1 625 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Var hittar man stenfirmor som kan leverera grus med skopa?
Jag har min kolonistuga i utkanten av området men det finns liksom inget ställe att tippa på. Och dessutom så brukar material som föreningen köper in och som läggs på allmän mark ”få fötter” när medlemmar kommer och tar det till sig själva. ”Här gäller det att passa på” typ. Så jag är angelägen om att det jag köper ligger på min tomt. Jag behöver alltså makadam och grus för ungefär 60 kvm. Det ska distribueras i form av grusgångar och en rundel av grus runt ett träd.RoTe skrev:
Som sagt så råder det kommunikationssvårigheter här. Jag har ingen aning om vilken mängd TS vill ha men då TS redan ringt och frågat om grus så borde dom väl frågat om inte storsäck gick bra och då tydligen inte. Det är inte rimligt att den absolut enda lösningen på TS problem är en gripskopa, men den är jäkligt smidig att använda många gånger, speciellt vid utportionering av material där man inte vill ha körskador. Jag såg en användas i en park i Uppsala här om veckan som byggs om till en stor lekpark typ.
Du får nog ändå ringa dem som säljer grus, inte skicka några formulär på nätet. Prata med folk! De har kontakter med åkerier 100%.
60m² med några cm täck blir typ 3m³ säg 3 storsäck. Det är ju inga mängder att köra ut själv med skottkärra. Kanske inte kul och rogivande men ändå.
Att ha någon att med skopan lägga gruset "på plats" klart på gången låter som dyrt, då får pengar inte vara nåt problem.
Då blir lösningen säckar in på tomten och köp in tjänsten att lägga ut det av någon annan. Denna någon annan om du anlitar en firma i trädgårdsbranchen kan såklart också fixa med grusleverans. Allt beroende på vad man vill betala och vilket arbete man vill lägga. Köper du gruset behöver du ju inte direkt en trädgårdsmästare som hivar ut det utan det går bra med random okvalificerad arbetskraft. Jag hade kollat bland mindre rivningsfirmor och den typen av ställen.
60m² med några cm täck blir typ 3m³ säg 3 storsäck. Det är ju inga mängder att köra ut själv med skottkärra. Kanske inte kul och rogivande men ändå.
Att ha någon att med skopan lägga gruset "på plats" klart på gången låter som dyrt, då får pengar inte vara nåt problem.
Då blir lösningen säckar in på tomten och köp in tjänsten att lägga ut det av någon annan. Denna någon annan om du anlitar en firma i trädgårdsbranchen kan såklart också fixa med grusleverans. Allt beroende på vad man vill betala och vilket arbete man vill lägga. Köper du gruset behöver du ju inte direkt en trädgårdsmästare som hivar ut det utan det går bra med random okvalificerad arbetskraft. Jag hade kollat bland mindre rivningsfirmor och den typen av ställen.
Jag skulle prata med en firma med grävmaskiner. Om de dumpar material och kör in det på två timmar så hinner det inte försvinna.
Alt att de har en lastväxlare som ställer av grävaren och ev en balja för bortforsling av jord och sen åker och hämtar en balja med material.
Alt att grävare har med sig en egen kärra.
Fast då fick jag nog av att skyffla 3 kubik i somras. Ironiskt nog levererat av en grävare..
Alt att de har en lastväxlare som ställer av grävaren och ev en balja för bortforsling av jord och sen åker och hämtar en balja med material.
Alt att grävare har med sig en egen kärra.
Fast då fick jag nog av att skyffla 3 kubik i somras. Ironiskt nog levererat av en grävare..
Ja precis men man tippar ju flaket med stängd läm, tar så mycket man kan och resten kan man ju skita i, det blir inte mycket kvar. Är man petig använder man skyffel.joakim_j skrev:
Använd telefon? Den branschen är extremt "old school", skulle inte förvåna mig om dom fortfarande har vågsedlar på gammal punktmatris...R Renoveringstjejen skrev:
Jag köpte sand från heidelberg i höstas och frågade om skopa då. Nu minns jag inte detaljerna men det hade blivit lite dyrare än att de tippade materialet. Har för mig att det var en timkostnad på skopan för leveransen istället för fast pris med tippning.
Fullt normalt, kranbilar jobbar per timme. Man kan inte kräva bra service och lågt pris.E Elspet skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Kan detta vara ett alternativ?R Renoveringstjejen skrev:Jag har min kolonistuga i utkanten av området men det finns liksom inget ställe att tippa på. Och dessutom så brukar material som föreningen köper in och som läggs på allmän mark ”få fötter” när medlemmar kommer och tar det till sig själva. ”Här gäller det att passa på” typ. Så jag är angelägen om att det jag köper ligger på min tomt. Jag behöver alltså makadam och grus för ungefär 60 kvm. Det ska distribueras i form av grusgångar och en rundel av grus runt ett träd.
https://dklbc.se/tjanster/kategori/material/material-pa-sack/
Helt klart är säckat grus ett alternativ, men i mina ögon ett dyrbart alternativ om man som TS behöver kanske 5-8 m3 grus.R Robert-san01 skrev:
Att tippa en hög med lastbil och sen kärra in mtrl själv är sannolikt billigast( även om någon granne skulle få för sej att hämta en hink eller kärra ur högen)
Kanske kan högen grusbilen tippar av till och med förses med en skylt om grus tillsalu, 40kr/hink eller 200kr/ skottkärran och så ett swishnummer om TS inte vill låta grannarna få en skvätt grus gratis?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jämfört med skopat med kran skulle jag säga att storsäck är konkurrenskraftigt i pris.F fribygg skrev:Helt klart är säckat grus ett alternativ, men i mina ögon ett dyrbart alternativ om man som TS behöver kanske 5-8 m3 grus.
Att tippa en hög med lastbil och sen kärra in mtrl själv är sannolikt billigast( även om någon granne skulle få för sej att hämta en hink eller kärra ur högen)
Kanske kan högen grusbilen tippar av till och med förses med en skylt om grus tillsalu, 40kr/hink eller 200kr/ skottkärran och så ett swishnummer om TS inte vill låta grannarna få en skvätt grus gratis?
Vi vet ju inte var TS håller hus och hur långt det är till grustag/ bergtäckt, men jag estimerar att 8000kg i storsäck med utkörning kostar 20 000kr ink moms, köper man 10 000kg lösgrus kanske man klarar sej förhoppningsvis under 10 000kr om avlastningen med gripskopa tar max en timme.
Räkna inte med att det går att lasta olika sorter samtidigt om det ska skopas ut med gripskopa…….R Renoveringstjejen skrev:
Annars är det bara ringa en åkeri/lastbilscentral att beställa både material och kranbil med gripskopa.
Förslagsvis nån som ligger i närheten av kolonistugan…..
Varför skulle man inte kunna ha tex 5 ton bärlager fram på flaket och 5ton 8-16 bak? Att det blandar sej lite i mitten får man ju räkna med men det går säkert få ut 4 av de fem tonnen mtrl utan noll fraktion med gripskopa och resten blandar sej fint med bärlagret och kommer till nytta likafullt.T Taxture skrev: