Mikael_L
Förutom på närmaste ICA.
Jag sitter och ska göra en beställning, tänkte köra på någon av de olika nätbutikerna, men det finns ju så många att välja på.

Tasmansk bergspeppar har jag köpt på kryddlandet.se
Fri frakt tror jag om man handlar för över 500 el 600:-

Mikael_L
Ja jag är ute efter Tellicherry eller Kampot eller någon annan lite finare svartpeppar också.
Vilket begränsar lite. en del ställen har "bara svartpeppar".

Ja jag vet att det inte är så stora skillnader, jag är kanske inte tillräckligt finkänslig att verkligen tillgodogöra mig skillnaderna. Men jag upplever att priset inte heller skiljer så våldsamt, så jag kan gott välja en lite finare sort.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag är ute efter Tellicherry
Vanlig svartpeppar på butikshyllan är Tellicherry.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna
[länk]

Finns på fler ställen, t.ex.
[länk]

Detta är som jag förstår inte en svartpeppar,(eller bara peppar alltså, Piper nigrum), utan en annan växt.
Ja men den är superb krossad i en Gin Tonic, lite enbärstouch och en vass pepparsmak

Mikael_L
Ja jag ifrågasatte inte alls att det kan vara en god krydda, till allt möjligt.
Men jag googlade lite, och insåg att det inte var från den vanliga pepparbusken.

Men så är det, det finns massor som har peppar i namnet utan något släktskap med Piper nigrum ,och inget fel med det, det är bara som det är.

Borgeby kryddgård har bra sortiment
Kan vara värt att kolla

Mikael_L
Jag har lagt in en del i varukorgen på Borgeby, får se om jag går vidare.

Nu kikar jag även på
https://smakloken.se/?s=timjan

edit:smaklöken har dock inga speciella svartpepparsorter.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag beställt från Smaklöken, och det har levererats idag också.
Det ska nog bli en beställning från Borgeby också, för de hade lite pepparsorter som jag vill ha/prova.
Sortiment av kryddburkar från Smaklöken på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nu har jag bara köpt "standardkryddor" d.v.s. motsvarande sortiment som en större ICA har så sortimentet kan jag inte uttala mig om men peppar (olika sorter), timjan, oregano etc. köper jag på min lokala orient-livs p.g.a. priset. På turken betalar jag en femtedel av priset (i vissa fall ännu billigare) för minst samma kvalitet. Det finns mycket på Amazon också. På Amazon köper jag vanilj.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hos Kryddboden Wallingatan Stockholm finns nog det mesta i kryddor att handla och beställa. Sanslöst vad olika kryddor det finns att smaksätta en mat med.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag köpte Khmer svart- och vitpeppar på Lundgrens skafferi för några år sedan, väldigt bra peppar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag handlar mest från pepparberg.se.
De har bra ekologist sortiment av de flesta kryddor och bra kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.