Jag har timmätning av el, och solpaneler. Jag vill naturligtvis styra min konsumtion / produktion efter priset.
Vet någon hur man kan få tag i detta , dvs. morgondagens pris efter elbörsens stängning?

Om man tittar på Nordpools hemsida kanman få KÖPA denna prognos för € 3500 per år, vilket är hutlöst
för en privatkonsument.

Vattenfall har en (till synes utmärkt) hemsida, men oftast går det INTE att se morgondagens pris.

Borde inte mitt elhandelsbolag vara skyldig att tillhandahålla denna information? Annars så
får jag ju köpa en tjänst/vara utan prislista, och sen bara betala vad det blev.

Gullk

Det man saknar är påslag för avgifter, moms, skatter valutaeffekter osv, men vill man bara veta när det blir dyrare och billigare så räcker det långt.

En enkel översikt om man bara vill titta själv finns här:

https://euenergy.live/

Men den är inte lika lämplig att plocka data från.

Tack alla som kommit med konstruktiva förslag.

Jag har haft min anläggning i 18 månader, och med nuvarande elpriser vill jag kunna optimera
förbrukning / konsumtion.

Egentligen borde det vara mitt elbolag som är ansvariga, jag har ju ett avtal med dem,
så de borde vara ansvariga för att tillhandahålla en prislista. Finns det andra exempel på när man köper
en tjänst/vara och först efteråt får veta vad det kostade? Konsumentköpslagen!!

Men, tror jag skall försöka igen med Nordpool, och se om jag kan hämta rätt information *varje dag*.

Hils

Gullik

Jag försökte med länken till nordpool, day-ahead data.

Den är ju naturligtvis fiffigt uppbyggd, så en wget hjälpte inte, den resulterade inte i data, utan
i html-proceduren som visar data.......

Det *går* nog att använda men lite krångligt ....(avsiktligt??)

Gullik

Infon på entsoe.eu är precis samma som du ser på Nordpool, men tillhandahållet på ett sätt som lämpar sig för automatisering.

Kilrain Kilrain skrev:
Nord Pool lägger ut morgondagens priser helt öppet, cirka kl. 12.45 varje dag.

[länk]

Eller har jag missförstått vad du är ute efter?

Tyvärr är det ju uttryckligen förbjudet av Nordpool att automatisera hämtning av data. Vilket jag såklart tycker är töntigt av dem...

Nord Pool does not permit automatic extraction of data or other usage that reduces the performance of the website. Any such extraction or usage will lead to the user being blocked from the website without further notice.

P
Jag har en app som heter true Energy och den ger kommande elpris

G GulWeb skrev:
Egentligen borde det vara mitt elbolag som är ansvariga, jag har ju ett avtal med dem,
så de borde vara ansvariga för att tillhandahålla en prislista. Finns det andra exempel på när man köper
en tjänst/vara och först efteråt får veta vad det kostade? Konsumentköpslagen!!

Förstår jag dig rätt?
Du har tecknat avtal om el till rörligt pris, och nu ropar du på konsumentköplagen för att du inte får reda på i god tid innan vad det kommer att kosta?

• Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Jag kör en app som heter ”elspotpriser”

• Skärmdump av appen "elspotpriser" som visar timvisa elpriser i SEK med en färgskala och datumet 2022-09-13.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Förstår jag dig rätt?
Du har tecknat avtal om el till rörligt pris, och nu ropar du på konsumentköplagen för att du inte får reda på i god tid innan vad det kommer att kosta?
Det är tydligt vilket avtal JAG har med mitt elbolag, och där ingår klausuler som "xx öre över/under spotpris".

Elbolaget HAR naturligtvis denna information, och jag vill veta om jag har laglig rätt att ta del av den.

Om jag har det kan jag ju styra min energikonsumtion/produktion intelligentare.

Hils
Gullik

Dagens priser är ju lätta att hitta, de finns i maskinläsbart format överallt.

En bra site för att se både dagens och morgondagens priser är:
- https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm

De har dock inte morgondagens priser i maskinläsbart format.

Jag letar också efter en enkel källa för imorgon...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.