321 875 läst ·
1 708 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Hehe, om det ändå vore sant.. har iaf 5 till, minimum, kvar..thomas33 skrev:
De dyraste är inköpta nu dock.. tre set av måttanpassade pardörrar till mangårdsbyggnaden (vårt hus) ..
I övrigt har vi källardörren till vårt hus kvar att byta (liten dörr). I dagsläget är det ett par brädbitar.. 15 cm frigolit och korrugerad plåt.
Sedan är det stallhuset då...
Där har vi bytt ut en pardörr, till en handikappvänlig större spröjsad gladdörr med öppningsbart sidoljus.. har 3 till som ska bytas där (så de går att använda mer praktiskt - nu är det hänglås på ena sidan.. så man kan inte komma och gå från bägge håll).
Sedan ska två till adderas i det huset.. (har en stenlagd uteplats som man inte kommer åt idag utan att gå runt alla stallen/uthus..
Några dörrar har jag dock redan hemma!
Dörrar, dörrar.. inga billiga saker direkt.
I slutänden kommer de ha kostat mer än nya badrummet..
TVÄTTSTUGAN:
Funderar på om man kan ha en korrugerad plåt som väggmaterial inne..
det är en ”quickfix” som passar mig bra just nu - och är lätt att ta bort om man vill återställa väggen i framtiden.
En bild på hörnet där jag funderar på att sätta plåten..
Borde dessutom vara ett bra val vid murstock/bakom lilla kaminen..
Hade tänkt huntonit/panelskiva innan.. men jag vet inte, plåt kändes bättre när jag väl kom och tänka på det (planerar plåtväggar på annat håll i logen, kom då på att det kunde funka i källaren/tvättstugan också!).. lite mer udda/ovanligt, enkelt att dölja den lite mindre fräscha väggen (bägge).
Finns det nått skäl (mer än ev estetiskt..) varför man inte skulle kunna ha det? (Ska inte isoleras något där, varken innerväggen/vid kamin.. eller ytterväggen/naturstenarna..).
Funderar på om man kan ha en korrugerad plåt som väggmaterial inne..
En bild på hörnet där jag funderar på att sätta plåten..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde dessutom vara ett bra val vid murstock/bakom lilla kaminen..
Hade tänkt huntonit/panelskiva innan.. men jag vet inte, plåt kändes bättre när jag väl kom och tänka på det (planerar plåtväggar på annat håll i logen, kom då på att det kunde funka i källaren/tvättstugan också!).. lite mer udda/ovanligt, enkelt att dölja den lite mindre fräscha väggen (bägge).
Finns det nått skäl (mer än ev estetiskt..) varför man inte skulle kunna ha det? (Ska inte isoleras något där, varken innerväggen/vid kamin.. eller ytterväggen/naturstenarna..).
Haha, näääeee.. men vi har brandinspektion nästa gång och har lite små notiser som måste åtgärdas sedan sist. Vill inte öka på listan hehe.. brännbart material måste ju vara en bit bort osv.Åsa Lund skrev:
Sotaren själv brukar sällan klaga
Jo den ena väggen skulle nog gå fint (om man inte är så kinkig, lite sprickor kors o tvärs). den andra kräver lite mer jobb dock (vi lejde ut murning/putsning till två av väggarna därnere innan jul.. de var tvungna att skjuta fast lecablock mitt på väggen för att sedan kunna putsa.. för det skiljer en 25 cm på lutningen på väggen och man fick inte putsa så tjockt tydligen.. eller ja..det var inte rekommenderat iaf..) och just nu känns det som om just det där hörnet inte känns värt att lägga så mycket tid/pengar på (samtidigt är det ju synd att det lilla hörnet drar ner helheten.. med att bara låta det vara).D danpih skrev:
Plåten är ju lätt att ta ner om man vill putsa ordning väggen i framtiden tänkte jag
Har både gipsväggar, stenväggar och träplank därnere.. så lite plåt saknas ju haha
Plåt är ju fult, och ger lätt bullerproblem. Den är känslig/ej robust vid smällar. Bara estetiskt, men ändå. Den ruttnar inte, men väl rostar. Är inte ngt egentligt problem inomhus iofs. Är det vanlig plastbelagd plåt så lär den inte trivas bakom kaminen...
Att bygga för gamla fuktgenomsläppliga källarväggar är aldrig ngn bra idé, oavsett mtrl. Mögel växer på alla ytor, bara det finns lite smuts och fukt.
Det finns egentligen bara en rätt väg att gå, och det är att använda väggen som den är. Putsa för att jämna till de värsta ojämnheterna om man vill och sedan måla. Är det kritiskt att väggen är slät, jämn och lodrät? Varför då?
Att bygga för gamla fuktgenomsläppliga källarväggar är aldrig ngn bra idé, oavsett mtrl. Mögel växer på alla ytor, bara det finns lite smuts och fukt.
Det finns egentligen bara en rätt väg att gå, och det är att använda väggen som den är. Putsa för att jämna till de värsta ojämnheterna om man vill och sedan måla. Är det kritiskt att väggen är slät, jämn och lodrät? Varför då?