstår han att kostnader tillkommer så skall det fram till er.

När vi hade kontakt med säljare från olika firmor så var LB-hus säljare den enda som gav en realistisk större summa för markkostnader från början. De andra låg väldigt mycket lägre.

Du kan alltid informera LB-hus huvudkontor om det som hänt. Om man medvetet undanhåller fakta som är så viktiga för kunden, då får man tillbaka det i form av färre kunder. Så bör det vara. En säljare som agerar så borde tas i örat. Om nu LB-hus är måna om sitt rykte.

jhenrikj skrev:
Verkar på mig som om ni har varit slarviga när ni läst entreprenadkontraktet..det står klart och tydligt på första sidan att allt det där du nämner kommer att kosta extra. Ja, glädjekalkyl kan det nog kallas men nog borde ni ha fattat själv att det kommer att bli dyrt om ni inte hade med allt det där i produktionskalkylen. Jag klarar mig undan de flesta av dina kostnader men jag har höjning av hus 150 000:- (jag ska höja det 60 cm utöver det som ingår i priset på huset. Samt omlastning 20 000. Var inte byggledaren med när ni besiktigade tomten?
i detta fallet borde säljaren varit vaken,för som konsument kan man inte kräva att den skall kunna dessa frågor.
man skall komma ihåg det som står i aa att det säljaren bör känna till ska åxå informeras kunden,och då kunden är i beroende ställning av hussäljaren så skall säljaren informera.

bjorklunda skrev:
Håller man inne med 10 % lär man inte få nycklarna till huset. :-)
Vi hade en del anmärkningar på vårt hus men det var mest av mindre karaktär.
De kom och gjorde vid precis allt vi klagade på och lite till. Däremot hände det att man fick påminna de både en och två gånger ibland.
Det är mycket man inte ser på besiktningen utan man behöver bo i huset ett tag.
De hände att de lovade att komma en viss dag och sen gjorde de inte det.
Ett tips till alla här är att maila en lista på sånt man upptäcker efter besiktningen och vill ha vidgjort. Kanske påminna de nångång....Så ska det nog bli bra! :-)
jag ställer mitt starkaste tvivel till att lb hus har rätt att behålla nyckeln tills full betalning skett.
enligt jordabalken är huset kundens egendom,och lb hus är där på uppdrag åt kund.
så jag tror att vid en rättslig prövning i detta läget så är det egenmäktigt förfogande lb gör.
dom tvingar ju kunden att godta fel och brister mot att få in kvarvarande innan rättelse av fel och brister har skett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.