5 575 läst ·
63 svar
6k läst
63 svar
Var kan man köpa liknande dessa vred/termostat
Ja, det spelar roll. Om du funderar lite kring hur en potentiometer fungerar så kommer du förstå. Om du inte vill lära dig det skulle jag avråda från att rota runt i en elpanna. Det handlar om att du måste veta att du inte kopplar fel och förstå vad som kommer hända om du gör det.kristofer12345 skrev:
Bra att du har en bild, spara den på ett säkert ställe.
problemet med sockerbitar är att hitta en kombination av potentiometer/sockerbitar som låter sig förenas -- benen sitter normalt med 5mm mellanrum och är bara några millimeter långa -- men det går kanske att leta upptommib skrev:
att kunna löda i/ur potentiometern vid ett bord känns överlägset mot att stå inne i pannan och fippla med en lödpenna
(harka som inte såg att det fanns en post "Banor" i specen, i ett tidigare replikskifte
Vad kan hända om dom sitter fel då? Just dom kablarnatommib skrev:
Ja, det spelar roll. Om du funderar lite kring hur en potentiometer fungerar så kommer du förstå. Om du inte vill lära dig det skulle jag avråda från att rota runt i en elpanna. Det handlar om att du måste veta att du inte kopplar fel och förstå vad som kommer hända om du gör det.
Bra att du har en bild, spara den på ett säkert ställe.
tommib skrev:
Mhm , jag tror ju inte det funkar så av erfarenhet av en liknande panna, då ställer man in på vilken kW som är max tex 6 kW på en 15 kW panna o sen kan du vrida vredet hur mkt som helst men det går ej högre.. men det kanske stämmer det du stämmer , har inte varit med om det bara då allt har suttit rätt antagligen
Detta är väl en temperaturinställning/termostatinställning om jag tolkar första bilden rätt? Ska kablarna sitta 1-2-3 och du sätter dom 3-2-1 kommer du att få 20 grader när ratten står på 95, och tvärtom. Hamnar 2an på ytterkant vågar jag inte spekulera.kristofer12345 skrev:
Det är inte samma sak som att skifta kablarna. Det du beskriver nu är på grund av att vissa potentiometrar inte har något stopp efter de nått sitt maxvärde, dvs man kan fortsätta vrida utan att värdet ökar.kristofer12345 skrev:
Mhm , jag tror ju inte det funkar så av erfarenhet av en liknande panna, då ställer man in på vilken kW som är max tex 6 kW på en 15 kW panna o sen kan du vrida vredet hur mkt som helst men det går ej högre.. men det kanske stämmer det du stämmer , har inte varit med om det bara då allt har suttit rätt antagligen
Ja det har jag haft på dom flesta elkasetter , man ställer ju i kablarna utefter hur många kW man vill köra jag menar inte skifta kablarna på dom vita 1-2-3 utan menar effekt kablarnaM MrHamfelt skrev:
Har lodat nu hur ser det ut? Kan man mäta redan nu innan msn sätter in eller ska dom vita kablarna vara i? Det jsg märkte var att den jsg köpte var mkt mindre? Betyda något?
om det var första gången du lödde så tycker jag att det ser riktigt bra ut! 
möjligen ser den översta lödningen i bild #2 lite suspekt ut och kunde få lite mer värme så att tennet vid potentiometern garanterat flyter ut över ledningsbanan
om du vill kan du ju sen kontrollmäta funktionen -- 100 kohm mellan ytterterminalen och varierande resistans mellan centrumpinnen och endera ytterterminalen
sen måste de vita kablarna anslutas precis som dom var tidigare -- de verkade vara märka enligt bilderna i ditt första inlägg, så det borde gå att reda ut!
om de hamnar fel så kommer
a) potentiometern inte ha någon inverkan på funktionen, eller omvänd funktion (tvärt om mot temperaturskalan) och
b) det finns en risk att potentiometern bränns sönder eller kontrollkortet går sönder (beroende på hur omgivande elektronik är konstruerat),
så var noggrann med att de vita kablarna hamnar på exakt samma sätt som i originalutförandet
något klick i bottenläget finns inte på denna potentiometer -- hade den gamla det?
möjligen ser den översta lödningen i bild #2 lite suspekt ut och kunde få lite mer värme så att tennet vid potentiometern garanterat flyter ut över ledningsbanan
om du vill kan du ju sen kontrollmäta funktionen -- 100 kohm mellan ytterterminalen och varierande resistans mellan centrumpinnen och endera ytterterminalen
sen måste de vita kablarna anslutas precis som dom var tidigare -- de verkade vara märka enligt bilderna i ditt första inlägg, så det borde gå att reda ut!
a) potentiometern inte ha någon inverkan på funktionen, eller omvänd funktion (tvärt om mot temperaturskalan) och
b) det finns en risk att potentiometern bränns sönder eller kontrollkortet går sönder (beroende på hur omgivande elektronik är konstruerat),
så var noggrann med att de vita kablarna hamnar på exakt samma sätt som i originalutförandet
något klick i bottenläget finns inte på denna potentiometer -- hade den gamla det?
Tack! Ja första gången,harka skrev:
om det var första gången du lödde så tycker jag att det ser riktigt bra ut!
Det svarta som syns på bild två var bara smuts såg jag, enligt vad du säger så att kablarna sitter rätt , så när jag vrider på vredet o testar går det från 0-22-0 i den ordningen från ena sidan till andra sidan kvittar från vilket håll då funkar den som den ska va? Ska mäta ändarna också..
antar att du mäter när du har kopplat in den -- då är det svårt att säga vad som är rätt eller inte, för då kommer övrig elektronik också ingå i mätningen
om jag vore säker på att jag satt de vita kablarna på rätt stift så skulle jag starta upp den, med potentiometern i mittläge -- eller i vart fall inte vid någon av ytterlägena
och sedan notera / njuta av / att den verkar slå till/av eltillskottet som förväntat när jag rör potentiometern lite uppåt/neråt runt vattentemperaturen
om jag vore minsta osäker på inkopplingen innan jag verifierat att den verkar fungera i drift, skulle jag undvika att vrida potentiometern till endera ytterläget för att minimera risken för eventuella problem
om jag vore säker på att jag satt de vita kablarna på rätt stift så skulle jag starta upp den, med potentiometern i mittläge -- eller i vart fall inte vid någon av ytterlägena
och sedan notera / njuta av / att den verkar slå till/av eltillskottet som förväntat när jag rör potentiometern lite uppåt/neråt runt vattentemperaturen
om jag vore minsta osäker på inkopplingen innan jag verifierat att den verkar fungera i drift, skulle jag undvika att vrida potentiometern till endera ytterläget för att minimera risken för eventuella problem
Okej , ja när kablarna var kopplade, när jag nu mäter på ytterlägena visar den 1 så antar det är ok när den är inkopplad alltså det som skulle visat 100 khomharka skrev:
antar att du mäter när du har kopplat in den -- då är det svårt att säga vad som är rätt eller inte, för då kommer övrig elektronik också ingå i mätningen