Trädgårdsvagn nära en lummig grusgång och stenläggning med överväxt ogräs vid röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lummigt grönt och somrigt.. skit i ogräset som tagit både stenläggningen och grusgången i anspråk :cool: nu njuter vi lite ist för att jobba ihjäl oss :p

• Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
För varmt, kan inte sova.. lekte med en bild ist.
Stör ingen om jag postar mig själv här.. :cool:

Person som tittar fram bakom ett stort rabarberblad med konstnärlig filtereffekt och texten "Rabarberkul".
Skapa konto

Tittut el nått.. gigantiskt rabarberblad!
Imorrn blir det rabarberpaj!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Foto från när dottern tog in lite rabarber Person dold bakom ett stort rabarberblad i ett färgglatt kök.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
fremax och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Foto från när dottern tog in lite rabarber[bild]
Det där bladet gick inte av för hackor det inte.. :surprised:
Duger ju nästan till fallskärmshoppning!

Blev det nå gott av det då, ja inte bladet då men…

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Det där bladet gick inte av för hackor det inte.. :surprised:
Duger ju nästan till fallskärmshoppning!

Blev det nå gott av det då, ja inte bladet då men…
Det blev min mormors gamla hederliga recept på smulpaj med sirap och havregryn (inget mjöl) i täcket. Och vaniljsås till:ok:

• Gilla
  • Älska
kulle och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det blev min mormors gamla hederliga recept på smulpaj med sirap och havregryn (inget mjöl) i täcket. Och vaniljsås till:ok:
Har gjort med sirap några gg (både pajdeg o smulpaj så att säga) men utan mjöl har jag nog aldrig testat :thinking:

Lite toscalikt då? Ytan? :)

Åsa Lund
Jepp, precis!
Täcket består av 100 g smör, 1/2 dl socker, 1/2 dl sirap, 4-5 dl havregryn.
I botten på formen lägger du 3-4 hg rabarber i bitar, 1 dl socker och 1-2 msk potatismjöl.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 tills det fått lagom färg

• Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jepp, precis!
Täcket består av 100 g smör, 1/2 dl socker, 1/2 dl sirap, 4-5 dl havregryn.
I botten på formen lägger du 3-4 hg rabarber i bitar, 1 dl socker och 1-2 msk potatismjöl.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 tills det fått lagom färg
Ska spara receptet så jag kan prova (y) (har picklat det sista jag hade kvar av rabarbern idag)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Funderar ut o in på balkongen.. har kollat på stenar, funderat på murning.. kikat efter gjutrör.. sett om det finns trä.. skulle det va tak/när blir det tag.. hur ska trappan vara.. blaha blaha..

MEN.. som med mycket när det kommer till gården här.. så finns tanken på att inte förstöra något permanent - utan att väljer vi att göra saker på ett "okristligt" sätt.. så försöker vi se till att det ska gå att återställa till originalskick igen (så lätt som möjligt) - om och när man vill ..oavsett om det är vi som bor kvar då eller gården har nya ägare.

Som när vi satte igen källarfönstren i höstas, de sitter ju kvar i orginalskick bakom putsen/isoleringsskivan.

Hinner filosofera lite till innan själva byggandet kommer, nu får man mer fundera på ev grundläggning .. :)

Men gjorde en liten snabbskiss på hur jag faktiskt nu verkar vilja ha det.. och det bev lite oväntat (inte som min plan från början hehe)

Handritad skiss av en husfasad med balkong, trappa och tak, ritad på rutat papper.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
5
Kommer du att kunna bygga vattenlek som passar dig och gynnar djuren - fåglar, trollsländor osv?

5 50thomas skrev:
Kommer du att kunna bygga vattenlek som passar dig och gynnar djuren - fåglar, trollsländor osv?
De får dela med mig.. har vattenkällor idag åt dem.. de dricker ur diverse saker vi har på gården (vi har redan vattensten, med rinnande vatten där de älskar att bada o dricka.. ligger också stenar på "golvet" där.. som gör att de kan stå och inte drunkna.. eller att större djur inte kan trilla ner..) :)

Vi gillar våra pippisar o pollinerare. så vi kommer nog få ännu gladare pippisar framöver :)

Sedan.. de större djuren.. får gå någon annanstans - tex till naturdammen som finns en åker ner (ej vår mark).

Illustrerat kort med texten "Glad Midsommar" och en svensk flagga, omgivet av gröna löv och prytt med pärlehjärta och blommor.
Skapa konto

• Gilla
gordell och 2 till
  • Laddar…
Enorm blomning här på innergården i år :love:

Rosor i full blom på en vägg vid sidan av en stupränna och hink för vattenavrinning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
gordell och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Enorm blomning här på innergården i år :love:

[bild]
Det verkar som att alla rosor blommar helt enormt i år. Förra året måste ha varit ett bra år för knoppsättning och i år måste dessutom varit väldigt bra för utvecklingen av knoppar och blommor.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Ja, alla våra rosor blommar också enormt fint i år.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.