55 310 läst ·
75 svar
55k läst
75 svar
Våra eluttag "ramlar ut". Varför?
Installatören måste varit mycket noggrann för att kunnat borra lös just ringen!
Ringen verka vara sånt som nan trycker in och förhoppningsvis den ska sitta kvar av det lilla mottrycket som skapas när den sitter på sin plats. Alltså dit man skuvar är inte inbyggd i dosan som det brukar vara.
Ringen verka vara sånt som nan trycker in och förhoppningsvis den ska sitta kvar av det lilla mottrycket som skapas när den sitter på sin plats. Alltså dit man skuvar är inte inbyggd i dosan som det brukar vara.
Om man tittar lite mer noga på dosan ser man tydligt att dosfräsen skadat dosan, när det sker spelar det ingen roll vilket fabrikat det är på dosorna så jag är rätt övertygad om att det ite är fabrikat på dosorna som är problemet utan den som tryckt på fräsen lite för mycket. Alternativt använt en Hole in one som hat blivit så sliten att styrningen från den del som ska sitta i dosan inte fungerat som tänkt. Med riktiga grejer ska det som skett inte kunna hända, dosfräsen ska gå några mm utanför dosan.
Produkter som diskuteras: "Hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Före operation
Efter operation
Menar ni att man har fräst bort några mm av dosan runt om ringen så att ringen lossnat?
Ser ut som att platsen som ringer ska stå i är oskadad.
Efter operation
Menar ni att man har fräst bort några mm av dosan runt om ringen så att ringen lossnat?
Ser ut som att platsen som ringer ska stå i är oskadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad gör skruven och muttern i dosan????? Där ska det absolut inte finnas en skruv, jag kan aldrig tänka mig att en yrkesman satt dosor med skruv och mutter för det finns så många andra sätt som är både snabbare och bättre. När jag ser dosan med skruven i blir jag övertygad om att den som gjort jobbet INTE är en yrkesman.
Alla dosringar är fästa inne i dosan genom att man pressar in dosringen i ett spår i dosan vid tillverkningen, har dosringen av någon anledning lossnat brukar det gå att pressa tillbaka den in i spåret OM dosan inte är skadad.
Alla dosringar är fästa inne i dosan genom att man pressar in dosringen i ett spår i dosan vid tillverkningen, har dosringen av någon anledning lossnat brukar det gå att pressa tillbaka den in i spåret OM dosan inte är skadad.
Bulten i dosan handlar om en annan tråd. Jag har lånat bilden för jämförelse.elmont skrev:Vad gör skruven och muttern i dosan????? Där ska det absolut inte finnas en skruv, jag kan aldrig tänka mig att en yrkesman satt dosor med skruv och mutter för det finns så många andra sätt som är både snabbare och bättre. När jag ser dosan med skruven i blir jag övertygad om att den som gjort jobbet INTE är en yrkesman.
Spåret i dosan verkar vara intakt av bilden att döma. Om man trycker in ringen i spåret och den ändå ramlar ut då är det trogligen felfabrikat. Dosan är lite skadad oxå men det finns gott om marginal till spåret så långt jag ser på nedre sidan. Kan iofs se värre ut på övan sidan. Lite repig blir det på dosan när man borrar men ringen brukar inte lossna för det.
Edit: nu har jag tittat på andra bilden som TS la ut. Spåret verkar vara intakt med god marginal på ovan sidan oxå. Sen är det så att skruven brukar skruvad i dosan så att ringen sitter fast ihop med dosan. Den här dosan verkar sakna denna funktion! Var fästes skruven i ändan är oklar!
Redigerat:
Skruven fästs i ringen, precis som på alla andra dosor jag har sett. Vitsen med det är att man kan rotera ringen om man av någon anledning vill ha apparaten på andra ledden, eller snett. Så här ser det ut till och med på min favoritdosa Elkos Röda, som dock är lite smartare med den teleskopiska ringen. Men det går att få ut hela teleskopinsatsen, den sitter inte permanent fast i dosan (men det kräver en hel del våld).
ps. Det hade varit bra att notera tydligt att bilden är från något annat, det är inte helt uppenbart. Jag undrade just varför du hade bilder från TS hus. ds.
ps. Det hade varit bra att notera tydligt att bilden är från något annat, det är inte helt uppenbart. Jag undrade just varför du hade bilder från TS hus. ds.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har hållit på att monterat sådana ringar vid tillverkningen av dosor och de behöver mycket kraft för att pressas dit. Vi använder antingen en pneumatisk eller en mekanisk press för att få dit ringen, för de går knappt går att få dit med en gummiklubba. Så inte en chans att ringen kan ha lossat av misstag vid monteringen av uttaget.
Kan det vara en kombination av följande.
*Tveksam kvalité på dosa.
*Lite skadad dosa.
*Felaktigt montage, dvs, dosan ligger ej i kant med färdig vägg. Alt. förhöjningsring saknas. detta kan medföra att när man skruvar fast vägguttaget i dosan med dosringens skruvar, så fungerar vägguttaget som en avdragare, skruvens kraft drar ut dosringen.
Klor används normalt inte när man har dosring.
Går t.o.m. att köpa "apparater" utan klor.
Man kan ta en funderare på hur det ser ut i resterande dosor, Att de inte ens ligger kant i kant med färdig vägg, börjar ge signal att det finns skäl att undersöka resterande installation.
Kanske en extern elbesiktning.
Tråkigt när det är nytt och det dyker upp sådana fel.
*Tveksam kvalité på dosa.
*Lite skadad dosa.
*Felaktigt montage, dvs, dosan ligger ej i kant med färdig vägg. Alt. förhöjningsring saknas. detta kan medföra att när man skruvar fast vägguttaget i dosan med dosringens skruvar, så fungerar vägguttaget som en avdragare, skruvens kraft drar ut dosringen.
Klor används normalt inte när man har dosring.
Går t.o.m. att köpa "apparater" utan klor.
Man kan ta en funderare på hur det ser ut i resterande dosor, Att de inte ens ligger kant i kant med färdig vägg, börjar ge signal att det finns skäl att undersöka resterande installation.
Kanske en extern elbesiktning.
Tråkigt när det är nytt och det dyker upp sådana fel.
Vid montering av uttaget, säger du. Vad mennas med det, utveckla gärna. Är det vid borrningen menar du eller när TS drog ut sladden för hård?Donald-Duck skrev:Jag har hållit på att monterat sådana ringar vid tillverkningen av dosor och de behöver mycket kraft för att pressas dit. Vi använder antingen en pneumatisk eller en mekanisk press för att få dit ringen, för de går knappt går att få dit med en gummiklubba. Så inte en chans att ringen kan ha lossat av misstag vid monteringen av uttaget.
Jasså, jag trodde hela tiden att den sitter ihop med dosan!tommib skrev:Skruven fästs i ringen, precis som på alla andra dosor jag har sett. Vitsen med det är att man kan rotera ringen om man av någon anledning vill ha apparaten på andra ledden, eller snett. Så här ser det ut till och med på min favoritdosa Elkos Röda, som dock är lite smartare med den teleskopiska ringen. Men det går att få ut hela teleskopinsatsen, den sitter inte permanent fast i dosan (men det kräver en hel del våld).
Angående bilden, helt rätt jag skulle skrivit källan, sorry.
Är det inte lite för långa skruvar?andersjm skrev:Hej,
Nu har det hänt igen - ett eluttag som lossnar från väggen. Innan vi flyttade in var det en hantverkare som råkade göra det. Då menade elektrikern att felet var att hantverkaren varit oaktsam, sen satte elektrikern tillbaka uttaget. Några dagar senare lossnade det igen, och elektrikern satte återigen fast det.
Men nu hände det när jag drog ur en sladd ur ett annat eluttag. Jag var inte särskilt våldsam.
Ni som kan det här - kan ni se något på bilden som förklarar vad det är som är fel?
[bild]
Jag har stängt av säkringen för uttaget, och ställt en möbel för, så att ingen ska skadas.
Ser nästan ut som att det är dom som tryckt ut ringen.
Jo, det är nog det som har hänt. Man har vid monteringen av uttaget konstaterat att de vanliga skruvarna inte räcker, eftersom uttaget är felmonterat och inte linjerar med väggytan. Då har man bytt till extra långa skruv utan att sätta dit distansringar. Sen har man skruvat som fasen och detta har troligen dragit loss ringen delvis. När TS sen drar ut sin sladd lossnar resten.kulle skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det jag menar är att om dosan är monterad för långt in, innanför gipset, och du fäster ett uttag på utsidan av gipset med hjälp av fästskruvarna så tror jag snarare att du skulle deformera uttaget eller dra gängpaj i fästringen innan fästringen lossnar från dosan om du tar i.Matstj skrev:
Men det är möjligt att dosskruvarna är för långa så att de tar i botten på dosan och därmed pressat ut fästringen. Men borde de då inte skruvarna bara borrat hål i botten av dosan istället?
När skruvarna bottnar i dosan brukar dom "borra" hål i botten OM dom inte sitter i betong för då brukar det bli gängpaj. Dom enda gånger dosringen har lossnat har varit då man "sågat sönder" doskanten och det oavsett dosfabrikat, och jag tror jag provat dom flesta.