Bara 1 av totalt 8 radiatorer i huset är varma. Jag har luftat alla och satt alla på max, men de är fortsatt iskalla. Det enda som funkar är ett på övervåningen och det sitter väl i princip rakt över elkasetten (som står på undervåningen i tvättstugan), om det spelar roll.
Jag hade samma problem i fjol och då upptäcktes det att expansionskärlet var trasigt. Det är alltså bytt och nytt.
På bilderna ser ni mina inställningar inkl trycket, cirkulationspumpen, expansionskärlet och påfyllnadsventilen. Röret som går från cirkulationspumpen är varmt, men det som påfyllnadsventilen sitter på är kallt.
Har ni någon idé om vad det hela kan handla om?
Tacksam för hjälp!

• Reglagepanel på värmesystem med manometer, termometer och huvudbrytare, märkt "Focus värme", används för radiatorinställningar i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump med svart inställningspanel i ett värmesystem, omgivet av koppar- och mässingsrör.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump och kopparrör vid värmesystem i ett hus, med fokus på tryckmätare och kopplingar inuti tvättstuga.
    Skapa konto
  • Kopparrör och ventil nära en vägg, del av värmesystem, med expansionstank synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Kolla att cirkulationspumpen går. Man kan kolla om motor går med att skruva bort en blank centrumskruv på framsida på pumpen eller ändra farten på den å lägga örat emot den å höra om den ändrar fart

• Gilla
KristianiSthlm
  • Laddar…
När det är så många är det kanske osannolikt att det är problemet, men ofta brukar vi behöva motionera stiftet innanför termostaten lite på ett par radiatorer varje år för att de ska vakna till liv.

Tack! Det är gjort också sedan tidigare, men ingen effekt tyvärr.

Pumpen går nog inte som den ska, står still. Ellementet som blir varmt direkt ovanför, får självcirkulation, så gör som dom andra skriver, kolla att pumpen snurrar.

V Vector skrev:
Kolla att cirkulationspumpen går. Man kan kolla om motor går med att skruva bort en blank centrumskruv på framsida på pumpen eller ändra farten på den å lägga örat emot den å höra om den ändrar fart
Den är igång som den ska, jag gjorde enligt dina instruktioner.

J jonaserik skrev:
Pumpen går nog inte som den ska, står still. Ellementet som blir varmt direkt ovanför, får självcirkulation, så gör som dom andra skriver, kolla att pumpen snurrar.
Den verkar vara igång. Jag noterade att pumpen är otroligt varm. Är det normalt? Något annat tips?

Cirkulationspumpar brukar ha ungefär samma temperatur som vattnet som passerar genom dem. Är den varmare än så är det något fel.

Tack! Det blir att ringa en rörmokare imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.