5 575 läst ·
63 svar
6k läst
63 svar
Var kan man köpa liknande dessa vred/termostat
Ska grejorna hålla över tid måste du löda fast den nya komponenten. Att bara "klämma" fast ledarna på stiften kommer ej att fungera.kristofer12345 skrev:
Köp en lödkolv och träna, eller hör med någon som besitter kunskapen att hantera en kolv.
Nä men så tänkte jag inte ? Jag tänkte klämma fast kablarna på nya stift som sedan kläms fast på stiften på den nya om du förstår, eller förstår jag dig rätt måste man löda fast kablarna på stiften även som ska sitta på kablarna ? Hoppas kag e tysligE etompau skrev:
En normal rep.åtgärd av detta är att löda bort defekt komponent och sedan löda dit ersättningskomponenten och bibehålla det lilla kretskortet med kopplingsplinten.kristofer12345 skrev:
Nu är det här low tech, så ett annat alternativ är att du lossgör kablarna från skruvplinten och löder fast dom direkt på potentiometerns ben.
Ja absolut det rätta sättet att laga detta. Ett utmärkt projekt för att träna lite lödning.E etompau skrev:
Eller så får du kalla in en kompis.
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodtenn-10-mm---15-g-2000040275
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodpennor/lodpenna-2000021080
Går detta bra eller behöver jag starkare penna
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodpennor/lodpenna-2000021080
Går detta bra eller behöver jag starkare penna
Säkert ett utmärkt startkit med vad du behöver för detta projekt och till en klart rimlig peng!.
Värm lödpennan och förtenna den lätt. Sen värmer du vart och ett av det tre benen och suger rent med tennsugen så att benen blir fria från kretskortet. Bort med den gamla potentiometern och in med den nya. Värm lagom på både ben och kretskort och för dit ungefär lika mycket lödtenn som det tidigare fanns där.
Klart!
Värm lödpennan och förtenna den lätt. Sen värmer du vart och ett av det tre benen och suger rent med tennsugen så att benen blir fria från kretskortet. Bort med den gamla potentiometern och in med den nya. Värm lagom på både ben och kretskort och för dit ungefär lika mycket lödtenn som det tidigare fanns där.
Klart!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eller så tar man en mellan väg och löder fast kablarna direkt på benen. Sen krympslang.
Oavsett får du nu chansen att testa att löda!
Oavsett får du nu chansen att testa att löda!
Jag hade nog satsat på en sockerbit per ben, som jag sa tidigare. Om man inte är van att löda är det nog inte optimalt att försöka göra det halvvägs in i en elpanna. Bättre är i så fall att löda loss potentiometern från kretskortet och sätta dit en ny, då kan man i alla fall jobba på ett bord.
TS, jag hoppas att du har märkt upp ledarna så att du inte kopplar fel sen
Ang krympslang så måste man trä på den först, innan man löder ihop. Sen värmer man med värmepistol eller liknande.
Ang krympslang så måste man trä på den först, innan man löder ihop. Sen värmer man med värmepistol eller liknande.
Menar du dom vita ledarna? Dom är märkta 1/2/3 som satt i ordning i den gröna kopplingsdosan men kommer ej ihåg från vilket håll dom satt , går nog o se..spelar detta roll? O why?tommib skrev:
Jag hade nog satsat på en sockerbit per ben, som jag sa tidigare. Om man inte är van att löda är det nog inte optimalt att försöka göra det halvvägs in i en elpanna. Bättre är i så fall att löda loss potentiometern från kretskortet och sätta dit en ny, då kan man i alla fall jobba på ett bord.
Här kan man se...tommib skrev: