AXS
Jag bor nu i Eskilstuna där jag och min flickvän pluggar.
Till våren är vi klara och tänkte ge oss av till en annan stad för att söka jobb.

Men vart ska vi flytta?

Jag blir civilingenjör/Industridesigner och hon Informationsdesigner/Layout om det nu spelar någon roll.

Det här är de städerna vi valt ut, mest de som blivit kvar när vi sållat.
Kraven är större än 50 000 invånare, inte för långt från sthlm(Som Luleå), fin stad och möjligt att få jobb.

Här är listan med lite plus och minus.
Stockholm
+Stor stad, utbud, jobb
-Stort, dyrt

Göteborg
+Stort
-Blåsigt, lite avsides

Örebro
+Sveriges finaste stad, uppväxt här, vänner, lätt med bostad
-Inte så nytt

Norrköping
+Fint
-Pratar fult

Linköping
+Jobb
-

Uppsala
+
-Studentstad

Jönköping
+Bra läge, vättern, justa bostäder.
-Bibelstad

Gävle
+
-Litet

Växjö
+
-Avsides

Trollhättan
+Jobb
-Litet, förort

Bubblare: Borås, Kalmar

Fyller på listan efter era förslag.

Redigerat:
Jag bor i Örebro men tycker knappast den är den finaste staden. Hur får du till det? Jag är född och uppväxt i Stockholm men skulle av dina val välja Jönköping! Vättern är ju sååååå himla härlig plus fin stad med justa bostäder.

E4 går ju precis där vilket gör att du kan ta dig till Skåne eller Stockholm snabbt. Som du redan är inne på, hoppa Göteborg.

AXS
Kanske beror på var man bor, men har lägenhet vid centralpalatset med utsikt över slottet... Men visst, finns säkert finare. :)

Jönköping alltså, lätt att få bra bostad? Vättern är fin och kall. Passar bra då familjen har hus i Hjo.

Varför är inte Borås med?

AXS
Borås var med, men plus för fina skulpturer. Tyvärr regnar det mest i hela Sverige och är tyvärr lite för litet för att väga upp att det ligger lika avigt som gbg för oss.

Och varför denna diss av GBG? :O

Blåsigt - javisst men det vägs upp gott och väl av invånarnas attityd.
Enligt mitt tycke en vacker skärgård med riktigt saltvatten :)

AXS
Om man har nästan alla släkt och vänner i Mälardalen så blir gbg avsides. Tycker det är otroligt fint på sommaren, därför det är med på listan trotts att det ligger lite off för oss.

Du tänker så....:D

Göteborg
+ Stor stad, industrier, teknikföretag och hamnar, internationellt, närmare till Europa, trevligare attityd, färre brott, marginell skillnad i medianlön och billigare levnadskostnad (jmf Sthlm)

- Blåsigt, mja... vid havet såklart som alltid är 15min ifrån, haft lite sämre väder de senaste 2år

Väger ju lätt upp den lilla resan till Mälardalen då o då... ;)

AXS
Kul med era inlägg!

Var inte oroliga, gbg är inte förkastat på något sätt!

Om man vill bo i hus, hur är de städerna jag listat då? Finns det att få tag på?

Kanske finns det en skärgård i Göteborg som inte syns från Danmarksfärjan? för jmf med utsikten i Stockholms skärgård när man kommer med båt var det inget alls att minnas :cool:

Jag hoppas Uppsala har mer än ett minus för studenterna :D har ju flyttat hit.
I Uppsala finns jobb, lägst arbetslöshet i landet stundtals, klarade finanskrisen mkt bra. En lagom stor stad där i stort sett allt man behöver finns och på mindre än en timme är man i Stockholm där det finns ännu mer av allting. 45 min till Arlanda max.
Hus finns det också, lägre priser än i Stockholm men fortfarande rätt dyrt, finns dock många fina villaområden att välja mellan.
Stan är tillräckligt liten för att man ska kunna bo på landet men vara inne i centrum på en kvart.

P
Varför får inte Skåne vara med alls? Malmö, Lund, Helsingborg?
Alla är >100' och allt är närmare här förutom den otroligt fina skärgård som finns i Stockholm
Jag kommer till Kastrup på 45min. Man kommer till Sthlm på 4+timmar med tåg
Tror nog att Kalmar ligger längre bort tidsmässigt. Det finns rätt mycket jobb. Mer finns i Köpenhamn
Bostadspriser lägre än Sthlm kanske inte lägre än Örebro etc

OBS. Jag är en fd Stockholmare som tröttnade på Sthlm men även Gtb's trängsel. Trängselavgifter... suck. 2013 kommer dom också i Gtb. I Skåne har man knappt några köer.
Sommaren är längre i dagar men dagarna är något kortare.
Flytten var det bästa jag gjort.

Att säga att Trollhättan är en förort är att ta i och att plussa jobben likaså. Det är fortfarande oroligt i hela trestad(runt trollhättan) efter Saab. Nu ska vi inte gå in på Saabs framtid men försvinner Saab så kan du ta jobb på minus isället.

Mitt råd är att satsa på Städer som växer eller är stabila, inte städer som har sett sina storhetsdagar och är på väg neråt som Trollhättan.

AXS
Uppsala har säkert massa mer plus, speciellt om du är student. Skulle vara perfekt om det låg typ där Strängnäs ligger. :)

Skåne är inte med för att det är för långt bort, inga andra agg mot vare sig Malmö, Lund eller Helsingborg.

Intressant om Trollhättan, det är nog sant. Inte så troligt att man hamnar där iaf, men det gäller att ha en öppen syn på saker och ting.

Och era intressen och livsstil är....?
Friluft?
Små jazzklubbar?
Idrott?
Shop-til-you-drop?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.