J jahallåja skrev:
Låter ungefär som [länk]
Jahallåsjälv,
Stort tack för tipsen, det märks att man är ny här :-)
I stort sett det jag vill göra är ju redan gjort.

Hils

Gullik

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Jag kan nu verifiera att lösningen från @anders07 fungerar alldeles utmärkt. Lite bökigt är det dock, men inget oöverstigligt. Jag förstår dock inte riktigt hur jag skall få ut rätt datum då jag fick ut morgondagens priser med dagens datum in, men det redar jag ut med lite trial and error. Det kan vara så enkelt att man får ut priserna för morgondagen efter att de publicerats. Vet någon så berätta gärna, men annars så provar jag mig fram.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
P
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Förstår jag dig rätt?
Du har tecknat avtal om el till rörligt pris, och nu ropar du på konsumentköplagen för att du inte får reda på i god tid innan vad det kommer att kosta?
ts har inte rörligt pris utan timdebitering

electroluxaren skrev:
ts har inte rörligt pris utan timdebitering
Är den inte rörlig?

Jo, det varierar och syftet (för kunden) med att teckna ett avtal med timdebitering är ju att försöka flytta sin förbrukning över dygnet för att minimera sin kostnad. Om nu leverantören har tillgång till priset som de tänker ta ut ett dygn i förväg, så kan man tycka att vore klädsamt eller rent av (borde vara) lagstadgat att de även skulle tillhandahålla den informationen till kunden. Inte bara i ett diagram eller tabell på en webbsida, utan helst på ett sätt som lämpar sig för automatisering, eftersom det är praktiskt om det mesta av flyttandet sker medelst automagi...

• Gilla
GulWeb och 1 till
  • Laddar…
P
Är den inte rörlig?
Olika avtalsformer vv läs på.

electroluxaren skrev:
Olika avtalsformer vv läs på.
I inlägget jag svarade TS på, ropade TS med dubbla utropstecken efter konsumentköplagen. Något jag tyckte var lite väl mycket begärt.

P
I inlägget jag svarade TS på, ropade TS med dubbla utropstecken efter konsumentköplagen. Något jag tyckte var lite väl mycket begärt.
vad har kkl med avtalsformen att göra?
Men du har rätt, ditt svar var ju inte avtalsformen egentligen även om TS tyckte att vid timdebitering skulle medföra att leverantören skulle stå för dagsaktuella timpriser. detta finns ju inge anledning till när det är rörligt.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad har kkl med avtalsformen att göra?
Det undrar ju jag med.

Edit:

När jag skrev rörligt elpris menade jag inte avtalsformen "rörligt elpris", utan att priset ändrar sig över tid. Det kan vara det som förvirrar oss.

P
Det undrar ju jag med.
jo för TS har det betydelse. se min ändring ovan

P
Det undrar ju jag med.

Edit:

När jag skrev rörligt elpris menade jag inte avtalsformen "rörligt elpris", utan att priset ändrar sig över tid. Det kan vara det som förvirrar oss.
Då är vi helt överens!

Varför grinar folk över elpriserna när det handlar om 6 timmar där elpriserna i zon 3 och 4 är högre? Är folk fattiga?

Average
38,02 zon 1
38,02 zon 2
77,58 zon 3
77,58 zon 4

På en dag så är det alltså dubbelt så dyrt i zon 3 och 4 om man nu prompt ska hålla på mellan 18-00, resten av dagen är priserna lika. Skärpning!

Redigerat:
S Stakka Bo skrev:
Varför grinar folk över elpriserna när det handlar om 6 timmar där elpriserna i zon 3 och 4 är högre? Är folk fattiga?

Average
38,02 zon 1
38,02 zon 2
77,58 zon 3
77,58 zon 4

På en dag så är det alltså dubbel så dyrt i zon 3 och 4 om man prompt ska hålla på mellan 18-00 men vem bryr sig? Skärpning!
Ja, varför ska man bry sig om vad något kostar.

wildeside
S Stakka Bo skrev:

Average
38,02 zon 1
38,02 zon 2
77,58 zon 3
77,58 zon 4

På en dag så är det alltså dubbel så dyrt i zon 3 och 4 om man prompt ska hålla på mellan 18-00 men vem bryr sig? Skärpning!
Om dom inte redan är fattiga så är risken stor att dom blir det när alla priser går upp

• Gilla
Stakka Bo
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ja, varför ska man bry sig om vad något kostar.
Nej, men har folk ingen buffert? Är de överbelånade? Folk får det som att låta som att det är på ruinens brant och är det så, kanske man borde lösa problemet? Det har snackats om att priserna i zon 3 och 4 är 10 ggr så högt som 1 och 2. Nu är det ju klarlagt att så inte är fallet och gnället kan gärna försvinna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.