Hej,

Nu har det hänt igen - ett eluttag som lossnar från väggen. Innan vi flyttade in var det en hantverkare som råkade göra det. Då menade elektrikern att felet var att hantverkaren varit oaktsam, sen satte elektrikern tillbaka uttaget. Några dagar senare lossnade det igen, och elektrikern satte återigen fast det.

Men nu hände det när jag drog ur en sladd ur ett annat eluttag. Jag var inte särskilt våldsam.

Ni som kan det här - kan ni se något på bilden som förklarar vad det är som är fel?

2015-11-21 10.43.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har stängt av säkringen för uttaget, och ställt en möbel för, så att ingen ska skadas.
 
Redigerat:
Ringen har släppt ur dosan och jag tycker mig se att dosan skadats av hålsågen när man tagit hål i skivan.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
tommib
Fast klorna ska inte behövas när man fäster i skruvarna i en modern apparatdosa. Håller med Fotografen, det ser ut som att dosan har skadats. Dessutom borde dosans framkant vara i kant med gipset, monteringen är inte optimal. Nu går detta att lösa genom att byta ut den skadade dosan mot en rotdosa, men om detta är ett nybygge så ska det nog reklameras.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut precis som Fotografen menar att dosan skadats av hålsågen, så återstår att försöka rädda med klofastsättningen som fahlis skriver,
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Ringen har lossnat men eftersom du har klor på apparaten så borde du kunna fästa uttaget med klor istället för ring. Gamla dosor har inte ring, där kör man enbart klor.

Testa om det funkar att bara dra år klorna. Dosan kan vara för bred. Isåfall hade jag limmat några plastbitar på sidan av dosan. Alternativ lösning kan vara att borra några extra hål i apparatens metallplatta och skruva i väggen.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Det är ett nybygge, och vi har garanti på arbetet. Det låter rimligt att hålsågen skadat dosan - tanken är väl att ringen ska sitta såpass bra att man kan dra ur sladden ur uttaget utan att behöva hålla kvar uttaget med andra handen?

Vad finns det för nackdelar med att använda de där "klorna"?

Vilken lösning borde vi kräva från elektrikern? Att han byter dosorna? Kan man göra det utan att riva väggen?
 
Redigerat:
tommib
Det är ingen egentlig nackdel med att använda klorna mer än att man måste vara lite försiktig när man skruvar dit dem så man inte klämmer några ledare. De sitter inte riktigt lika bra som när man fäster i dosan men tillräckligt bra så länge man inte regelmässigt rycker ut stickproppar i sladden.

Jag skulle kräva att elektrikern byter ut den där dosan mot en ROT-dosa så att apparaten kan fästas ordentligt. Att skruva i metallramen är troligen inte ett alternativ då du har Eljo Renova som inte har så mycket marginaler. Det är inte heller säkert att det är bättre att skruva i väggen om du inte har plyfa/OSB bakom gipset.
 
Skarpt av er, Fotografen, tommib och GK100 att se att dosan var skadad av hålsågen. Nu gick jag och tittade lite närmare, och tog en närbild. Man ser ju tydligt att dosans kant blivit sargad av nånting.

uttag1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har visserligen OSB bakom gipset, men det låter verkligen som att rätt lösning är att byta dosan. Den är ju uppenbart skadad, vilket känns sunkigt i ett helt nytt hus.
 
tommib
Hmm.... varför kommer ledarna in genom ett hål i sidan av dosan? Det ser inte ut att vara en stuts utan bara ett hål karvat i sidan på dosan. Man börjar ju undra lite hur det ser ut innanför...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
tommib: Intressant synpunkt. Borde det varit ett rör som går in hela vägen in i dosan?

Dock tycker jag inte det ser ut som att hålet är karvat. Dosan har ett exakt likadant hål på andra sidan. Vi har två stycken uttag som sitter precis bredvid varandra här. Kan det vara nån sorts dubbeldosa?

2015-11-21 12.06.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-11-21 12.06.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ok, nu syns det bättre. Det är nog en stuts ändå, där man ser en del av låsmekanismen. Rören som ledarna går till ska sitta fast i dosan, det är inte alltid man ser dem inifrån dosan. Dubbeldosor ser inte ut så. Ofta om man har flera apparater bredvid varandra kopplar man ihop dosorna och öppnar ett hål mellan dem. Då sitter dosorna direkt mot varandra. Är det så här?
 
Det är ju svårt att se, men efter att ha tittat så tycker jag det ser ut som det mycket riktigt är studsar på båda sidor dosan. Det är låsningen som gör att det ser "karvat" ut.

MEN, du skulle inte sett den låsningen. Det skulle gått ett rör/slang som du sett insidan på i studsen om det var helt korrekt gjort.

Dubbeldosa osv. tror jag inte på. På första bilden så syns inget uttag tillräckligt nära. Så frågan är om det inte är ett fusk med i bilden.
 
tommib skrev:
Ok, nu syns det bättre. Det är nog en stuts ändå, där man ser en del av låsmekanismen. Rören som ledarna går till ska sitta fast i dosan, det är inte alltid man ser dem inifrån dosan. Dubbeldosor ser inte ut så. Ofta om man har flera apparater bredvid varandra kopplar man ihop dosorna och öppnar ett hål mellan dem. Då sitter dosorna direkt mot varandra. Är det så här?
Tvåa som vanligt. ;) Men i den här dosan så skulle man väl sett röret/slangen? Man ser ju hela låsningen på vänster sida. Eller menar du att det är en dosa med "ring-i-ring" som studs och att röret skulle sitta utanpå den inre studsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.