4 434 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Var kopplar man jorden till det här uttaget?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag anser att det sitter på fel ledd, det borde sitta mitt på brädan lite högre upp så kabeln kan göra en snygg böj uppåt. Sedan allt det andra som är skrivet.
Ett förslag för att få petnissarna nöjda om svart och blå, skruva loss blå och svart, vänd insatsen 180 grader och skruva fast svart och blå så uppfyller vi rekommendationen om att skyddsjord ska vara längre än de andra och petnissarna blir sååå glada.
Föresten, svart ledare i en kabel, då måste det vara ett äldre hus?
Protte
Ett förslag för att få petnissarna nöjda om svart och blå, skruva loss blå och svart, vänd insatsen 180 grader och skruva fast svart och blå så uppfyller vi rekommendationen om att skyddsjord ska vara längre än de andra och petnissarna blir sååå glada.
Föresten, svart ledare i en kabel, då måste det vara ett äldre hus?
Protte
Ähh, protte. Så länge sedan var det inte att L1 bytte från svart till brun.
Jag skulle inte kalla ett hus från t.ex. 2001 för "ett äldre hus"
Sen ang att vrida uttaget, det känns ju mest naturligt att skyddslocken öppnas i underkant, kan jag tycka.
Jag skulle inte kalla ett hus från t.ex. 2001 för "ett äldre hus"
Sen ang att vrida uttaget, det känns ju mest naturligt att skyddslocken öppnas i underkant, kan jag tycka.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Huset är byggt 79-80 tror jag.
Blir en böj oavsätt var man sätter den. gjorde den böjen för jag tycker att uttaget redan sitter för högt upp och det inte skulle bli högre upp.
Men jag får fixa till det helt enkelt.
Blir en böj oavsätt var man sätter den. gjorde den böjen för jag tycker att uttaget redan sitter för högt upp och det inte skulle bli högre upp.
Men jag får fixa till det helt enkelt.
Inte jag som var ironisk då, utan protte.ullberg skrev:
Förstod jag inte på något annat vis. Men jag kanske missförstod.prototypen skrev:
bobimak:
Du kan väl egentligen göra på en massa olika vis, inkl att inte flytta uttaget det minsta (sååå illa ser det väl inte ut). Men skala lite mer av manteln isåfall, och vänd på insatsen samtidigt.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/HakKVVmjRGw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
kanska värt att kolla för er hemmapulare som ändock byter allt själva..... finns bra instruktions på nätet! Ber om ursäkt till Admin om man inte får klistra in det här...
kanska värt att kolla för er hemmapulare som ändock byter allt själva..... finns bra instruktions på nätet! Ber om ursäkt till Admin om man inte får klistra in det här...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag skrev att insatsen vrids 180 grader inuti kapslingen.
Sedan tycker jag att HELA uttaget ska vridas 90 grader så hålen kommer vågrätt.
Jag har ett gäng uttag, tror det är ELJO för 10 år sedan där öppnas locken åt vänster och för högerhänta är det helt perfekt. Vänsterhänta är en förtryckt minoritet som får anpassa sig. Dessutom ser man var hålen är om uttaget sitter lite lågt.
Är man hopplöst vänsterhänt så kan man vända överdelen.
Protte
Sedan tycker jag att HELA uttaget ska vridas 90 grader så hålen kommer vågrätt.
Jag har ett gäng uttag, tror det är ELJO för 10 år sedan där öppnas locken åt vänster och för högerhänta är det helt perfekt. Vänsterhänta är en förtryckt minoritet som får anpassa sig. Dessutom ser man var hålen är om uttaget sitter lite lågt.
Är man hopplöst vänsterhänt så kan man vända överdelen.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men för sjutton, man kan ju inte sätta uttagen på högkant?? Vad fult.
Jag kan säga att jag hade fuskat lite och borrat upp ett hål i bakkant på uttaget så att man kunnat gå in med kabeln dolt. På Aqua Stark finns inga utstansade hål i plasten som på Aqua Trend, det är väl för att den håller en högre IP-klass än IP44, men på en husvägg behövs ju ingen jätteIP-klassning.
Eftersom att detta är ett uttag som har blivit bytt så har ju trådarna varit ganska korta från början, men vid nyinstallation så bör man göra en liten omväg innan man kopplar in trådarna för att få lite längd. T.ex. gå förbi anslutningsskruven för att sedan vända och in.
Det fick jag lära mig av en fd. kollega med röd mustasch när jag var lärling (eller om jag var praktikant).
//Patrik
Jag kan säga att jag hade fuskat lite och borrat upp ett hål i bakkant på uttaget så att man kunnat gå in med kabeln dolt. På Aqua Stark finns inga utstansade hål i plasten som på Aqua Trend, det är väl för att den håller en högre IP-klass än IP44, men på en husvägg behövs ju ingen jätteIP-klassning.
Eftersom att detta är ett uttag som har blivit bytt så har ju trådarna varit ganska korta från början, men vid nyinstallation så bör man göra en liten omväg innan man kopplar in trådarna för att få lite längd. T.ex. gå förbi anslutningsskruven för att sedan vända och in.
Det fick jag lära mig av en fd. kollega med röd mustasch när jag var lärling (eller om jag var praktikant).
//Patrik
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden