Golvet är på g här..

Installation av svarta kakelplattor på badrumsgolv med synlig kakelsättare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mosaiken i duschen är redan lagd! (y)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vår nya ventilation är oxå på plats och fungerar!

Nyinstallerad ventilationsslang i taket i ett rum under renovering.
Skapa konto

Nu ska jag bara ta ner appen så jag kan ställa in den.. :)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Va fan nu börjar det bli jobbigt..

Glas med grumligt vatten på ett köksbord, med diskmedelsflaska i bakgrunden.
Skapa konto

Första gången vi har grumligt vatten.. (Ny oangenäm bekantskap som husägare)

visst det har regnat kopiösa mängder i höst, men inte nu .. lagom till ”grumligheten” i vattnet.

Luktar inget, har mycket bubblor (grådaskigt först, lite gulaktigt..sedan lägervakt bubblorna och man tycker det mest är litegrumligt)... jag har klagat ett par veckor på smaken (snarare eftersmaken) så jag kan inte avgöra nått nu.. (ingen annan har känt något innan..)

Förhoppningsvis ger det med sig själv på ett par dagar.. men är störigt!

Snigla Snigla skrev:
Va fan nu börjar det bli jobbigt..

[bild]

Första gången vi har grumligt vatten.. (Ny oangenäm bekantskap som husägare)

visst det har regnat kopiösa mängder i höst, men inte nu .. lagom till ”grumligheten” i vattnet.

Luktar inget, har mycket bubblor (grådaskigt först, lite gulaktigt..sedan lägervakt bubblorna och man tycker det mest är litegrumligt)... jag har klagat ett par veckor på smaken (snarare eftersmaken) så jag kan inte avgöra nått nu.. (ingen annan har känt något innan..)

Förhoppningsvis ger det med sig själv på ett par dagar.. men är störigt!
Om det regnat massa så är det troligen ytvatten men jag vet, det är oerhört irriterande.
Man vill att vattnet ska vara bra hela tiden

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Om det regnat massa så är det troligen ytvatten men jag vet, det är oerhört irriterande.
Man vill att vattnet ska vara bra hela tiden
Jaaaa, avlopp och vatten vill man ska fungera hela tiden! Helt av sig själva helst hehe.

Det verkar se bättre ut idag, även om det fortfarande är lite grumligt (y)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ett nyligen installerat takduschsystem och taklampa i en dusch med vita kakelväggar och mörkt golv, sett genom en öppen dörr.
Skapa konto

Takdusch och lampa på plats :D ser bra ut, tur är väl det.. vi köpte ju två likadana (Takduschar, till superbra pris) - en till badrummet vi gjort nu i källaren/andra huset och en till badrummet som rivs om två-tre veckor härinne i huset!

• Gilla
Goteborg och 2 till
  • Laddar…
Nyårshälsning med fyrverkerier och texten "2020 Happy New Year" samt "Gott Nytt År" på en glittrande bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Fundering:
Hur mycket vatten kan en toalett, vars spolknapp varit nertryckt, hinna spola ut på typ hmm 18 timmar?

Snigla Snigla skrev:
Fundering:
Hur mycket vatten kan en toalett, vars spolknapp varit nertryckt, hinna spola ut på typ hmm 18 timmar?
Nu gör jag bara en rimlig killgissning här, men säg att du har en modell där "stora" spolningen är 5-6 liter. Att fylla cisternen igen när du spolat tar kanske 20-30 sekunder? Med de lägsta värdena här skulle du alltså kunna spola bort 10 liter per minut, eller ca 11 kubikmeter på 18 timmar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu gör jag bara en rimlig killgissning här, men säg att du har en modell där "stora" spolningen är 5-6 liter. Att fylla cisternen igen när du spolat tar kanske 20-30 sekunder? Med de lägsta värdena här skulle du alltså kunna spola bort 10 liter per minut, eller ca 11 kubikmeter på 18 timmar.
Bah.. kändes som det skulle hinna ut en ”ansenlig mängd” vatten.. :oops:

Skälet till min fundering var at lilla spolknappen på vår toalett (i annat hus) hade fastnat nere en natt (jag visste inte det då) innan vi fick vattenproblem för första gången (grumliga vattnet jag beklagade mig över tidigare).

Tänkte först att det måste ha trillat ner jord/smuts i brunnen, med tanke på allt regnande härnere (senaste månaderna..). Men tyckte det var märkligt när det dök upp (när det inte regnade) och det var mer grådaskigt och fullt med luft.. och i andra huset var det luft i alla ledningar (visste jag inte från början heller).

När jag sedan fick lite mer info om spolknappen..så har jag funderat på om det inte är så att den kan vara den skyldige.. och att vi sonika tömde vår brunn under den natten.. och därför sög andra huset in luft i alla ledningar (det huset har en liten tank och mer direktpump - kommer inte ihåg vad de kallas... och vårt hus märker inte tömningen lika.. då vi har stor hydrofortank o vattenpump).

• Ledsen
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Tack och lov verkar vattnet ok nu!
(Peppar peppar)

Därför jag funderade på om vi tömde brunnen den natten/dagen.. och nu när vi stoppat ”läckan” så fylldes brunnen upp av tillrinningen igen.. och första vattnet blev dassigt efter den varit torr x timmar.. men nu verkar vi ha sköljt bort det (både ur brunnen o systemet).

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Ett par silikonsträngar, en passbit och tillbaka med spegelskåpet - sedan är det klart!

Badrum under renovering med vita kakelväggar, blå tejp markerar för fogning.
Skapa konto

Fogning pågår..

Badrumsvägg med kakel, handdukshängare och fläkt installerade, redo för fogning.
Skapa konto

Fläkt och handdukshängare :)

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
BJUDER PÅ MIG SJÄLV:

För fem år sedan köpte vi ny tvättmaskin och torktumlare och då vi är två på gården med lite kassa ryggar.. så tänkte vi att det skulle vara en bra idé att höja upp maskinerna en bit så man slapp böja sig så mycket!

Sagt och gjort, vi köpte några ikeaskåp som vi planerade att ställa upp maskinerna på...

Ihopmonterat vit Ikeaskåp med fel storlek, delar och verktyg syns i förgrunden, inomhusmiljö.
Skapa konto

I fredags skruvade jag ihop första skåpet.. själva skruvandet gick bra - men hmm det såg inte helt rätt ut !? Tog en stund att sätta fingret på vad som var fel..

Mäh.. det var ju fel storlek :oops:
De skulle ha varit: 60 djupa x 60 breda x 40 höga
... mina var 60 djup, 40 bred och 40 hög :seenoevil:

Ha.. tror ni man kan ta med ett oöppnat 5 år gammalt paket och byta strlk? :giggle:

(pst, nu gör det inget alls.. då denna lösning blir bättre - men lite komiskt.. i fem år har jag skjutit upp att sätta ihop dem.. och i fem år har jag trott att de var rätt strlk)

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Lösningen nu passar bättre (i nya tvättstugan).. blir tre skåp på bredd (40+40+40) istället.. vilket löser ett annat problem med avlopp o vatten, kommer anv mittenskåpet för rören.. så är de lätta att kontrollera..

De två på sidorna får innehålla grejer/tvätt o tvättmedel (y)

Badrummet i källaren är klart!

Det ska bara städas lite och inredas.. men annars så :) väldigt nöjd med valen vi gjorde.

Nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, ett fönster och en toalettstol, i väntan på städning och inredning.
Skapa konto

Fönstersidan, mycket glad att vi bytte sida på badrummet så vi faktiskt fick ett fönster i rummet! Mycket trevligt..

Renoverat badrum med vit kakling, WC och svart kommod med handfat och spegelskåp.
Skapa konto

Wc (ja den som körde slut på vattnet i brunnen.. när knappen fastnade nere!) spegelskåp och kommod.. elegant ;)

Nyrenoverat badrum med handfat och spegelskåp med belysning, kaklade väggar och träddörr i bakgrunden.
Skapa konto

spegelskåp, kommod, belysning (mucho trevligt med belysning även mot handfatet).

Nyrenoverad duschhörna med kaklade väggar, takdusch och handdusch samt mörk klinkergolv.
Skapa konto

Takduschen och min valda klinkerram.. smälter in fint! Hade eg planerat mosaik i den, men det blev en tillklippt ”klinkerplatta”..

Hörn av nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, en omålad träddörr och svart skåp.
Skapa konto

Lampknappar och extra eluttag (finns även eluttag i spegelskåpet har jag för mig - har glömt o kolla). Dörren/karm är massiv och omålad (än så länge iaf).

• Gilla
Goteborg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.