Jag har en vattenhydrofor som inte stänger av när den kommit upp i rätt tryck. Antar att det är tryckvakten som spökar. Var sitter den, är den svår att byta?

På mitt pumpsystem sitter det separat där vattnet kommer in i ladugården. En liten genomskinlig dosa bara. Inte svår att byta eller serva iaf för mig.

Hej! :)
Tryckvakten har oftast ett genomskinligt eller grått lock och sitter på vattenledningen mellan pump och hydrofor/hydropress. Jag kan inte svära på att den alltid sitter där men den bör sitta där... :rolleyes:
Den är ansluten till vattenledningen men är enkel att byta om man är normalt händig och kan hålla rätt på elkabelns faser och ansluter jord ordentligt OCH inte arbetar under spänning... :eek:
För frågan är om man får byta den eftersom det oftast är en 3~fasbrytare och fast installation. Jag vet inte...men å andra sidan...vem vet om man har bytt den? Jag vet en som gjort det själv... :D
Den finns att beställa på Rinkabyrör och där finns även en halvdålig bild på en.
Den kostar 335 kr och har best.nr: 2185.

Tryckströmbrytaren behöver inte vara trasig heller utan det kanske räcker med att du justerart om trycket. Man kan ta bort plasthöljet och och där finns en skruv för starttryck och en för avstäningsningstryck. Så pröva att justera ner stoppstrycket och se om inte det räcker.
Om du vet vart elledningen för pumpen är så borde du kunna följa den och hitta på tryckströmbrytaren

På sidan 41 i denna katalog kan du se hur en tryckströmbrytare ser ut
http://www.debe.se/Katalog2008.pdf

Redigerat:
Tack nu vet jag var jag skall börja felsökningen:)!

Du behöver inte köpa ny tryckströmbrytare.

I botten på strömbrytaren sitter ett membran, typ rund liten dosa med 6 skruvar.

Ingångshålet(som känner vattentrycket) till membranet brukar täppas igen av rost och orsakar detta problem.

Bara skruva isär och rengöra, otroligt vad smutsigt det kan bli av rost.

BR125 skrev:
Bara skruva isär och rengöra
Har aldrig behövt riva isär en sådan själv ännu, men för tydlighetens skull innebär väl detta arbete att först sätta systemet både spänningslöst och trycklöst, så ta "bara skruva isär" med lite försiktighet.

Tack alla för goda råd! Det var skit i membranet, avhjälpt på 5 min. Nu fungerar det som vanligt igen. Ett särskilt tack till BR 125 som fick mig att hitta felet direkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.