1 426 läst ·
35 svar
1k läst
35 svar
Var koppla in expansionskärl lämpligast?
De flesta har inkommande tryck i häradet 4-5 bar så minimum standard för ventilen då 6 bar. Sen vill man klara de som ligger högre utan att dribbla med olika varianter då kommer den kanske vanligaste på 9 bar in. I ditt fall med så lågt tryck blir det ju mer märkbart än om det läcker ut lite vid några bar över kallvattentrycket.N nikler skrev:
Funderat lite och kommer göra enligt rekommendationen i installationsmanualen, har beställt rostfritt 8 l expansionskärl nu.
Lite fundersam över hur jag ska få dit en T-koppling för anslutningen, kommer sätta den före eller efter filtret men undrar hur mycket flex det finns i rören för att få in rören i kopplingarna (måste förstås korta av röret lite först men måste ju ändå pressa isär rörändarna).
Lite fundersam över hur jag ska få dit en T-koppling för anslutningen, kommer sätta den före eller efter filtret men undrar hur mycket flex det finns i rören för att få in rören i kopplingarna (måste förstås korta av röret lite först men måste ju ändå pressa isär rörändarna).
Brukar vara dålig på att avsluta mina trådar så tänkte göra det den här gången.
Rostfritt expansionskärl på 8 liter installerat förra veckan.
Fungerar fint, inget övertryck på över 9 bar längre, håller sig stabilt kring 2.
Tack för tips och input!
Rostfritt expansionskärl på 8 liter installerat förra veckan.
Fungerar fint, inget övertryck på över 9 bar längre, håller sig stabilt kring 2.
Tack för tips och input!
Klicka här för att svara