En Heidelberg ligger ca 4 km från min stuga men har inte kollat om de har de produkter som jag behöver. Jag har utgått ifrån att de bara kör lass eller storsäljare för det är vad deras prislistor visar. Problemet är att det går absolut inte att tippa ett lass för det skulle i så fall vara på föreningens parkering som ligger utanför. Och det är otänkbart för det är redan nu huggsexa om de platser som finns. Att blockera även en begränsad del skulle leda till ramaskri och anmälan till styrelsen. Enda möjligheten vore att lasset tippades vid typ 22 på kvällen och att vi skulle ha flyttat det innan kl 8 morgonen därpå. Så att ingen märkte det, typ.

Då är det ju så nära till mtrl leverantören att du i princip kan hämta gruset själv om du får, kan och har oändligt med tid;)

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Isåfall är det inga problem att beställa en eller flera storsäckar.

[länk]
Det enda verkliga problemet är ju kostnaden

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det ens möjligt för en lastbil att komma fram till din kolonilott? Isåfall är det inga problem att beställa en eller flera storsäckar.

[länk]
Ja självklart kan jag få storsäckar levererade men de är väldigt dyra. Jag skulle föredra lösgrus men skopat över en låg häck om på min gräsmatta täckt av presenning.

F fribygg skrev:
Då är det ju så nära till mtrl leverantören att du i princip kan hämta gruset själv om du får, kan och har oändligt med tid;)
Jo, men jag har ju inte möjlighet att tippa lasset någonstans. Eller tror du att en lastbil kan tippa snyggt över en smal häck på sådär 4 meter bred ner på en gräsmatta med en pressening?

F fribygg skrev:
Det är ju faktiskt möjligt att en duktig snubbe med en lastbil skulle kunna tippa lasset över den smala häcken ner på backen hos mig. Tål att tänkas på. Jag hade dock ett jätteproblem när jag beställde tre pallar med plantjord, kogödsel och dressjord med 48 påsar på vardera pall från Bauhaus. Det stod i bekräftelsen att de skulle levereras med lift. Men sen kom en kille med baklift och vanlig lastbil. Och eftersom han inte kunde backa in på grusvägen till min ingång så ställde han hela lasten på asfaltsvägen utanför. Jag ägnade alltså en hel dag åt att med skottkärra flytta nästan 150 säckar med jord, gödsel och dress tre påsar
åt gången i skottkärra in till tomten. Det tog 8 timmar för en hyggligt rask 60-årlig kvinna att få in säckarna in till min tomt. Det kom förbi några män men de hade annat för sig. Jäklar vilken träningsvärk jag hade!

Alltså förtydligande att Bauhaus angivit att leveransen skulle skett med lift från kran.

Svelands Lyft & Transport AB​

Håller till i södra stockholm och kan leverera med storsäck och olika grussorter.

• Kranbil med skopa lossar jord på stenbelagd uppfart. I bakgrunden syns en lastbil parkerad med släp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Renoveringstjejen skrev:
Jag har min kolonistuga i utkanten av området men det finns liksom inget ställe att tippa på. Och dessutom så brukar material som föreningen köper in och som läggs på allmän mark ”få fötter” när medlemmar kommer och tar det till sig själva. ”Här gäller det att passa på” typ. Så jag är angelägen om att det jag köper ligger på min tomt. Jag behöver alltså makadam och grus för ungefär 60 kvm. Det ska distribueras i form av grusgångar och en rundel av grus runt ett träd.
Du behöver kanske ca 5 cm i höjd dvs 3 kubikmeter ungefär 5 ton.
Går alldeles utmärkt att lastbilen tippar på parkeringen och sedan kör man in det helt manuellt med skottkärra.
80 liter åt gången så behöver köra uppåt 40 rundor totalt.
Beroende på hur långt ifrån din stuga ligger tar det mellan 5 och tio minuter per vända.
Så tar ungefär en halv arbetsdag att få ut gruset i gångarna.

Jo, men jag har ju inte möjlighet att tippa lasset någonstans.
Enda möjligheten vore att lasset tippades vid typ 22 på kvällen och att vi skulle ha flyttat det innan kl 8 morgonen därpå.
Tippa gruset på parkeringsplatsen och kärra in det med skottkärra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.