1 820 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Var koppla in expansionskärl lämpligast?
Du ska undvika det därför att du har andra problem i grunden så som du beskriver det. Att Daikin skulle ha en så svajig beredare att man behöver kärl är inte rimligt oavsett budgetutförande eller ej.N nikler skrev:Säkerhetsventilen tror jag är OK, skruvar man på den lite så kommer det ut vatten i avledningsröret.
Men, den är ju på 9 Bar, trycksmällen jag hör i ledningarna ibland när jag skruvar på vattnet är sannolikt under 9 Bar men är ju ändå inte bra om det tex ligger på 8 bar, sliter på hela systemet.
Varför ska jag undvika expansionskärl?
Varför rekommenderar Daikin det?
Har du inkommande vatten runt 2 bar har du något att undersöka där också inte helt orelaterat heller. Du kan lösa frågan om expansion på andra sätt utan kärl men först måste du gå igenom olika möjliga orsaker till symptomen.
Har redan varit i kontakt med Stockholm vatten och felanmält det låga trycket, de kom häromdagen och mätte i gatan, det var i princip samma tryck där, inga läckor eller halvöppna ventiler sa de.GK100 skrev:
De kommer inte göra mer, de har inga minimikrav på tryck de levererar (låter galet!) och 2 Bar är det jag får leva med (såvida jag inte installerar tryckstegringspump själv).
Aha, intressant!E eXagro skrev:
Adressen jag hittar i bilden verkar vara till själva tillverkaren, inte försäljning?
Hittar ingen annan som säljer heller, var det länge sedan?
Om man ser på ditt datablad verkar VVB vara på 180 L. Du kan anta expansion runt 1,5% dvs knappt 3 L att ta upp i volym. Sen kör du vidare med dina tryck i ditt fall då 2 bar som inkommande och låt säga 4 bar vid max upptag i kärlet, detta för att du inte ska få så stor diff när du börjar tappa.N nikler skrev:
Räknar du sen med de parametrarna får du utnyttjandegrad på 0.4 och med expansion 3 L behöver du då 3 / 0.4 = 7.5 L totalvolym på kärlet och att du förtrycker det tomt till 2 bar. Så med 8 L är du rätt på det.
Men jag skulle hellre söka andra vägar tex att modifiera den rekommenderade komponenten b i ditt flödesschema.
OK, tack för det!GK100 skrev:
Om man ser på ditt datablad verkar VVB vara på 180 L. Du kan anta expansion runt 1,5% dvs knappt 3 L att ta upp i volym. Sen kör du vidare med dina tryck i ditt fall då 2 bar som inkommande och låt säga 4 bar vid max upptag i kärlet, detta för att du inte ska få så stor diff när du börjar tappa.
Räknar du sen med de parametrarna får du utnyttjandegrad på 0.4 och med expansion 3 L behöver du då 3 / 0.4 = 7.5 L totalvolym på kärlet och att du förtrycker det tomt till 2 bar. Så med 8 L är du rätt på det.
Men jag skulle hellre söka andra vägar tex att modifiera den rekommenderade komponenten b i ditt flödesschema.
Komponent b, backventilen?
Vad kan man göra med den?
Man kan ordna en liten kontrollerad läcka där så den långsamma ökningen utjämnas när den värmer men inget backflöde att tala om när man tappar KV-VV i olika kranar, blandare osv som i vissa lägen kan ge bakmatning av VV mot KV ledningarna.
I ditt fall med så lågt inkommande tryck kan du också lösa det med lägre öppningstryck på ventilen tex 4 bar.
I ditt fall med så lågt inkommande tryck kan du också lösa det med lägre öppningstryck på ventilen tex 4 bar.
När du skriver "öppningstryck på ventilen tex 4 bar", menar du byta säkerhetsventilen (röd box)?GK100 skrev:
Man kan ordna en liten kontrollerad läcka där så den långsamma ökningen utjämnas när den värmer men inget backflöde att tala om när man tappar KV-VV i olika kranar, blandare osv som i vissa lägen kan ge bakmatning av VV mot KV ledningarna.
I ditt fall med så lågt inkommande tryck kan du också lösa det med lägre öppningstryck på ventilen tex 4 bar.


