7 945 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Var låna för "off-grid" // kolonilott?
Då är det ju inte direkt någon hemlighet vilken fastighet det rör sig om.C Civilpolisen skrev:Det var jag som nämnde kolonilott, för det är det närmaste man kan tänka sig! Det som i annonsen beskrevs som ett "off-grid hus på 18 kvadrat utan vatten och avlopp" visade sig vara ett uthus på den uppskattade (ögonmåttade) grunden på 18 kvadrat! Jag var där och tittade i helgen.
Det går inte att komma in i huset för där är jord för dörren. 1/3 av "huset" består av en före detta hönsgård. Ingen del av huset har någonsin varit ägnat för boende, vilket antyddes i annonsen.
Det första man måste göra är att ta bort allt från två ton till kanske 10-20 ton, beroende på hur mycket sten man vill bli av med.
Fördelar med tomten, som jag hade tänkt att använda för odling modell kolonilott, är att där finns en flaggstång, en tvättstång och obegränsat med tillgång till vatten, då grundvattnet är 30 cm ner i marken. Där finns två rejäla brunnar. Där finns fina fruktträd, om man beskär dom vilket jag kan.
Jag kommer ge ett bud, men det är inget jag behöver låna för. Om jag vinner budet kommer jag bygga eget hus av enklare modell av spillvirke och mycket vilja. Det går! Detta kommer ske i fas med min ekonomi. Tills vidare kommer jag // vi att rensa och plantera och odla till hushållet.
I dokumentet "beskrivning och värdering" så nämns det att det enligt taxeringen ska finnas ytterligare 92m2 BOA och 11m2 BIA, alltså saknas det ett hus? Enligt taxeringen ska den försvunna byggnaden och tomten vara värd över 500k. Det borde väl finnas papper på att det antingen brunnit ner eller rivits? Såg du något av det försvunna huset vid din lilla inspektion?
Hur fungerar detta juridiskt? nerskrivningar, avgifter etcetc?? Någon som kan detta får gärna upplysa
I övrigt så förstår jag potentialen du ser i fastigheten
Klicka här för att svara