engs
K Kriggan skrev:
Ok, är det första bästa byggaffär ex. Bauhaus eller borde man sikta på något särskilt?
Köpte lite mindre plywood på byggmax, mest för att storleken var smidig, men ur den lilla högen jag hittade var det väldigt mycket stora kvistar och skivor som slått sig, så dem har jag just nu köpt färdigt från.
Ja det är på Bauhaus jag köpt ivf, pga geografin och de haft i lager. Jag är långt ifrån något proffs dock så ta inte mina råd för någon absolut sanning. ;)
Kan vara värt ta en titt på det när man är där nästa gång ivf.

VLJ VLJ skrev:
12 mm räcker till lådor, men man får vara lite mer försiktigt hur man gör sammanfogningen, i synnerhet om du ska skruva ihop dom.
Det låter bra! Jag lutar åt att göra ”fickhål” + lim(pocket holes - kollar för mycket youtube så vet ej vad något heter på svenska.. känns tragiskt) och att fräsa ur ett spår för lådbotten.

C cpalm skrev:
Har använt Jem o fix skivor (min hovleverantör 😆) för jiggar, det duger de till.
Möbler vet jag inte. Har lyckats plocka ut skivor med så gott som helt felfri yta, men upplever att kärnan inte är något speciellt så har du synliga kanter kan jag tänka mig att det finns skivor av bättre kvalitet.
Sen sätter ju storleken vissa begränsningar.
Ska jag ha till en jigg som behöver vara platt så limmar och skruvar jag ihop två stycken kupade åt olika håll, och har dem i rejäl press medan limmet torkar.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Ska jag ha till en jigg som behöver vara platt så limmar och skruvar jag ihop två stycken kupade åt olika håll, och har dem i rejäl press medan limmet torkar.
Har inte upplevt något problem med planhet med J&F:s skivor. När allt kommer ikring så är ju plywood i princip ett antal "vändlimmade" skikt.

C cpalm skrev:
Har inte upplevt något problem med planhet med J&F:s skivor. När allt kommer ikring så är ju plywood i princip ett antal "vändlimmade" skikt.
Det handlar mest om lagringen. De i botten av traven tenderar att sloka lite.

I min lokala butik står de upp i stående fack och många är tyvärr böjda. Är kanske bättre när de ligger på hög

C cpalm skrev:
Det är en mkt bra ide att limma ihop (med bra, plan, press) 2 plywood för att få en mycket plattare skiva. Jag vet inte om det beror på att faneren inte är helt möbeltorra när plywooden limmas eller vad det handlar om, men det är inte alls ovanligt, även bland bättre plywood att skivorna inte är riktigt plana.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Det är en mkt bra ide att limma ihop (med bra, plan, press) 2 plywood för att få en mycket plattare skiva. Jag vet inte om det beror på att faneren inte är helt möbeltorra när plywooden limmas eller vad det handlar om, men det är inte alls ovanligt, även bland bättre plywood att skivorna inte är riktigt plana.
Litet tips: Se bara till att ha gott om lim hemma.

Jag gjorde ett bord där jag skulle limma ihop 4 skivor. Hade två flaskor lim köpta för ändamålet, och det slutade med att jag fick springa som en idiot och leta genom huset efter två till innan det utstrykta limmet torkade...

K Kriggan skrev:
Kollat runt lite nu jag med, är ganska ny så hade behövt lite tips. Har som säkert många andra sett på youtube vilka fina plywoodskivor det finns för att bygga jiggar, lådor, m.m. Är det då den dyra björkplywood för nära 3000 folk använder sig av?
Eller finns det ett steg i mellan där skivorina inte är fyllt av kvisthål och premium?
Har sett poppel på exempelvis slöjddetaljer, är det något att ha?
Även jem & fix någon tipsade om hade 12x800x1200 för 289, är det användbart för dessa ändamålen?
Youtube är inte verklighet. Många av snickeriyoutubarna är närmast att jämföra med Science Fiction.
Det fanns en period ungefär från 2005-22 när rysk björkfaner såldes relativt billigt i USA. Samtidigt har en del av youtubarna pengar att röra sig med på ett vis som vi inte har. Då uppstod den där fantasivärlden.

Här ute i verkligheten är det andra material som gäller, och betydligt mindre behov av jiggar.

H heimlaga skrev:
Youtube är inte verklighet. Många av snickeriyoutubarna är närmast att jämföra med Science Fiction.
Det fanns en period ungefär från 2005-22 när rysk björkfaner såldes relativt billigt i USA. Samtidigt har en del av youtubarna pengar att röra sig med på ett vis som vi inte har. Då uppstod den där fantasivärlden.

Här ute i verkligheten är det andra material som gäller, och betydligt mindre behov av jiggar.
Tack, ja jag har börjat förstå det efter att ha kollat runt på vad som finns tillgängligt här. Men har hittils byggt en planfräs jigg efter att ha tröttnat på slipandet efter bara en skärbräda..😉 Det var kul!

Vilka material / affärer föreslår du istället?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det handlar framför allt om ett helt annat verktygsval och helt andra konstruktioner i andra material. Mycket mera helträ som man själv hyvlar till mått.

C
Är i och för sig avsevärd skillnad på hobbysnickeri och professionellt snickeri.
Klart hobbyn definieras av vad som finns tillgängligt i form av kunskap, maskiner och material.
Dominerar den amerikanska influensen är det inte så konstigt att det smittar av sig på hobbyn, fantasier eller inte.
Precis som att man förr köpte en enkel kombimaskin, böcker och ritningar på clas ohlson 🙂

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Så är det. På den tiden när mitt snickrande var en hobby styrdes det väldigt långt av vad som växte i skogen och vad gubbarna berättade och visade.

Redigerat:
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.