Kjell har också om än mycket dyrare, vilket kanske kvittar i detta fallet. Löd loss den gamla och försök hitta en som passar så bra rent fysiskt som möjligt.

Panel potentiometer på 100 kΩ med linjär kolbana och monteringsinformation.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ska man måla f-n på väggen vet vi väl inte helt säkert om potentiometern är linjär eller logaritmisk? Blir det fel kommer temperaturangivelsen att stämma i ytterlägena (max/min) men kan "komma snett" mitt på skalan.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
kristofer12345
Tack alla

kristofer12345
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man måla f-n på väggen vet vi väl inte helt säkert om potentiometern är linjär eller logaritmisk? Blir det fel kommer temperaturangivelsen att stämma i ytterlägena (max/min) men kan "komma snett" mitt på skalan.
Kan det bli dåligt? Hur tar man reda på detta då

kristofer12345
E etompau skrev:
Du får löda loss den gamla och löda dit en ny.
Ett exempel.
[länk]

Du lär inte hitta (enkelt) någon pot med skruvanslutning.

Hittade nu

• Hand håller en elektrisk säkring med märkningen 100kA på en otydlig konstruktionsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
kristofer12345
Här är den etompau skickade till mig vad är den o går den o använda

• Skärmdump av produktspecifikation för en elektronisk komponent med parametrar som axellängd och resistans.
    Skapa konto
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Kan det bli dåligt? Hur tar man reda på detta då
vrid potentiometern till mitten och mät resistansen mellan mittenstiftet och endera ytterstiftet -- hamnar värdet nära 50K så är den linjär!

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Kan det bli dåligt?
Det dåliga blir att temperaturskalan stämmer dåligt. Inget jätteproblem antagligen om du kan mäta temperaturen på annat sätt.

Hur tar man reda på detta då
Se inlägget före detta!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
harka harka skrev:
vrid potentiometern till mitten och mät resistansen mellan mittenstiftet och endera ytterstiftet -- hamnar värdet nära 50K så är den linjär!
Ja när man vrider den till mitten hamnar den nära 50 ja det stämmer värdet ändras along the way !

• Gilla
harka
  • Laddar…
kristofer12345
Här är den etompau skickade till mig vad är den o går den o använda

Är det under kurva som som det står lin som betyder den är linjär? Någon? Vad betyder bana?

kristofer12345
Refererar till denna bilden är det under kurva det står lin som betyder linjär?

• Skärmdump av produktspecifikation med punkten 'Kurva' markerad som 'Lin' för en elektronisk komponent.
    Skapa konto
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
tommib
Bana betyder hur många resistensbanor den har. Du kan betrakta det som analogt med kanaler. Kurva är antingen linjär eller logaritmisk, i ditt fall är den linjär.

Vill du slippa lösa så kan du troligen helt enkelt montera en sockerbit på varje ben och ansluta på så sätt. Det lilla kretskortet gör inget annat.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bana betyder hur många resistensbanor den har. Du kan betrakta det som analogt med kanaler. Kurva är antingen linjär eller logaritmisk, i ditt fall är den linjär.
njaa, i detta fall anges värdet på bana som "kol" (till skillnad från till exempel cermet eller trådlindad) -- så hos electrokit avses materialet i resistansbanan

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
tommib
harka harka skrev:
njaa, i detta fall anges värdet på bana som "kol" (till skillnad från till exempel cermet eller trådlindad) -- så hos electrokit avses materialet i resistansbanan
Oops... Du har så rätt. För ordet bana. Jag svarade på det som står under banor (plural). Läste inte att båda orden var med.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.