321 875 läst ·
1 708 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Va fan nu börjar det bli jobbigt..
Första gången vi har grumligt vatten.. (Ny oangenäm bekantskap som husägare)
visst det har regnat kopiösa mängder i höst, men inte nu .. lagom till ”grumligheten” i vattnet.
Luktar inget, har mycket bubblor (grådaskigt först, lite gulaktigt..sedan lägervakt bubblorna och man tycker det mest är litegrumligt)... jag har klagat ett par veckor på smaken (snarare eftersmaken) så jag kan inte avgöra nått nu.. (ingen annan har känt något innan..)
Förhoppningsvis ger det med sig själv på ett par dagar.. men är störigt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
visst det har regnat kopiösa mängder i höst, men inte nu .. lagom till ”grumligheten” i vattnet.
Luktar inget, har mycket bubblor (grådaskigt först, lite gulaktigt..sedan lägervakt bubblorna och man tycker det mest är litegrumligt)... jag har klagat ett par veckor på smaken (snarare eftersmaken) så jag kan inte avgöra nått nu.. (ingen annan har känt något innan..)
Om det regnat massa så är det troligen ytvatten men jag vet, det är oerhört irriterande.Snigla skrev:
Va fan nu börjar det bli jobbigt..
[bild]
Man vill att vattnet ska vara bra hela tiden
Jaaaa, avlopp och vatten vill man ska fungera hela tiden! Helt av sig själva helst hehe.P Pappa1986 skrev:
Det verkar se bättre ut idag, även om det fortfarande är lite grumligt
Logga in
Skapa konto
Takdusch och lampa på plats
Nu gör jag bara en rimlig killgissning här, men säg att du har en modell där "stora" spolningen är 5-6 liter. Att fylla cisternen igen när du spolat tar kanske 20-30 sekunder? Med de lägsta värdena här skulle du alltså kunna spola bort 10 liter per minut, eller ca 11 kubikmeter på 18 timmar.Snigla skrev:
Bah.. kändes som det skulle hinna ut en ”ansenlig mängd” vatten..B b8q skrev:
Skälet till min fundering var at lilla spolknappen på vår toalett (i annat hus) hade fastnat nere en natt (jag visste inte det då) innan vi fick vattenproblem för första gången (grumliga vattnet jag beklagade mig över tidigare).
Tänkte först att det måste ha trillat ner jord/smuts i brunnen, med tanke på allt regnande härnere (senaste månaderna..). Men tyckte det var märkligt när det dök upp (när det inte regnade) och det var mer grådaskigt och fullt med luft.. och i andra huset var det luft i alla ledningar (visste jag inte från början heller).
När jag sedan fick lite mer info om spolknappen..så har jag funderat på om det inte är så att den kan vara den skyldige.. och att vi sonika tömde vår brunn under den natten.. och därför sög andra huset in luft i alla ledningar (det huset har en liten tank och mer direktpump - kommer inte ihåg vad de kallas... och vårt hus märker inte tömningen lika.. då vi har stor hydrofortank o vattenpump).
Tack och lov verkar vattnet ok nu!
(Peppar peppar)
Därför jag funderade på om vi tömde brunnen den natten/dagen.. och nu när vi stoppat ”läckan” så fylldes brunnen upp av tillrinningen igen.. och första vattnet blev dassigt efter den varit torr x timmar.. men nu verkar vi ha sköljt bort det (både ur brunnen o systemet).
(Peppar peppar)
Därför jag funderade på om vi tömde brunnen den natten/dagen.. och nu när vi stoppat ”läckan” så fylldes brunnen upp av tillrinningen igen.. och första vattnet blev dassigt efter den varit torr x timmar.. men nu verkar vi ha sköljt bort det (både ur brunnen o systemet).
Ett par silikonsträngar, en passbit och tillbaka med spegelskåpet - sedan är det klart!
Fogning pågår..
Fläkt och handdukshängare
Logga in
Skapa konto
Fogning pågår..
Logga in
Skapa konto
Fläkt och handdukshängare
BJUDER PÅ MIG SJÄLV:
För fem år sedan köpte vi ny tvättmaskin och torktumlare och då vi är två på gården med lite kassa ryggar.. så tänkte vi att det skulle vara en bra idé att höja upp maskinerna en bit så man slapp böja sig så mycket!
Sagt och gjort, vi köpte några ikeaskåp som vi planerade att ställa upp maskinerna på...
I fredags skruvade jag ihop första skåpet.. själva skruvandet gick bra - men hmm det såg inte helt rätt ut !? Tog en stund att sätta fingret på vad som var fel..
Mäh.. det var ju fel storlek
De skulle ha varit: 60 djupa x 60 breda x 40 höga
... mina var 60 djup, 40 bred och 40 hög
Ha.. tror ni man kan ta med ett oöppnat 5 år gammalt paket och byta strlk?
(pst, nu gör det inget alls.. då denna lösning blir bättre - men lite komiskt.. i fem år har jag skjutit upp att sätta ihop dem.. och i fem år har jag trott att de var rätt strlk)
För fem år sedan köpte vi ny tvättmaskin och torktumlare och då vi är två på gården med lite kassa ryggar.. så tänkte vi att det skulle vara en bra idé att höja upp maskinerna en bit så man slapp böja sig så mycket!
Sagt och gjort, vi köpte några ikeaskåp som vi planerade att ställa upp maskinerna på...
Logga in
Skapa konto
I fredags skruvade jag ihop första skåpet.. själva skruvandet gick bra - men hmm det såg inte helt rätt ut !? Tog en stund att sätta fingret på vad som var fel..
Mäh.. det var ju fel storlek
De skulle ha varit: 60 djupa x 60 breda x 40 höga
... mina var 60 djup, 40 bred och 40 hög
Ha.. tror ni man kan ta med ett oöppnat 5 år gammalt paket och byta strlk?
(pst, nu gör det inget alls.. då denna lösning blir bättre - men lite komiskt.. i fem år har jag skjutit upp att sätta ihop dem.. och i fem år har jag trott att de var rätt strlk)
Lösningen nu passar bättre (i nya tvättstugan).. blir tre skåp på bredd (40+40+40) istället.. vilket löser ett annat problem med avlopp o vatten, kommer anv mittenskåpet för rören.. så är de lätta att kontrollera..
De två på sidorna får innehålla grejer/tvätt o tvättmedel
De två på sidorna får innehålla grejer/tvätt o tvättmedel
Badrummet i källaren är klart!
Det ska bara städas lite och inredas.. men annars så
väldigt nöjd med valen vi gjorde.
Fönstersidan, mycket glad att vi bytte sida på badrummet så vi faktiskt fick ett fönster i rummet! Mycket trevligt..
Wc (ja den som körde slut på vattnet i brunnen.. när knappen fastnade nere!) spegelskåp och kommod.. elegant
spegelskåp, kommod, belysning (mucho trevligt med belysning även mot handfatet).
Takduschen och min valda klinkerram.. smälter in fint! Hade eg planerat mosaik i den, men det blev en tillklippt ”klinkerplatta”..
Lampknappar och extra eluttag (finns även eluttag i spegelskåpet har jag för mig - har glömt o kolla). Dörren/karm är massiv och omålad (än så länge iaf).
Det ska bara städas lite och inredas.. men annars så
Logga in
Skapa konto
Fönstersidan, mycket glad att vi bytte sida på badrummet så vi faktiskt fick ett fönster i rummet! Mycket trevligt..
Logga in
Skapa konto
Wc (ja den som körde slut på vattnet i brunnen.. när knappen fastnade nere!) spegelskåp och kommod.. elegant
Logga in
Skapa konto
spegelskåp, kommod, belysning (mucho trevligt med belysning även mot handfatet).
Logga in
Skapa konto
Takduschen och min valda klinkerram.. smälter in fint! Hade eg planerat mosaik i den, men det blev en tillklippt ”klinkerplatta”..
Logga in
Skapa konto
Lampknappar och extra eluttag (finns även eluttag i spegelskåpet har jag för mig - har glömt o kolla). Dörren/karm är massiv och omålad (än så länge iaf).