1 642 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Varför köper ni hus ?
Sida 1 av 2
Har i många år följt denna sida. En del vet inte vad radon är eller svartmögel eller radioator m.m Arbetat 34 år som hantverkare. Blir inte riktigt klok på folks frågor. Kan ni inget om hus eller byggnation. Har en pappa,svärfar, bror som har lust jobba ihjäl sig. Eller om ni är ekonomiskt oberoende och kan leja bort alla bekymmer. Lova mig hyr en lägenhet istället. För det här blir värre för varje år. Förstår om ni drömmer om hus men förmodligen blir det 85 % skilsmässor och 15% husdrömmar. Gör mig en tjänst inse era begränsningar. Lycka till.
Det här är ju verkligen något som i stor utsträckning är TS sak att bekymra sig över och som folk är skyldig honom svar för. Det är också TS man gör en tjänst genom att börja hyra en lägenhet om när man har köpt ett hus och därför registrerat sig på forumet.
Hyr man lägenhet så vårdar man material som någon annan äger och betalar annans räntekostnader och sedan vid avflytt kanske får på sig att det borde ha vårdats bättre och vill ha ersättning enligt värdens godtycke (särskilt om man ha otur med dålig värd och det blir att processa i värsta fall), på det så har man ibland störningar och oljud av grannar som hörs genom väggar, stök utanför i korridorer, slagsmål om parkeringsplatser eller hutlösa avgifter för dito, och ofta ingen uteplats eller trädgård att vara ute på och påtar ifred eller kan grilla utan att det irriterar andra - och hur många hyreslägenheter har man kamin/eldstad som man kan elda i, särskilt nu när ryssen börja skramla och det en dag kanske slutar att värma i elementen.
Just nu för mig finns det absolut noll och ingen vilja att flytta tillbaka till sådant boende igen (har gjort det i olika varianter under snart 40 år)...
Bara för att det är en BRF eller hyreslägenhet så är kostnaden för VA inte mindre, men hyresgästen/BRF-andelsägare ser det inte på sin räkning, medans sitter man i styrelsen för en BRF så ser man definitivt det, och även sophämtningsavgifter...
När investeringarna för brunn och avlopp är gjorda, tex. av ägaren innan köpet av en fastighet så är enskild vatten och avlopp inte allt för dyrt sedd till per år efter det - en slamtömning för typ 1500:-/år typiskt. Men går vattenpumpen sönder eller avloppsanläggningens reningsbädd måste läggas om, så kan det bli rejäl summa att lägga ut på en gång, men om det är relativt nylagt så är det inget man bör behöva bry sig om de närmaste +25 åren.
Största faran till otäckt stor utgift man inte styr över är om fastigheten ligger för nära en större bostadsområde är när kommunen bestämmer att fastigheten plötsligt ingår inom kommunens vattenverksamhetsområde med tvångsanslutning av avlopp och då är det en affär på mellan kvarts och halv miljon beroende på ort innan det är klart och sedan på det löpande utgifter på ca nämnda +10000:- år.
Givetvis mycket annat på en fastighet som kostar pengar, som olika typer av renoveringsbehov, men i egen hus behöver man inte fråga någon om lov för att dra om rörledningar etc. medans i en hyreshus kan du inte göra något alls och i BRF bittra rättstvister för att det påverkade något under tätskiktet i badrummet vid en ytlagersrenovering gjord av förra andelsägaren...
Just nu för mig finns det absolut noll och ingen vilja att flytta tillbaka till sådant boende igen (har gjort det i olika varianter under snart 40 år)...
Bara för att det är en BRF eller hyreslägenhet så är kostnaden för VA inte mindre, men hyresgästen/BRF-andelsägare ser det inte på sin räkning, medans sitter man i styrelsen för en BRF så ser man definitivt det, och även sophämtningsavgifter...
När investeringarna för brunn och avlopp är gjorda, tex. av ägaren innan köpet av en fastighet så är enskild vatten och avlopp inte allt för dyrt sedd till per år efter det - en slamtömning för typ 1500:-/år typiskt. Men går vattenpumpen sönder eller avloppsanläggningens reningsbädd måste läggas om, så kan det bli rejäl summa att lägga ut på en gång, men om det är relativt nylagt så är det inget man bör behöva bry sig om de närmaste +25 åren.
Största faran till otäckt stor utgift man inte styr över är om fastigheten ligger för nära en större bostadsområde är när kommunen bestämmer att fastigheten plötsligt ingår inom kommunens vattenverksamhetsområde med tvångsanslutning av avlopp och då är det en affär på mellan kvarts och halv miljon beroende på ort innan det är klart och sedan på det löpande utgifter på ca nämnda +10000:- år.
Givetvis mycket annat på en fastighet som kostar pengar, som olika typer av renoveringsbehov, men i egen hus behöver man inte fråga någon om lov för att dra om rörledningar etc. medans i en hyreshus kan du inte göra något alls och i BRF bittra rättstvister för att det påverkade något under tätskiktet i badrummet vid en ytlagersrenovering gjord av förra andelsägaren...
Brukar du även stå utanför körskolan och fråga varför de inte kan köra bil?Dalslands Golv skrev:Har i många år följt denna sida. En del vet inte vad radon är eller svartmögel eller radioator m.m Arbetat 34 år som hantverkare. Blir inte riktigt klok på folks frågor. Kan ni inget om hus eller byggnation. Har en pappa,svärfar, bror som har lust jobba ihjäl sig. Eller om ni är ekonomiskt oberoende och kan leja bort alla bekymmer. Lova mig hyr en lägenhet istället. För det här blir värre för varje år. Förstår om ni drömmer om hus men förmodligen blir det 85 % skilsmässor och 15% husdrömmar. Gör mig en tjänst inse era begränsningar. Lycka till.
Jag behöver plats för mina projekt och massor av jobb för att stå ut (spel, TV, brudar, fiske m m går bort). Vad gäller bygg och underhåll kan jag hantera detta. När det kommer till att sköta trädgård och ta hand om 250 kg äpplen är det sämre. Man får ta råd och stöd där det behövs - ett sätt är att ge sit in på ett forum som detta.Dalslands Golv skrev:Har i många år följt denna sida. En del vet inte vad radon är eller svartmögel eller radioator m.m Arbetat 34 år som hantverkare. Blir inte riktigt klok på folks frågor. Kan ni inget om hus eller byggnation. Har en pappa,svärfar, bror som har lust jobba ihjäl sig. Eller om ni är ekonomiskt oberoende och kan leja bort alla bekymmer. Lova mig hyr en lägenhet istället. För det här blir värre för varje år. Förstår om ni drömmer om hus men förmodligen blir det 85 % skilsmässor och 15% husdrömmar. Gör mig en tjänst inse era begränsningar. Lycka till.
Men viktigt är också att ha låga levnadsomkostnader. Min bostadsrätt hade avgift på 5000 inkl P-plats o el. I hus har jag drift på under 2000. Det är livskvalitet för mig; utrymme, frihet, mindre pengar i omlopp. (Tillägg: På de 2000kr/mån tillkommer virke, verktyg, färg osv för säkert 1000-3000, men det är ju hobby!)
Var det svar på frågan?
Det som retade gallfeber när man bodde i lägenhet/BRF var sådana saker som att tex. få installerat en spilt-AC för att klara sommarens värme bättre då det blev bastu i den lägenheten - på den punkten var det tvärstopp, nu med eget så är det bara att ringa en installatör och x antal dagar senare så har man sin kyla, och är redan LLVP installerat för uppvärmningen så är detta med kyla på sommaren en ickeproblem.
Med andra ord frihet och inte behöva fråga om lov (och blir nekad på en del av dem) för precis allt...
Med andra ord frihet och inte behöva fråga om lov (och blir nekad på en del av dem) för precis allt...
Det finns väldigt få lägenheter i storlek och klass som motsvarar en vettig villa (140+kvm, golvvärme m.m.) helt enkelt.