S Stakka Bo skrev:
Varför grinar folk över elpriserna när det handlar om 6 timmar där elpriserna i zon 3 och 4 är högre? Är folk fattiga?

Average
38,02 zon 1
38,02 zon 2
77,58 zon 3
77,58 zon 4

På en dag så är det alltså dubbelt så dyrt i zon 3 och 4 om man nu prompt ska hålla på mellan 18-00, resten av dagen är priserna lika. Skärpning!
Utvecklingen av elprisets medelvärde över tid kan man också se tydligt här. Ca 2-3 ggr högre medelvärde i 34 än i 12 lite grovt.

S Stakka Bo skrev:
Nej, men har folk ingen buffert? Är de överbelånade? Folk får det som att låta som att det är på ruinens brant och är det så, kanske man borde lösa problemet? Det har snackats om att priserna i zon 3 och 4 är 10 ggr så högt som 1 och 2. Nu är det ju klarlagt att så inte är fallet och gnället kan gärna försvinna.
Den bufferten ska räcka till mer än bara betydligt högre elpriser. Du vet, ganska mycket i vårt samhälle har ökat ganska rejält i pris den senaste tiden. Vad är klarlagt? Priserna här nere är många gånger bra mycket högre än i SE1 och 2. Priserna i augusti fick priserna i december att blekna.

Jag har timpris, och augusti landade på 2,5kr/kWh exkl påslag och skatt för köpt el, och 3,5kr/kWh för såld el.

December gav mig 1,8kr/kWh.

Nu har vi iofs solceller så nästintill noll inköp av el under de extremt dyra perioderna i augusti. Vilket jag är ruskigt glad för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.