tommib
Det ser karvat ut för att det är en stuts man har öppnat. Men som sagt skulle man helst sett röret/slangen där. Eftersom inget går ut genom den andra stutsen kan man ju undra varför man har öppnat en ny när det fanns en öppen redan som kunde använts genom att lägga dosan på andra hållet.

Det här är detaljer och inte nödvändigtvis något som påverkar, men det är ändå störande att en yrkesman inte är noggrannare. Som ett gammalt befäl sa en gång, "det är detaljerna som skiljer proffsen från amatörerna"...

EDIT: Nej, jag menar att röret inte är ordentligt itryckt. Dosan ser ut som en helt vanlig billig dubbelgipsdosa för 10kr.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Och för att fästa uttaget så att det sitter bra kan man med fördel använda dosclips.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Håller på med eget bygge där jag köpt stomme, samma dosor ( Typ byggmax ), ringar sitter mycket dåligt i dessa vilket jag bistert fått erfara. Även utan att man kommit med dosfräs.

Lev av stomme sa eftersom jag ställde frågan om materialval att det var kvalitet på material dom använder sig av :o( Rätt stor skillnad på dessa och riktiga från Elko/ABB etc .

Rot dosa är lösningen ,

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Rotdosor är en dålig lösning jämfört med dosclips. Rotdosor är mer en "nödlösning" än ett bra alternativ.

tommib
elmont skrev:
Rotdosor är en dålig lösning jämfört med dosclips. Rotdosor är mer en "nödlösning" än ett bra alternativ.
Eftersom du föreslår det så antar jag att dosclips fungerar bra även i moderna plastdosor, vilket var en nyhet för mig. Jag trodde mest de var till för gamla plåẗdosor som saknade skruv. Det är naturligtvis det enklaste alternativet. För TS så ska det egentligen inte spela så stor roll, problemet måste lösas av entreprenören som byggt. Om man väljer att använda clips eller rotdosa är ju egentligen inte relevant så länge problemet blir löst.

Clips och klor så ska det nog inte behöva bli sämre än om dosan inte skadats alls.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib skrev:
Det ser karvat ut för att det är en stuts man har öppnat.
Ja, jag menade som svar på "karvat nytt hål i sidan" att "Nej, det skall vara hål där." Det är mellanrummet som blir pga låsningen i studsen som gör att det på bilden kan se ut som där inte är någon studs, utan bara hål direkt i sidan.

MEN, som sagt, inte snyggt gjort, om det ens finns något rör/slang där.

Mikael_L
GK100 skrev:
Clips och klor så ska det nog inte behöva bli sämre än om dosan inte skadats alls.
Precis min tanke med.

Men givetvis sunkigt att behöva göra sådana lösningar i ett precis nybyggt hus.
Undra om man borde låta byggfirman gå igenom alla dosor i huset, jag menar vad säger att detta skulle vara den enda skadade?

Och hålet i dosan är till 99%säkerhet tagit med en "doskniv" och då nästan helt säkert gjort av ett "proffs". Varför han inte vänt på dosan kan man ju undra ? Har han månne fått hjälp att spika dosor ??

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Och hålet i dosan är till 99%säkerhet tagit med en "doskniv" och då nästan helt säkert gjort av ett "proffs". Varför han inte vänt på dosan kan man ju undra ? Har han månne fått hjälp att spika dosor ??
Meh... jag har en doskniv.... Men jag hör väl till den där procenten då...
"Karvat" var kanske ett lite laddat ord, men jo, jag håller med om att det ser ut som att man använt doskniv. Frågan är som sagt varför? Istället för att bara använda stutsen som redan är öppen, på andra sidan dosan där det inte ser ut att sitta något. Sen är det ju också en dubbelgipsdosa som borde linjera med gipsskivans ytterkant men inte gör det. Varför? Slarv vid håltagningen kanske, med tanke på kanten.

Längre skurv ich skriva direkt in i dosan och väggen. Det sitter garanterad i 20 år.

Mikael_L skrev:
Precis min tanke med.

Men givetvis sunkigt att behöva göra sådana lösningar i ett precis nybyggt hus.
Undra om man borde låta byggfirman gå igenom alla dosor i huset, jag menar vad säger att detta skulle vara den enda skadade?
Jag är väldigt övertygad om att det finns fler uttag som är felaktiga och kan ramla ur "när som helst". Det jag frågade om här är alltså nr 2 som ramlar ut. Vi använder inte ens alla rum i huset ännu (helt nyinflyttade), så det är många eluttag som knappt använts alls än.

Dessutom är det så att många (men inte alla) eluttag känns lite lösa när man ruckar på dem med handen. Besiktningsmannen på slutbesiktningen menade att det inte var fel att det går att rucka på uttagen så länge de sitter fast. Men nu är det ju bevisligen så att de inte alltid sitter fast.

Dosclips? Vad är det?

C
En annan grej - dosan sitter väldigt långt in och det ser inte ut som att den suttit längre ut heller. Ändå är skruvarna dragna i botten. Vilket naturligtvis borde inneburit att ringen krängts loss redan när skruvarna dragits. Om dosan inte kan linjera med väggen kanske det inte hade skadat med en förhöjningsring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.