321 878 läst ·
1 708 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Vi lärde oss det, ”the hard way”... med första dörren! Där rörde vi om bara i början.. det räckte INTESommartorparn skrev:
Färgen är tjock jämfört med ”vanlig målarfärg” därför krävs att man jobbar med penseln för att den ska bli tunnt utstruken. Jätteviktigt att röra om ordentligt i burken! Inte bara i början utan upprepa medan du målar. Annars målar du ut oljan medans pigmentet ligger kvar i botten. Färgen blir i princip inte tjock av att stå men kan upplevas tjock pga oljan stigit upp till ytan. Omrörning!
När vi lärt oss den saken gick det lite bättre!
Hm.. om man vill tillverka ett höj och sänkbart bord.. där två halvor går att justera oberoende av varandra .. finns det några roliga/lätta vevar eller annat. 

För att göra det lättare.. vill ha ett bord i matbordshöjd i grunden.. vill kunna veva upp (justera upp) det till köksbänkshöjd.. och dessutom kunna höja upp halva ytterligare, till en bardisksdel..
Så två delar på skivan.. justerbara mellan 75 och typ 120 cm.. (eller hur hög nu en bardisk är).
Gnugga geniknölarna och kom på nått lätt sätt!

(utan att jag blir bankrutt helt helst.. )
För att göra det lättare.. vill ha ett bord i matbordshöjd i grunden.. vill kunna veva upp (justera upp) det till köksbänkshöjd.. och dessutom kunna höja upp halva ytterligare, till en bardisksdel..
Så två delar på skivan.. justerbara mellan 75 och typ 120 cm.. (eller hur hög nu en bardisk är).
Gnugga geniknölarna och kom på nått lätt sätt!
(utan att jag blir bankrutt helt helst.. )
https://www.blocket.se/annons/skane/kinnarps_hoj_sankbart_skrivbord/92030920
T.ex. vet dock inte var din gräns för bankrutt går.
Annars finns det ju underrede till frisörstolar som går att pumpa upp (om el inte är ett alternativ), borde gå att modifiera.
T.ex. vet dock inte var din gräns för bankrutt går.
Annars finns det ju underrede till frisörstolar som går att pumpa upp (om el inte är ett alternativ), borde gå att modifiera.
Vet inte jag heller riktigt hehe.. men när jag ”sa” det så hade jag i åtanke att resten av bordet ska också byggas/bekostas.. inte bara ”vevanordningen” (eller vad man nu kan hitta för lösning).Lexington skrev:
Tanken är väl att bordet i övrigt blir av ”rustik” look.. fyra grova plank (hade fem på tidigare bord, men om jag nu ska kunna dela det lämpligt.. är nog fyra bättre).. och bastanta fyrkantiga träben .. typ 95x95..
Ganska massivt.. tungt..
Ska stå ute i logen.. och det kommer vara två bord på rad..men bara det ena behöver kunna justeras.. det kommer funka som komplement till bar o kök där..
..men ska kunna sänkas och då funka som långbord tillsammans med det andra bordet
Hm hoppas någon förstod vad jag menade, nästan lite tveksam om jag gjorde det
Får kika lite och fundera på hur man skulle kunna få ihop dem.. snyggt och praktisktLexington skrev:
@Oldboy hittade av misstag en bild från vår ”oljemålning” på dörr ett.. (visste inte ens jag hade en).
Tänkte jag måste visa..
Så dörr två bakom.. när vi rört om färgen ordentligt och målat!
Dvs, båda har ”bara” ett lager utspädd färg, från samma burk..
Tänkte jag måste visa..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så dörr två bakom.. när vi rört om färgen ordentligt och målat!
Dvs, båda har ”bara” ett lager utspädd färg, från samma burk..
Och ni tänkte aldrig tanken att det kunde vara något fel?Snigla skrev:
Jo, vi var lite skeptiska alltså! Men alla snackade så mycket om tunnt tunnt lager och knåda in det väl.. typ - och det här var ju en grundning men en del olja..Sommartorparn skrev:
.. som vi strök väldigt tunnt! Och vi hade ju båda skakatoch vispat i burkfan.. (har grundfärgen i en liten silvrig burk som är 12-13 cm hög kanske - hur kan man misslyckas liksom?)
Tur jag inte har några problem att bjuda på mig själv och mina misstag
Men jag kommer fortsätta göra nya misstag hela livet så.. varför gräma ner sig alltför mycket!
Jag är en jäkel på att lösa problem istället!
Ligger lite efter insåg jag när jag förstod att det redan var oktober.. eg ska dörrarna levereras innan 6 oktober (deras ursprungliga deadline..) men de varnade lite innan om att det kunde ta något längre tid.. dock har jag inte fått tag på dem än (mejlade för några dagar sedan och kollade hur det låg till..).
Har ju lovat mina hantverkare att säga till en vecka innan dörrarna kom..!
Iaf.. så har jag idag beställt dessa spanjoletthandtag till dörrarna
https://www.sekelskifte.se/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.sekelskifte.se/
Snygga handtag och en bra sida att beställa från. Vi beställer mycket därifrånSnigla skrev:
Ligger lite efter insåg jag när jag förstod att det redan var oktober.. eg ska dörrarna levereras innan 6 oktober (deras ursprungliga deadline..) men de varnade lite innan om att det kunde ta något längre tid.. dock har jag inte fått tag på dem än (mejlade för några dagar sedan och kollade hur det låg till..).
[bild]
[länk]