Utmärkta frågor!
Inga avancerade friluftsmänniskor, men cyklar gärna eller promenera runt. Gillar att det ser fint ut och är bra stadsplanering. Lite luddigt förklarat, men eskilstuna har ingen bra stadsplanering och Örebro har bättre. Ingen industri i centrum, parker utan trafik runt sig och utnyttjad vattenmiljö.
Vill kunna äta gott men inga enorma krav.
Shopping i city, inte i köpcentrum. Lite för att jag inte är en bilmänniska.
Vad mer?! Gillar att bo i city så man snabbt kommer in till stan. Om det går betalar jag gärna extra för att bo, inte fint, men speciellt. Som nu bor jag i ett minihus mitt i centrala eskisltuna med liten trädgård och 4 meter i takhöjd.
Inga avancerade friluftsmänniskor, men cyklar gärna eller promenera runt. Gillar att det ser fint ut och är bra stadsplanering. Lite luddigt förklarat, men eskilstuna har ingen bra stadsplanering och Örebro har bättre. Ingen industri i centrum, parker utan trafik runt sig och utnyttjad vattenmiljö.
Vill kunna äta gott men inga enorma krav.
Shopping i city, inte i köpcentrum. Lite för att jag inte är en bilmänniska.
Vad mer?! Gillar att bo i city så man snabbt kommer in till stan. Om det går betalar jag gärna extra för att bo, inte fint, men speciellt. Som nu bor jag i ett minihus mitt i centrala eskisltuna med liten trädgård och 4 meter i takhöjd.
Kom på en grej som är bra med Örebro. Finns ju inga tillverkande industrier som går att lägga ner. Fattar inte vad alla jobbar med men det måste vara i tjänstesektorn likt mig själv.
Skåningen som kom in i tråden, jag älskar skåne men vad jobbar man med där? Du sa ju att det finns mycket jobb?
Skåningen som kom in i tråden, jag älskar skåne men vad jobbar man med där? Du sa ju att det finns mycket jobb?
Med tanke på att ni funderar på så många städer så antar jag att ni är ganska flexibla. Varför inte göra tvärtom vad ni verkar göra nu? D.v.s. sök alla jobb som verkar intressanta oavsett stad och flytta till den staden ni får jobb i?
Annars så skulle jag slå ett slag för Sundsvall om ni inte tycker att det är för långt bort. En sak som jag tycker är tråkigt i Uppsala är att det till viss del lider av att ligga så nära Stockholm. Det gör att många företag som startar i Uppsala flyttar till Stockholm när de blir större samtidigt som att det känns som att uteliv, restauranger, teater och liknande tyvärr inte är så mycket att hänga i julgranen (om man inte är student). Det känns som att eftersom att det är så nära till Stockholm så utvecklas det aldrig något i Uppsala för det är ju lätt att åka till Stockholm istället. Vilket det egentligen inte är eftersom att det inte går några tåg på nätterna...
I sundsvall så är det den stora staden i området så det är dit alla söker sig så staden blir livligare.
Nu är jag ju visserligen infödd Uppsalabo och ständig sommargäst i Sundsvall så det kan ju hända att min bild av Sundsvall är färgad av semesterlyckan. Men det kanske kan vara värt att undersöka.
Annars så skulle jag slå ett slag för Sundsvall om ni inte tycker att det är för långt bort. En sak som jag tycker är tråkigt i Uppsala är att det till viss del lider av att ligga så nära Stockholm. Det gör att många företag som startar i Uppsala flyttar till Stockholm när de blir större samtidigt som att det känns som att uteliv, restauranger, teater och liknande tyvärr inte är så mycket att hänga i julgranen (om man inte är student). Det känns som att eftersom att det är så nära till Stockholm så utvecklas det aldrig något i Uppsala för det är ju lätt att åka till Stockholm istället. Vilket det egentligen inte är eftersom att det inte går några tåg på nätterna...
I sundsvall så är det den stora staden i området så det är dit alla söker sig så staden blir livligare.
Nu är jag ju visserligen infödd Uppsalabo och ständig sommargäst i Sundsvall så det kan ju hända att min bild av Sundsvall är färgad av semesterlyckan. Men det kanske kan vara värt att undersöka.
Nu ar jag absolut ingen vastkustmanniska men att kalla Göteborg "lite avsides" ar val pa gransen...!? Sist jag tittade pa en karta lag det ratt nara bade Kopenhamn och Oslo. Konstigt att ingen goteborgare rytit ifran annu? haha...
Hursomhelst, innan ni valjer stad ar det val kutym att man soker jobb? Med er kombination pa fardigheter later det som att det blir 1. Stockholm, 2. Lund, 3. Malmo, 4. Uppsala, 5 Umea.
Dvs, ta en titta pa Knivsta, Nynashamn ocksa sa far ni en komplettare lista.
Hursomhelst, innan ni valjer stad ar det val kutym att man soker jobb? Med er kombination pa fardigheter later det som att det blir 1. Stockholm, 2. Lund, 3. Malmo, 4. Uppsala, 5 Umea.
Dvs, ta en titta pa Knivsta, Nynashamn ocksa sa far ni en komplettare lista.
Ditt citytänk passar nog rätt bra i Uppsala, cyklar är det många som gör men trots en hel del insatser fr kommun så är det ingen fantastisk cykelstad ändå eftersom man hela tiden hamnar på samma gata som bilarna, där är Västerås mkt bättre. Men shopping finns det i centrum så det räcker. Kultur/nöjesutbud är mer än tillräckligt för mej men inte för min 24-årige son
Fast jag håller med byggankan, i Er situation skulle jag leta intressant jobb att söka och sen flytta dit där jobbet finns. (fast jag skulle aldrig flytta till Sundsvall
) Avstånden om man inte ska åka varje dag spelar ingen roll som jag ser det det finns både motorvägar och tåg som förflyttar en över dagen till alla större städer.
Skulle jag idag bestämma mej för att flytta så skulle jag börja med att titta på och känna på Malmö, närheten till bron och kontinenten har vi inte i Mälardalen så den kunde vara värd att flytta till.
Fast jag håller med byggankan, i Er situation skulle jag leta intressant jobb att söka och sen flytta dit där jobbet finns. (fast jag skulle aldrig flytta till Sundsvall
Skulle jag idag bestämma mej för att flytta så skulle jag börja med att titta på och känna på Malmö, närheten till bron och kontinenten har vi inte i Mälardalen så den kunde vara värd att flytta till.
NEJ! flytta inte till Uppsala, spring åt andra hållet.
Stan är ett helvete att ta sig igenom, cyklisterna är blinda. 90% av bilisterna vet inte vad trafikregler är. Gång trafikanter kliver ut varhelst de vill. Villaområdena i city är svindyra (troligen pga Stockholm syndrom) Butikerna i city slå igen en efter en pga de TRE stormarknads områdena, det är bara en massa caféer (man kan tro att ingen jobbar i U-a). De flesta poliser som jobbar i Uppsala är de som fick sämsta betygen och vill inte jobba utan bara åka omkring (jo bötfälla om du pinkar på allmänplats är de duktiga på). Skatten är hög och kommunpolitikerna prioriterar totalt fel.
Varför stannar jag kvar? Ålder, har släkten runtomkring men så fort jag får pension drar jag.
Stan är ett helvete att ta sig igenom, cyklisterna är blinda. 90% av bilisterna vet inte vad trafikregler är. Gång trafikanter kliver ut varhelst de vill. Villaområdena i city är svindyra (troligen pga Stockholm syndrom) Butikerna i city slå igen en efter en pga de TRE stormarknads områdena, det är bara en massa caféer (man kan tro att ingen jobbar i U-a). De flesta poliser som jobbar i Uppsala är de som fick sämsta betygen och vill inte jobba utan bara åka omkring (jo bötfälla om du pinkar på allmänplats är de duktiga på). Skatten är hög och kommunpolitikerna prioriterar totalt fel.
Varför stannar jag kvar? Ålder, har släkten runtomkring men så fort jag får pension drar jag.
Redigerat:
Jag, som själv bor i Göteborg måste säga att det där med närheten till havet är lite av en myt. Absoluta merparten av stan har långt längre än 15 minuters resväg till kusten. Från citykärnan tar det drygt 30 minuter med vagnen till det fullkomligt överbefolkade Saltholmen. Sedan kan man visserligen sätta sig på någon av båtarna ut i skärgården och efter ytterligare 30 minuter är man på någon ö som man får slåss om en ledig plats att få ner handduken på.gadu^ skrev:Göteborg
+ Stor stad, industrier, teknikföretag och hamnar, internationellt, närmare till Europa, trevligare attityd, färre brott, marginell skillnad i medianlön och billigare levnadskostnad (jmf Sthlm)
- Blåsigt, mja... vid havet såklart som alltid är 15min ifrån, haft lite sämre väder de senaste 2år
Egen båt är dessvärre endast förbehåll för de som redan har en båtplats, eller de som är beredda att laska upp enorma summor i insats hos någon av de privata marinorna. Hos Grefab (den komunala aktören) får man räkna med 3-6 års kötid. Problemet är bara att man får inte stå i kö om man inte har båt. Själv fick jag göra mig av med min H-båt, just för att det var helt omöjligt att få den i sjön när mina andrahandskontrakt på platser gick ut.
De gånger badet lockar på den här sidan hoppar vi in i bilen och drar söderut. Efter 40 minuter och ett par, tre kommuner längre bort finns gott om fina badplatser som är i det närmaste öde efter 18.
Självklart är det en myt, precis som att alla Sthlmare är dryga.joflopp skrev:Jag, som själv bor i Göteborg måste säga att det där med närheten till havet är lite av en myt. Absoluta merparten av stan har långt längre än 15 minuters resväg till kusten. Från citykärnan tar det drygt 30 minuter med vagnen till det fullkomligt överbefolkade Saltholmen. Sedan kan man visserligen sätta sig på någon av båtarna ut i skärgården och efter ytterligare 30 minuter är man på någon ö som man får slåss om en ledig plats att få ner handduken på.
Egen båt är dessvärre endast förbehåll för de som redan har en båtplats, eller de som är beredda att laska upp enorma summor i insats hos någon av de privata marinorna. Hos Grefab (den komunala aktören) får man räkna med 3-6 års kötid. Problemet är bara att man får inte stå i kö om man inte har båt. Själv fick jag göra mig av med min H-båt, just för att det var helt omöjligt att få den i sjön när mina andrahandskontrakt på platser gick ut.
De gånger badet lockar på den här sidan hoppar vi in i bilen och drar söderut. Efter 40 minuter och ett par, tre kommuner längre bort finns gott om fina badplatser som är i det närmaste öde efter 18.![]()
Men 15min låter bra.. Dock personligen intresserar varken havet eller båtar mig ett dugg...
Bott i Gbg i snart 15år och badat i havet en gång, förra året.
Till Uppsalaminus kan du lägga till höga priser på bostäder och allt annat, det dras med av Stockholm.
Utbudet urvattnas lite pga närheten till Stockholm, men inte så jättefarligt (lite beroende på vad man är intresserad av).
En jättetråkig stad om man ser till byggnader och topografi. Hela stan blev förstörd under 40-70-talet så det finns bara typ 20 st snygga gamla hus (men även några nyare snygga går väl att hitta).
En helvetisk trafiksituation, som endast slås av stockholm.
Det är förmodligen Sveriges snålaste stad också.
- I alla andra kommuner har studenterna rabatt till flygbussarna.
- I de flesta andra kommuner (stockholm inräknat) parkerar man gratis på helger och vardagskvällar.
- Byggnadsnämnden är knäpp map avgifter och handläggningstider.
- Barnomsorgen får typ inte kosta något alls, vilket blir jättekul för dig som förälder
osv osv
Men visst finns det några plus också.
Även om närheten till Sthlm är delvis en nackdel så är det givetvis ett plus också.
Stan är ganska stor utan att upplevas stor, och nära till natur om man bor inne i stan eller nära till stan om man bor i naturen just utanför.
Utbudet urvattnas lite pga närheten till Stockholm, men inte så jättefarligt (lite beroende på vad man är intresserad av).
En jättetråkig stad om man ser till byggnader och topografi. Hela stan blev förstörd under 40-70-talet så det finns bara typ 20 st snygga gamla hus (men även några nyare snygga går väl att hitta).
En helvetisk trafiksituation, som endast slås av stockholm.
Det är förmodligen Sveriges snålaste stad också.
- I alla andra kommuner har studenterna rabatt till flygbussarna.
- I de flesta andra kommuner (stockholm inräknat) parkerar man gratis på helger och vardagskvällar.
- Byggnadsnämnden är knäpp map avgifter och handläggningstider.
- Barnomsorgen får typ inte kosta något alls, vilket blir jättekul för dig som förälder
osv osv
Men visst finns det några plus också.
Även om närheten till Sthlm är delvis en nackdel så är det givetvis ett plus också.
Stan är ganska stor utan att upplevas stor, och nära till natur om man bor inne i stan eller nära till stan om man bor i naturen just utanför.
Men snälla, läs hela tråden! Gbg är inte avsides i sig! Det är avsides från mälardalen där jag har mycket släkt och vänner.Tokyoboy skrev:
Kanske kan vara bra att leta jobb först, men jag har redan ganska trolig anställning på ett företag där jag kan jobba hemma och eget företag. Så det är inte riktigt ett problem.
Och för mig är en fin/bra stad så pass viktig att jag kan tänka mig gå ner en del i lön bara för att få bo där jag vill.
Varför inte flytta dit ni får jobb?
Känns spontant som att det är den avgörande faktorn för var man bosätter sig, inget jobb inga pengar ;-)
Stockholm är en OTROLIGT vacker stad, med ett fantastiskt väder (iallafall det jag upplevt under mitt dryga år här). Enda nackdelen är igentligen Stockholmarna som bor här ;-)
ahh, du jobbar hemmifrån, då förstår jag frågan bättre
Känns spontant som att det är den avgörande faktorn för var man bosätter sig, inget jobb inga pengar ;-)
Stockholm är en OTROLIGT vacker stad, med ett fantastiskt väder (iallafall det jag upplevt under mitt dryga år här). Enda nackdelen är igentligen Stockholmarna som bor här ;-)
ahh, du jobbar hemmifrån, då förstår jag frågan bättre
Redigerat:
Håller med Rund_skruvad. Slopa Uppsala. Stockholmspriser på bostäder och villor. Trångt, rörigt, platt, blåsigt, inga naturområden, Brottsunda våldet sprider sig till hela stan.
Boländerna köpcentrum enda fördelen, allt samlat på ett ställe.
Norrköping och Sundsvall är fina trevliga städer. Örebro och Eskilstuna har fult snack.
Själv drar jag till Gävle-Sandviken området nästa gång.
Boländerna köpcentrum enda fördelen, allt samlat på ett ställe.
Norrköping och Sundsvall är fina trevliga städer. Örebro och Eskilstuna har fult snack.
Själv drar jag till Gävle-Sandviken området nästa gång.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Först, Jag är INTE skåning. Jag är född, uppväxt och bott i Sthlm där i många år men tröttnade på trängseln och politikers ofömåga att fatta att man inte bara kan titta på den egna kommunen utan måste också titta på regionen. Så jag och frun (som är född skånska) tog jobb i Skåne och fick mer hus för samma peng, kortare till jobbet och naturen runt hörnet. Och Centraleuropa ÄR närmare här.bumpaberra skrev:
Det är rätt få städer som har STORA tillverkande industrier och det är ju ingen garanti för att hitta ett passande jobb. Att rikta in sig på sådana städer är ju lite enkelriktat.
Och att knyta sig så hårt mot släkt & vänner tycker jag också är lite konstigt. Vad är det som säger att vännerna/syskon kommer bo kvar? Vill man äta mat hos mamma hela tiden? När ska man bli vuxen? Men Skåne är inte så långt bort från Mälardalen som man kan tro. Det går rätt fort dit. Sen internt i Skåne. Med 45minuters transport från Malmö så har man täckt stor del av Skåne upp till Helsingborg och in i Danmark.
Sen detta med vad man gör i olika städer....
Vad gör man i:
Örebro? Inte vet jag (jo en litenliten sak) men jag sökte på nätet och kommunen nämner: Atlas Copco Rock Drills AB, 1200 anställda, Inget känt och större. men men
Uppsala?(Studenter?
Växjö?
Karlstad?
Eskilstuna? Hur stora är VCE?
Arboga?
Köping? (TV serier?)
Vad som finns det för jobb här är i skåne (Mycket tjänstesektor)
Tetrapak, SonyEricsson, ST-Ericsson, Alfalavall, Kokums, TAT (skulle nog passa TS-tjejen), Qliktech, Axis, Anoto, AkzoNobel, Mcneel fd Pfizer, IKEA IT, Haldex, Landskrona varvet, ESS & MaxLab kommer (visserligen forskning)
I Danmark: Nokia, Vestas....
Och detta var bara det som jag hittade snabbt i huvudet. Flera är ju 2000+ anställda
Jo jag förstår att TS vill bo närmare Mälardalen men jag vill bara göra lite reklam för något som är rätt bra och Skåne är som Stockholms området, det är inte bara skåningar som bor här precis som att det inte bara är stockholmare i Stockholm
Redigerat:
TheStills:Hehe, min mamma(och pappa) bor faktiskt i Hjo stor del av året. Men äter gärna hennes mat(Några gånger om året). Du har nog rätt om företagen och ska ta mig en funderare på det.
Det är svårt att förklara, men jag med flickvän vill inte bo i skåne, iaf inte just nu. Och just stora företag är kanske inte något som lockar otroligt, jobbar lika gärna på något mindre.
De som ligger högst just nu är följande:
-Örebro
-Linköping
-Norrköping
-Jönköping
Stockholm och Göteborg som ständiga reserver.
Det är svårt att förklara, men jag med flickvän vill inte bo i skåne, iaf inte just nu. Och just stora företag är kanske inte något som lockar otroligt, jobbar lika gärna på något mindre.
De som ligger högst just nu är följande:
-Örebro
-Linköping
-Norrköping
-Jönköping
Stockholm och Göteborg som ständiga reserver.