P
zeus_axel:
Du är så välkommen den dagen du kommer.... :)
Men hitta jobb, flytta sen.
 
Mikael_L
Men i Skåne pratar man väl såndär Skånska ...?

Aldrig i livet att mina barn ska bo där och börja prata skånska.
Jag vill ju också förstå vad dom säger ... :O :x


:D :D :cool:

"Vaou daoum säjjer" ... ;)
 
zeus_axel skrev:
De som ligger högst just nu är följande:
-Örebro
-Linköping
-Norrköping
-Jönköping
Småstäder mitt i emellan mälardalen och skåne alltså. Personligen ser jag ingen skillnad alls på dom uppräknade städerna kan inte spela nån som helst roll vilken man väljer :rolleyes: Det finns väl ungefär samma utbud av det mesta i allihop och det är för långt till alla större städer för att bara svänga dit över dan. Lagom svenska är dom kanske, inte för stort men inte landsbyggd heller och inget som sticker ut (möjligen sticker Jönköping ut som nåt slags mini-Jerusalem kanske? om man gillar sånt)
Det här är ju en delvis känslomässig fråga också så överens kan man inte bli men varför Ni skulle flytta ifrån Eskilstuna till nån av Örebro/Linköping/Norrköping/Jönköping begriper jag inte? Blir i min värld som att byta bil från en blå Volvo V70 till en röd Volvo V70 av samma årsmodell och utrustningsnivå, dvs samma-lika, måste va enklare att bo kvar :D

Nä flytta till nåt rejält större eller ut i obygden i så fall. Och som sagt som inflyttad Uppsalabo skulle jag kolla på Malmöområdet om jag skulle flytta, närmare resten av världen och längre sommar och kortare vinter och är Malmö för litet så åker man till Köpenhamn.
 
Mikael_L skrev:
Men i Skåne pratar man väl såndär Skånska ...?

Aldrig i livet att mina barn ska bo där och börja prata skånska.
Jag vill ju också förstå vad dom säger ... :O :x


:D :D :cool:

"Vaou daoum säjjer" ... ;)

Jag har samma funderingar..... Som Göteborgare som bor i Stockholm, värsta som kan hända är att ens kommande barn kommer prata stockholmska........urk....


Om man räknar bort Stockholm, och Göteborg (närheten till släkten) så hade jag satsat på Skåne, somsagt, närmare kontinenten, relativt korta avstånd mellan städer.
Otroligt vackert.

Varför inte Lund (superfin stad) eller Helsingborg? Inte så mycket koll där faktiskt förutom att det ligger jättefint vid vattnet och är hyffsat stort (vilket borde inebära en del jobbmöjligheter). Oavsett så är det ju körbart avstånd mellan Helsingborg, Malmö och Lund.
 
P
Felde skrev:
Jag har samma funderingar..... Som Göteborgare som bor i Stockholm, värsta som kan hända är att ens kommande barn kommer prata stockholmska........urk....
Tänkte inte skriva mer här men jag hoppas du skojar.
För det är rätt löjligt det där med att snacka skit om en viss dialekt för då har man inte lyssnat på sig själv....... Sen är det ju så att det är ju inte bara skånigar som bor i skåne så det pratas massa olika dialekter, men även andra språk, precis som du pratar göteborgska i Stockholm........

Felde skrev:
........
Varför inte Lund (superfin stad) eller Helsingborg? Inte så mycket koll där faktiskt förutom att det ligger jättefint vid vattnet och är hyffsat stort (vilket borde inebära en del jobbmöjligheter). Oavsett så är det ju körbart avstånd mellan Helsingborg, Malmö och Lund.
Allt det där har jag nämnt ovan men TS ville inte till Skåne pga något. Avståndet var förstort
 
Det talades om Trollhättan här förut och jag vill bara dra en parallell med Östersund där jag bor för närvarande. För ett antal år sedan lades regementet ner här och alla trodde det skulle gå käpprätt åt skogen med hög arbeslöshet osv, men istället satsade man stenhårt och nu blomstrar staden. Mycket småföretagande och utbildning till dom som förlorade jobben.
http://www.etc.se/nyhet/lyckade-insatser-efter-nedläggning-av-regementen
Finns väl inget som säger att det kan bli en liknande utveckling i Trollhättan.

Nåväl hoppas TS hittar rätt tillslut.
 
Akta dig för Växjö. Det är en av sveriges regnigaste städer. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo i inlandet utan tillgång till havet. Välkommen till Karlskrona.
 
Jag slåg givetvis ett slag för Halmstad!

+ Bra läge
+ Händer mycket på sommaren ( Nu är det exempelvis marinfestival med beräknat 300000 besökare på 4 dagar)
+ Bra stränder
+ Rik kommun
+ Motorväg "genom" staden så nära till mycket
+ Fin stad
+ Expansiv kommun

- Händer mindre på vintern som i många andra kommuner
 
AXS
Uppdatering!
Fick med väldig tur ett förstahandskontrakt i Stockholm/Bandhagen samtidigt som sambo fick jobb här.
Inte alls som tänkt, men så blev det.

Vi trivs mycket bra och lägenheten är toppen! Håller på att dra om alla kablar nu.
 
Där är jag uppväxt, hör av dig om du vill ha tips på vad du ska undvika ;)

Annars var jag på väg att slå ett slag för Linköping, men det är väl sent nu ;)
 
AXS
Kör på! Alla tips är bra, sen vet jag inte om jag lyssnar. ;)
 
zeus_axel skrev:
De som ligger högst just nu är följande:
-Örebro
-Linköping
-Norrköping
-Jönköping
Linköping och till viss del Örebro har nackdelen att de ligger i inlandet. Visst, Roxen och Hjälmaren finns, men du har ingen sjökontakt i staden. Sedan beror det ju på personliga preferenser hur man ser på det.

Norrköping har sina poänger, men för mig som är född i Linköping, så har Norrköping alltid känts lite tråkig, utan den dynamik som studentlivet och högteknologiföretagen medför.

Jönköping har jag däremot alltid gillat rätt bra. Det är fint vid Vättern och arbetsmarknaden är god. Man bör inte hata backar dock, och det är en bit från Mälardalen.

Med tanke på att du är civilingenjör, bor i Eskilstuna och vill ha nära till Mälardalen känns Västerås som ett givet alternativ. Delar av staden är rätt ful (men inte lika fult som Eskilstuna), men du har också fina områden, speciellt vid Mälaren. För en civilingenjör finns alltid jobb på ABB, Bombardier, Westinghouse eller något av de många andra teknikföretagen i staden.

Du har närheten till Stockholm, även om du befinner dig på tryggt avstånd.

Om inte närheten till Mälardalen vore en förutsättning skulle jag ha rekommenderat Halland (och kanske då främst Halmstad), eller södra Skåne. Oerhört fint och nära till det mesta (förutom släkt och vänner).
 
Ullared...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.