Hallå
Skall byta LL-värmepump i sommar stugan. Idag sitter innerdelen vid den röda rutan. Blir lite snurr på luften om alla dörrs är öppna men känns som en konstig placering. Själv tycker jag gröna rutan är mer logisk, men då kommer den ju iof blåsa mot vedspisen (kanske inte spelar ngn roll).

Blåa linjen är ett glasparti så där kan den inte sitta. Dörrarna är trekanter då jag inte fick till den normala symbolen :)

Så frågan är om ngn har erfarenhet och kan tipsa på placering?

MVH//Larsa

Planlösning av stuga med markerade platser för värmepump; röd ruta i hallen, grön i vardagsrummet nära vedspis, dörrar markerade med trianglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ossian K Olsson
Jag går i tankar att sätta upp en här hemma! Jag kommer sätta min i köket pga att jag inte vill ha innedelen i vardagsrummet då den låter samt utedelen passar bättre utanför köket.

Hur går det för dig med det? Alltså ljud i vardagsrummet och utedelens placering?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag går i tankar att sätta upp en här hemma! Jag kommer sätta min i köket pga att jag inte vill ha innedelen i vardagsrummet då den låter samt utedelen passar bättre utanför köket.

Hur går det för dig med det? Alltså ljud i vardagsrummet och utedelens placering?
I "stan" har jag innerdelen i vardagsrummet och tycker inte att det stör speciellt (numera agerar den ac då vi satt in luft/vatten). Men båda husen är gamla med sådan planlösning, så svårt att få värmen att sprida sig runt i huset, enklare med kyla som "flyter ut"

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Utedelens placering måste inte nödvändigtvis påverkas av innedelens placering, det blir bara liten extra kostnad för extra rör till kylbäraren.

Det vanligaste är att man investerar i en LLVP i syfte att sänka uppvärmningskostnaderna.
Placeringen av innedelen är direkt avgörande när det kommer till möjligheterna att sprida värmen i huset så effektivt som möjligt.

Det är ju givetvis upp till var och en hur man önskar göra i sitt eget hus.
Men när det kommer till detta så anser jag att fysikens lagar och praktisk funktion måste få väga tyngre än vad man själv vill eller hur något ser ut /passar in.
Det som bör avgöra placeringen av innedelen blir således vart den har bäst möjligheter att så effektivt som möjligt göra det den är tänkt att göra.

TS, Jag gillar din tänka placering, kommer förmodligen bli mycket bättre än tidigare placering.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag tycker mig se att den kalla luften borde kunna spridas bättre om du sätter den vid den gröna markeringen, som du föreslår.

Vi störs inte heller av ljudet, har en i sovrummet och en i arbetsrummet.

Redigerat:
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.