17 937 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Var ska jag köpa byggmaterial
Jag handlade allt till hela bygget på samma ställe fick utkört utan kostnad varje gång. Bara att ringa och beställa innan 15.00 så kom det klockan 09.00 dagen efter. Virke som inte var bra bytte dom ut utan några diskusioner om det. Till priser som låg betydligt under Byggmax och Cheapy.
Det är lätt att bli fartblind. Några tiotusenlappar hit eller dit.... Been (are) there done that. Vi har säkert handlat för 0,5MSEK på ett byggvaruhus ( genom hantverkare eller själva) där vi har 15% rabatt.
Döm om min förvåning när jag inför en tilläggsisolering och fasadbyte gick med en lista med material till den ordinarie (som offererade ca 70kSEK) och samtidigt gick med samma lista till ett Beijer och insåg att tros rabatten offererade Beijer utan förhandling ca 60kSEK för samma material.
Invaggar mig i tron att detta är en engångsföreteelse.
Döm om min förvåning när jag inför en tilläggsisolering och fasadbyte gick med en lista med material till den ordinarie (som offererade ca 70kSEK) och samtidigt gick med samma lista till ett Beijer och insåg att tros rabatten offererade Beijer utan förhandling ca 60kSEK för samma material.
Invaggar mig i tron att detta är en engångsföreteelse.
Min erfarenhet är att man alltid ska jämföra priser förutsättningslöst och inte låsa sig vid en aktör oavsett rabatt eller för den delen förutfattade meningar om vem som är billigast. Sen ska man absolut väga in en eventuell extrakostnad för att få det hemkört jämfört med att köra hem det själv och/eller köpa det från flera olika ställen.
Jag försökte förövrigt få svar från K-rauta och Hornbach också. Trots två veckor och 3 påminnelser svarar dom inte.
Byggbranschen är bra sjuk. Att man ska behöva böna och be att köpa grejer för 60 tusen + 10 fönster. Undra vilka andra verksamheter det går till så i.
Byggbranschen är bra sjuk. Att man ska behöva böna och be att köpa grejer för 60 tusen + 10 fönster. Undra vilka andra verksamheter det går till så i.
Rabatter ger jag inte ett skit för....mängda upp matrl och be om offerter, handla där det är billigast....skulle aldrig betala mer för likvärdigt matrl hos någon än vad Byggmax har som sitt bästa pris....
Beijer i Örebro har utan undantag varit i särklass dyrast på alla offerter jag fått. Jag tror att det beror på vad varje enskilt varuhus är villiga att ge för rabatter. Beijer kan vara billigast på en ort men dyrast på en annan. Mitt tips är att ALLTID ta in 3 offerter på större jobb. Det finns mycket pengar att spara!
Jag har inte direkt köpt något, men gjort en del offerter och kommit fram till något som kan vara av intresse. Vad de gäller bräder, panel, gips, spånplattor och likande så är ofta kedjor som byggmax billigare, och för de mesta även brädgårdar billigare än så.
Kruxet är att de ofta är de andra grejerna som kostar de stora summorna, iaf en större summa. Vist har de fönster och dörrar på byggmax och cheepy, kruxet är att de sällan har de modellerna man vill ha. Det gäller även limträ och andra lite ovanligare produkter. Dessa brukar ofta ha konkurrenskraftigt pris på de dyrare kedjorna.
Mitt tipps är därför att lämna in två offerter till varje ställe. En med allt, och en med bara de lite ovanligare produkterna. På detta sättet kan man nog spara ett par procent till. Mycket jobb kan tyckas, men görs de på dator tar de inte lång tid, Sedan pratar vi kanske om 10 000 eller 20 000kr att spara, samtidigt som man minskar risken att man glömmer saker (minskar resor och ökar tiden man får över att bygga för).
Tänk på att varje timme man inte bygger själv får man ha en byggubber där. Vist han är nog snabbare och bättre, men inte konstandseffektivare.
Kruxet är att de ofta är de andra grejerna som kostar de stora summorna, iaf en större summa. Vist har de fönster och dörrar på byggmax och cheepy, kruxet är att de sällan har de modellerna man vill ha. Det gäller även limträ och andra lite ovanligare produkter. Dessa brukar ofta ha konkurrenskraftigt pris på de dyrare kedjorna.
Mitt tipps är därför att lämna in två offerter till varje ställe. En med allt, och en med bara de lite ovanligare produkterna. På detta sättet kan man nog spara ett par procent till. Mycket jobb kan tyckas, men görs de på dator tar de inte lång tid, Sedan pratar vi kanske om 10 000 eller 20 000kr att spara, samtidigt som man minskar risken att man glömmer saker (minskar resor och ökar tiden man får över att bygga för).
Tänk på att varje timme man inte bygger själv får man ha en byggubber där. Vist han är nog snabbare och bättre, men inte konstandseffektivare.
Handla svenskt virke är inte svårt, men att handla hos en svenskägd butik är inte lätt. Finns inte många att välja på. Sen vet ni väl att Bejer och Cheapy säljer samma varor, har gemensam distribution och tillhör samma danska koncern. http://dtgroup.dk/ Cheapy är lågpris varianten av Bejer, dvs mindre sortiment, färre personal och enklare inredning i butikerna.
Byggmax ska trots allt ha en eloge som lyckats så väl tuta i folk att dom är billiga. Bara genom att fråga lägger sig alla bygghandlare här i Varberg under Byggmax priser.
Byggmax ska trots allt ha en eloge som lyckats så väl tuta i folk att dom är billiga. Bara genom att fråga lägger sig alla bygghandlare här i Varberg under Byggmax priser.
När jag skulle renovera garaget räknade jag med material (exkl tak och garageportar) för ca 35-40 kkr. Räknade med att köpa på Byggmax men skrev ändå en ordentlig specifikation på materialet och blev rätt förvånad när Beijers offert låg en bra bit under priset hos Byggmax.....
Utöver det var allt paketerat och lyftes på släpet med truck de tre gånger jag fick åka för att hämta allt material. Ett klart lyft mot att stå och trängas på Byggmax och lasta på allt själv.
Jag fick också lämna tillbaka överblivet material och fick faktura istället för att betala direkt.
/Krille
Utöver det var allt paketerat och lyftes på släpet med truck de tre gånger jag fick åka för att hämta allt material. Ett klart lyft mot att stå och trängas på Byggmax och lasta på allt själv.
Jag fick också lämna tillbaka överblivet material och fick faktura istället för att betala direkt.
/Krille
Jag mailade offertförfrågan på stomvirke och råspånt till 3 bygghandlare, 2 lokala här i Varberg, 1 i Långås ca 2mil söderut. Alla var billigare än Byggmax, som dessutom har som policy att INTE lämna rabatter till nån eftersom dom redan är SÅ billiga. Dessutom skulle jag ha K-virke till takstolarna vilket Byggmax inte ens har och hos dom "riktiga" brädgårdarna kunde jag speca vilka längder jag ville ha.
Billigast var Långås trä, INK frakt fast dom ligger längst bort!
Tog mig ca 30 min ink allt arbete att maila offertförfrågan, läsa svar och ringa in beställning. Vilken tid hade de tagit att åka till Byggmax, låna släp, handlasta kankse 7-8 vändor? En dag hade inte räckt.
Näe, att Byggmax är billiga är en RIKTIG MYT som dom med tjatig marknadsföring lyckats lura i folk som tydligen inte ens kollar runt eftersom " -alla på TV säger ju att dom är så billiga"
Billigast var Långås trä, INK frakt fast dom ligger längst bort!
Tog mig ca 30 min ink allt arbete att maila offertförfrågan, läsa svar och ringa in beställning. Vilken tid hade de tagit att åka till Byggmax, låna släp, handlasta kankse 7-8 vändor? En dag hade inte räckt.
Näe, att Byggmax är billiga är en RIKTIG MYT som dom med tjatig marknadsföring lyckats lura i folk som tydligen inte ens kollar runt eftersom " -alla på TV säger ju att dom är så billiga"
Nja, att Byggmax är billiga skulle jag inte vilja säga är en myt. För de flesta konsumenter som inte köper så mycket åt gången ÄR de billiga.
Även vid små mängder och självplock är Cheapy lika billiga eller billigare än Byggmax. Dessutom håller deras virke bättre kvalite. Större utbud och märkes varaor är andra faktorer som talar för Cheapy.
Jag håller stenhårt fast vid att "Byggmax är billigast" ÄR en myt. Byggmax vs Cheapy kan ni väldigt lätt jämföra på nätet eftersom båda har hela sortimentet med priser på nätet.
Jag håller stenhårt fast vid att "Byggmax är billigast" ÄR en myt. Byggmax vs Cheapy kan ni väldigt lätt jämföra på nätet eftersom båda har hela sortimentet med priser på nätet.
Det är en viss skillnad mellan billiga och billigast. Två kan vara billiga - endast en kan vara billigast.
Cheapys priser har jag ingen uppfattning om. De finns inte där jag bor, och jag har enbart vid ett fåtal tillfällen varit inne på deras hemsida.
Cheapys priser har jag ingen uppfattning om. De finns inte där jag bor, och jag har enbart vid ett fåtal tillfällen varit inne på deras hemsida.