321 717 läst ·
1 707 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Så här har vi (Telia öppen fiber) i princip fast de sitter i olika rum.Ramnemark skrev:
Lätt att koppla loss mediaomvandlaren.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1410924-oppen-fiber-och-mediaomvandlare
Redigerat:
Känns som en dosa extra. Fibern är svetsad i sin plugg och kan kopplas ur tjänstefördelaren om det behövs. Det kan kanske bero på när det drogs in. Jag har jobbat i/runt ett gäng fiberboxar och har endast sett en likt din, och kanske 7-8 st likt min 
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Då måste man ha eluttag där fiber kommer in i huset? Vår kommer in matkällaren och går sen till utrymmet där vi har en undercentral i källaren. Känns som en bättre plats för en mediacentral än i matkällaren.Ramnemark skrev:
Aja, det hjälper inte Snigla.
Både i mitt nuvarande hus och i det nya kommer fibern in i mediaskåpet. Allt annat är felS sinuslinus skrev:
Imorgon förmiddag kommer fibernisse och byter ut vår ”låda” iaf 

Snabb service må jag säga!
…..
Sedan får vi felsöka resten .. (kameror, larm, eluttag, puckarna/acesspunkter, roterar osv)
Vi trodde boxerlådan (till tv) klarat sig, men nej det hade den inte.. den lyser grönt om man slår på den..nmen finns ingen bild eller ljud ut.
Snabb service må jag säga!
…..
Sedan får vi felsöka resten .. (kameror, larm, eluttag, puckarna/acesspunkter, roterar osv)
Vi trodde boxerlådan (till tv) klarat sig, men nej det hade den inte.. den lyser grönt om man slår på den..nmen finns ingen bild eller ljud ut.
En fundering…
Vi verkar ha tappat signalstyrkan.. till tvn.. får inte in våra kanaler och de få som kommer har skitdålig bild. Vad kan ha hänt? Vi har anv kortet i tv:n nu ist för i boxen som åskan slog ut (innan åskan.. med boxen.. funkade det bra).
Vad kan ha hänt? Åskan slagit ner i antennen?.. vet inte ens var man ska börja leta fel..
Eg bör vi kunna få in tv-kanalerna bara genom att finnas hehe.. vi har tv-sändaren som nattlampa..
Vi verkar ha tappat signalstyrkan.. till tvn.. får inte in våra kanaler och de få som kommer har skitdålig bild. Vad kan ha hänt? Vi har anv kortet i tv:n nu ist för i boxen som åskan slog ut (innan åskan.. med boxen.. funkade det bra).
Vad kan ha hänt? Åskan slagit ner i antennen?.. vet inte ens var man ska börja leta fel..
Eg bör vi kunna få in tv-kanalerna bara genom att finnas hehe.. vi har tv-sändaren som nattlampa..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Här har de borrat in under marken.. snett upp igenom gråstensmuren (hen hade knappt tillräckligt lång borr.. fast det var den längsta vi sett haha).. kommer in lite på sidan av pannan i källaren., sedan drogs sladd över till andra sidan på väggen där boxen placeradesS sinuslinus skrev:
(sedan har vi dragit nätverkskabel vidare till serverskåpet)
Redigerat:
Vi har interneeeeettttttt igen!
Fibernisse var här i 10 minuter.. sen borta igen
Inga konstigheter, bara nya box
Sedan har allt annat trilskats, men tror vi börjar få bukt med närverksgrejerna igen (dvs det mesta verkar fungera!)
Fibernisse var här i 10 minuter.. sen borta igen
Inga konstigheter, bara nya box
Sedan har allt annat trilskats, men tror vi börjar få bukt med närverksgrejerna igen (dvs det mesta verkar fungera!)
FRÅGA:
Har en ogräsbeklädd stenläggning / uteplats.. som är gjord efter konstens alla regler från början.. nu har jag försummat den ett par år och ogräset tagit över.
OM jag tar bort ogräset (det höga/stora, men det kanske blir lite smått kvar o rötter) i fogarna., och plockar bort stenarna - kan jag gjuta direkt på ”fin-sanden” under stenarna? Utan att göra så mycket mer underarbete? (Förutom gjutform)
Har en ogräsbeklädd stenläggning / uteplats.. som är gjord efter konstens alla regler från början.. nu har jag försummat den ett par år och ogräset tagit över.
OM jag tar bort ogräset (det höga/stora, men det kanske blir lite smått kvar o rötter) i fogarna., och plockar bort stenarna - kan jag gjuta direkt på ”fin-sanden” under stenarna? Utan att göra så mycket mer underarbete? (Förutom gjutform)
Ja det kan du, om det blir bra och hållbart är en annan frågaSnigla skrev:
FRÅGA: