7 945 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Var låna för "off-grid" // kolonilott?
fast ts kan ju vara intresserad av tomten bara att det står ett allfärdigt hus där nu spelar ju ingen rol dåS sanamon skrev:Jag vet att det nog inte är svaret du vill ha, men jag ger dig den bistra sanningen ändå, i bästa välmenande.
Om du inte har 100' för att köpa huset, så kommer du troligen inte heller ha råd att fixa/renovera/underhålla det om det som du skriver är "fallfärdigt".
Börja i andra änden med att
1) Definiera en målbild för vad du vill ha
2) Räkna på vad det kostar för att köpa, och sen renovera det du kom fram till i steg 1. tredubbla sen renoveringskalkylen. Minst.
3) Räkna ut hur länge du måste spara för att ha till 25% av kostnaden.
4) Spara ihop till 25% och låna resten på din bank.
Medlemslån genom "fackets" avtal med olika banker är samma som vanliga blancolån, möjligtvis med en aning bättre ränta, dock är räntan på blancolån skyhögt över bankens ordinarie boräntor.S SusanneG skrev:Om du är med i facket brukar man kunna få ett lån med lite bättre ränta på din bank. 60000 är ju inte jättemycket pengar att låna och har du fast jobb och anser dig klara det så ansök om ett blancolån. Du investerar ju i något så om det skiter sig så får du väl sälja av stugan. Det är jättedumt att lånen är så dåliga för kolonistugor. Men den står på ofrigrund så då är enda lånet blancolån. Vi har också en mindre summa lånad för vårt hus. Men idag är huset värt jättemycket mer än vad vi har i lån. Men visst är det lite surt att man har så hög ränta och den har gått upp några hundralappar i månaden för oss nu. Tänk på det att det är rörlig ränta du lånar med.
Kikade nyss på Swedbank som just nu indikerar medlemslån till 8,05 % ränta. Mer än dubbelt mot vanliga bostadslån idag.
I mitt tycke mycket dåligt alternativ som fackföreningar marknadsför för framstå i god dager.
TS bör gå till sin ordinarie bank och gå igenom lånebehov, privatekonomi, och sparmöjligjeter. Ger absolut bästa resultat.
Redigerat:
För 60kkr är det direkt dumt å byta bank FRÅN den TS har lönekonto på för att få typ 0,2% lägre ränta hos ny bank. På ett sådant bankbyte tjänar TS 10kr (tio kronor) i månaden FÖRE skatt.S Småbrukaren skrev:
I detta fallet finns bara ETT råd, snacka med banken du redan är kund i.
Hur många sparar ihop till huset de vill köpa?S sanamon skrev:Jag vet att det nog inte är svaret du vill ha, men jag ger dig den bistra sanningen ändå, i bästa välmenande.
Om du inte har 100' för att köpa huset, så kommer du troligen inte heller ha råd att fixa/renovera/underhålla det om det som du skriver är "fallfärdigt".
Börja i andra änden med att
1) Definiera en målbild för vad du vill ha
2) Räkna på vad det kostar för att köpa, och sen renovera det du kom fram till i steg 1. tredubbla sen renoveringskalkylen. Minst.
3) Räkna ut hur länge du måste spara för att ha till 25% av kostnaden.
4) Spara ihop till 25% och låna resten på din bank.
Spara till sina framtidsdrömmar är viktigt. Att låna till stora investeringar kan vara nödvändigt, men i det här fallet är det en blygsam investering som förmodligen drar med sig driftskostnader som inte är försumbara och det borde läggas i vågskålen när man tar ett beslut att köpa hus. Driften kan på sikt kosta mer än inköpet.K Kirre2 skrev:
B Bernt Ö97 skrev:Medlemslån genom "fackets" avtal med olika banker är samma som vanliga blancolån, möjligtvis med en aning bättre ränta, dock är räntan på blancolån skyhögt över bankens ordinarie boräntor.
Kikade nyss på Swedbank som just nu indikerar medlemslån till 8,05 % ränta. Mer än dubbelt mot vanliga bostadslån idag.
I mitt tycke mycket dåligt alternativ som fackföreningar marknadsför för framstå i god dager.
TS bör gå till sin ordinarie bank och gå igenom lånebehov, privatekonomi, och sparmöjligjeter. Ger absolut bästa resultat.
B Bernt Ö97 skrev:Medlemslån genom "fackets" avtal med olika banker är samma som vanliga blancolån, möjligtvis med en aning bättre ränta, dock är räntan på blancolån skyhögt över bankens ordinarie boräntor.
jag tänkte lite över det också. Ska huset renoveras så behöver ju TS mycket mer pengar. Men han kanske har en framtidsplan för huset och vill bara köpa det nu och så får resten fixa sig senare.S Småbrukaren skrev:
fast han får inget bolån eller fritidshus lån för en kolonistuga. De står på ofrigrund och då är det blancolån som gäller. Ett lån genom facket ger lite bättre ränta. Jag vet själv för jag har själv kolonistuga. Även om min stuga är värd över miljonen få jag inga bättre lån.
Så är det. Och att "låna" till ett fallfärdigt objekt är svårt att rekommenderaB Bernt Ö97 skrev:Spara till sina framtidsdrömmar är viktigt. Att låna till stora investeringar kan vara nödvändigt, men i det här fallet är det en blygsam investering som förmodligen drar med sig driftskostnader som inte är försumbara och det borde läggas i vågskålen när man tar ett beslut att köpa hus. Driften kan på sikt kosta mer än inköpet.
Speciellt om man ska bygga nått "off grid" som inte sällan kostar en bra slant
Om det rör sig om ett så billigt objekt skulle jag helt klart spara ihop till de sista 50.000.
Tja, du betalade ju 450' kontant för ett hus i Oktober i en annan tråd, så att få till ett separat lån eller samlat huslån med de två fastigheterna så att du har råd att köpa och rusta upp en kolonilott låter hanterbart oavsett vilken bank du än väljer.C Civilpolisen skrev:
Det var jag som nämnde kolonilott, för det är det närmaste man kan tänka sig! Det som i annonsen beskrevs som ett "off-grid hus på 18 kvadrat utan vatten och avlopp" visade sig vara ett uthus på den uppskattade (ögonmåttade) grunden på 18 kvadrat! Jag var där och tittade i helgen.yonna skrev:
Det går inte att komma in i huset för där är jord för dörren. 1/3 av "huset" består av en före detta hönsgård. Ingen del av huset har någonsin varit ägnat för boende, vilket antyddes i annonsen.
Det första man måste göra är att ta bort allt från två ton till kanske 10-20 ton, beroende på hur mycket sten man vill bli av med.
Fördelar med tomten, som jag hade tänkt att använda för odling modell kolonilott, är att där finns en flaggstång, en tvättstång och obegränsat med tillgång till vatten, då grundvattnet är 30 cm ner i marken. Där finns två rejäla brunnar. Där finns fina fruktträd, om man beskär dom vilket jag kan.
Jag kommer ge ett bud, men det är inget jag behöver låna för. Om jag vinner budet kommer jag bygga eget hus av enklare modell av spillvirke och mycket vilja. Det går! Detta kommer ske i fas med min ekonomi. Tills vidare kommer jag // vi att rensa och plantera och odla till hushållet.
C Civilpolisen skrev:Det var jag som nämnde kolonilott, för det är det närmaste man kan tänka sig! Det som i annonsen beskrevs som ett "off-grid hus på 18 kvadrat utan vatten och avlopp" visade sig vara ett uthus på den uppskattade (ögonmåttade) grunden på 18 kvadrat! Jag var där och tittade i helgen.
Det går inte att komma in i huset för där är jord för dörren. 1/3 av "huset" består av en före detta hönsgård. Ingen del av huset har någonsin varit ägnat för boende, vilket antyddes i annonsen.
Det första man måste göra är att ta bort allt från två ton till kanske 10-20 ton, beroende på hur mycket sten man vill bli av med.
Fördelar med tomten, som jag hade tänkt att använda för odling modell kolonilott, är att där finns en flaggstång, en tvättstång och obegränsat med tillgång till vatten, då grundvattnet är 30 cm ner i marken. Där finns två rejäla brunnar. Där finns fina fruktträd, om man beskär dom vilket jag kan.
Jag kommer ge ett bud, men det är inget jag behöver låna för. Om jag vinner budet kommer jag bygga eget hus av enklare modell av spillvirke och mycket vilja. Det går! Detta kommer ske i fas med min ekonomi. Tills vidare kommer jag // vi att rensa och plantera och odla till hushållet.
Lycka till med ditt projekt "drömkåken"
Beträffande ursprungsfrågan om finansiering får du bästa råden av din ordinarie bank.
Låter ju väldigt bra!C Civilpolisen skrev:Det var jag som nämnde kolonilott, för det är det närmaste man kan tänka sig! Det som i annonsen beskrevs som ett "off-grid hus på 18 kvadrat utan vatten och avlopp" visade sig vara ett uthus på den uppskattade (ögonmåttade) grunden på 18 kvadrat! Jag var där och tittade i helgen.
Tänk på att det du bygger inte få vara "beboeligt" - jämför med enkelt attefallshus som får uppföras endast om det finns huvudbyggnad på fastigheten.