17 668 läst ·
9 svar
18k läst
9 svar
Var sitter OBD2 kontakten på Audi A6
Jag undrar var OBD2 kontakten sitter på en Audi A6 1,9 TDI av 2000 års modell. Har fått tag på ett program som heter VAGcom och tänkte ansluta mig till hjärtat på bilen och se hur den mår. Är det någon annan som provat detta. 
Har du tittat i underkant på intrumentpanelen på förarsidan?
Uttaget ska sitta inom räckhåll från förarplatsen enligt normen
Uttaget ska sitta inom räckhåll från förarplatsen enligt normen
Hittade denna länken:
http://dk.openobd.org/einbauorte.htm
Återstår bara för dig att kolla om du har 4A, 4B eller 4F
Har själv kört VAGcom ngn gång, släckt felkod bl a.
Har inte gjort fel själv, men har hört från andra att man ska akta sig för att använda om man inte vet vad man gör.
Kan bli många konstiga inställningar annars...
http://dk.openobd.org/einbauorte.htm
Återstår bara för dig att kolla om du har 4A, 4B eller 4F
Har själv kört VAGcom ngn gång, släckt felkod bl a.
Har inte gjort fel själv, men har hört från andra att man ska akta sig för att använda om man inte vet vad man gör.
Kan bli många konstiga inställningar annars...
Sitter under instrumentbrädan på förarsidan på din bil vad jag vet.
Jag har använt VAG-com (eller VCDS som det nu heter) i många år och det ska mycket till om man klantar till det så man får problem.
När du har öppnat en viss controller, tex "Enginge" så har du till vänster i displayen något som heter "Basic functions". Dom är alla ofarliga och normalt också det enda du behöver använda för att läsa ut information och felsöka. Normalt börjar man med att titta på "Fault Codes" och om man sedan har ett envist problem man inte blir av med så använder man "Measuring blocks" för att titta på utsignalen från olika sensorer i bilen. Otroligt användbart och jag kan knappt räkna alla tusenlappar jag sparat på att slippa lämna bilen på verkstad.
Det finns ju en extra TDI "timing checker" också, som kan vara intressant för dig om du har rätt motor. Kolla på www.ross-tech.com för info.
En VCDS är ett självklart inköp för alla som har en Audi eller VW bil och som använder garaget till annat än att bara värma upp bilen.
Avslutningsvis - om du "fått tag på" ett VAG-com program brukar problemet oftast inte vara att hitta diagnosuttaget utan att få det värdelösa piratOBDinterface man köpt att fungera som det ska..... Köp en kabel från Ross-tech eller dess svenska återförsäljare så kan du också köra den senaste versionen av VCDS.
Jag har använt VAG-com (eller VCDS som det nu heter) i många år och det ska mycket till om man klantar till det så man får problem.
När du har öppnat en viss controller, tex "Enginge" så har du till vänster i displayen något som heter "Basic functions". Dom är alla ofarliga och normalt också det enda du behöver använda för att läsa ut information och felsöka. Normalt börjar man med att titta på "Fault Codes" och om man sedan har ett envist problem man inte blir av med så använder man "Measuring blocks" för att titta på utsignalen från olika sensorer i bilen. Otroligt användbart och jag kan knappt räkna alla tusenlappar jag sparat på att slippa lämna bilen på verkstad.
Det finns ju en extra TDI "timing checker" också, som kan vara intressant för dig om du har rätt motor. Kolla på www.ross-tech.com för info.
En VCDS är ett självklart inköp för alla som har en Audi eller VW bil och som använder garaget till annat än att bara värma upp bilen.
Avslutningsvis - om du "fått tag på" ett VAG-com program brukar problemet oftast inte vara att hitta diagnosuttaget utan att få det värdelösa piratOBDinterface man köpt att fungera som det ska..... Köp en kabel från Ross-tech eller dess svenska återförsäljare så kan du också köra den senaste versionen av VCDS.
Redigerat:
Klicka här för att svara