Nyligen installerat en, riktigt bra, reagerar och höjer varvtalet även vid relativt mllda fisar. Går att ställa på lägre känslighet om så önskas.
Bra inställd från början? eller krävs det mycket pyssel innan man vågar lämna den ensam..?
Låter den mycket? (vid låg varvt? vid högt varv?) är lite känslig för ljud - men de flesta tyckte denna variant lät lite mindre än pax!
Vi ska ha "kontinuerligt drag".. då vi saknar ventilation i övrigt.
(sedan får väl jag räkna med, enligt thomas33, att jag fått ett måndagsexemplar som låter mer än alla andra fläktar på marknaden.. )
Kopplad för kontinuerlig drift funkar den direkt. Enkel att hantera/justera med app.
Väldigt tyst på grundvarvtalet (är dock lite lomhörd), på högvarv hörs den tydligt. Både högsta och lägsta varvtal går att justera.
mycket nöjd
Efter lite problem med stopp och trams (igen) så beslöt vi oss än en gång för att gräva om avloppet! Vi gjorde det för kanske fyra år sedan, men den rörisen tyckte inte vi behövde byta ut några rör, eller ha grus/Sten runt rören.. så de bara vred och vände lite och la tillbaka dem (jag ifrågasatte det redan då..) och sedan höll det bra ett par år innan det började igen (då hade ju allt sjunkit tillbaka).
Den här gången hoppas jag (och tror) att allt blev bra! De var noga att mäta in allt med både vattenpass och laser.. de bytte ut korkskruvsröret (skrattretande vint och krokigt!).. fixade samtidigt bakfallet in i brunnen
Det var mycket dynga kvar nere i svackan.. trots att vi spolade rent efter stopp för några veckor sedan (även upp i avstickaren mot andra huset).
Vid badrumsrenoveringen efter nyåret ska vi fixa avluftning till alla avstickare på avloppet (de ligger långt ifrån varandra och vissa högre än andra..)
Nu ska vi bara komma ihåg att kolla brunnen om nån vecka, rörisen tyckte kakan av skit var lite väl stor.. och vi kanske inte skulle vänta på tömningen vi brukar få i Jan/feb.
Har bakfallet försvunnit .. ja då ligger röret nära kakan.. men det skulle (ska) det nog hela tiden..(?) brukar inte skilja nått i höjd direkt under året..
...vi får väl se om det sjunker undan nått efter dagens strapatser
Nu är det jul igen, eller nått.. ok i år har jag ingen dunderjulstämning tyvärr. Hösten har varit olidligt grå härnere! Tror inte jag upplevt en så mörk höst någon gång!
Dessutom har det varit mycket med renoveringar. Både pågående och kommande.
Förutom lite dörrproblem (dörrar är, hmm.. intressanta), så verkar det dock gå bra/ordna sig bra. Ska dock köpa kakel, toa och kommod till nästa badrum oxå..
Hoppas dock badrummet i källaren blir klart framåt ons-torsdag. De fogar förhoppningsvis väggarna där imorgon
Nu kan man se hur stort (el litet) badrummet blir. Kan tala om att det kändes mycket större på ritningen, när man satt och pillade ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där försvann delar av det stora utrymmet.. nu har vi ett rum i rummet! Och det är faktiskt inte fullt så mörkt som det ser ut på bilden (är ju kväll).
Logga in
Skapa konto
Bygger in stålbalken i en "låda" så vi kan kakla hela vägen upp och lite isolering däri så vi slipper en del vandrade ljud som rör sig.. Jag är glad att vi bytte ställe på badrummet, gör en himla skillnad att få ett fönster därinne! Speciellt när toastolen står bredvid.. då kan man ju kika ut
Logga in
Skapa konto
Ha, jag blev av med mina rör som stack upp mitt i duschen! (trodde de skulle försvunnit in i väggen, men de putsade ganska tunnt på nedre delen så de stod kvar utanför..). Nu är de dock borttagna (ville inte ha dem komma upp i duschen.
Frästes in i väggen istället, så nu slipper jag utanpåliggande därinne också!
Logga in
Skapa konto
Det kanske ser lite "rörigt" ut men jag tycker det ser bra ut!
Jag har blivit av med tre av rören som stack upp ur golvet och jag har fått några avstängningar till nya badrummet. Vi har som sagt (tidigare i tråden) haft många rörsamlingar därnere som vi försökt luska ut var de går och inte.. nu har vi tagit bort en del onödiga rör i rummet..
Logga in
Skapa konto
Jag hade aldrig räknat med att rören skulle försvinna helt, men ser betydligt trevligare ut nu.. och rörsamlingen i sig kommer så småningom stå i ett skåp (så man kommer åt dem och kan hålla koll.. rörsamlingen är i "tvättstugan").
Taket är nu spacklat/slipat tre gånger och målat.. tror inte var har något tak som är så omsorgsfullt gjort (helt, rent, fint...). Definitivt är det tjusigaste taket som suttit därnere på mååååånga år (vad har en svinstia för sorts tak? hehe)
Logga in
Skapa konto
Sedan var det de där med tätskikt också ja.. jag vill inte ha i hela rummet (vill att så mycket av golvet som möjligt ska kunna andas), så det blev bara skydd i duschdelen. Utrymmet i sig är ju lite källarlikt, delvis en bit under mark.. inte mycket till isolering osv. (det finns golvvärme, men troligen inte mycket till isolering).
Logga in
Skapa konto
Utsågat för ventilation.. kommer göra susen med lite luftombyte därnere.
Nej, blev ingen ”skiva” faktiskt. Det är trä fäst mellan reglarna där kommod och spegelskåp ska sitta.
Funderade på någon slags skiva på ”andra sidan” dvs tvättstugedelen.. men det blev ingen där heller - däremot kommer andra väggen i tvättstugan (som vi ska bygga själva när de andra är klara) ha både osb/plywood/minerit o gips (där ska vi hänga upp skåp).
Hoppas vi gjorde rätt val .: (lite sent att ändra sig i badrummet nu - de har kaklat).
Vi tänkte lite som så att det är ett gästbadrum, inte så stort (två små väggar).. många reglar..och resten av rummet är ju murat.
Vilket fantastiskt djup vid fönstren, stor avundsjuka
Det är väldigt djupa nischer därnere (säkert en 35-45 cm), en källare / fd svinstia under en loge tjjooocka väggar av runda naturstenar (numer lite puts och lecablock på sina håll).
I boningshuset kanske nischerna är 25 cm (lerstensväggar)